Author |
Topic  |
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 21:44:01
|
jag sa dock inget om att skicka brev och arg var jag inte heller det ska mkt till att få mig arg över internet |
 |
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 21:54:12
|
quote: Originally posted by ekman
jag sa dock inget om att skicka brev och arg var jag inte heller det ska mkt till att få mig arg över internet
Helt rätt, du ville visst ringa: "skulle inte du (IÖ) kunna ta och förklara hur man mäter detta då och sen slå en signal till Paul McGowan och Julian Vereker jag tror säkerligen dom skulle uppskatta lite hjälp av en så grym förstärkakonstruktör som du själv och som har konstruerat jättemånga förstärkare som låter mycket bättre än naims och ps audios och som är mycket mer kända i denna värld "
Vill då försiktigt påminna om att det inte heller funkar
Bra att du inte var upprörd, ibland får man det intrycket när du gör dina inlägg. Det är inget fel på engagemanget i alla fall  |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 21:57:59
|
fel det går inte med dagens teknik =)))
sen så för övrigt vill jag ha epitetet eldsjäl under mitt namn =) hehe |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 22:12:09
|
quote: Originally posted by Morello
quote: Precis som han gjorde om Mikke Bladelius när Morello var inne med ett annat namn.
Jag har enbart frekventerat forumet under signaturerna "Morello" samt "Kapten A. von G". Berätta EXAKT vad jag skrivit om Bladelius som skulle vara hånfullt. Jag har ingenting hånfullt att säga om honom. Jag talade en kort stund med honom på mässan och tycker att han är en sympatisk man.
quote: Morello har en bit kvar till examen och ännu längre till att bli en bra audiokonstruktör.
Du har absolut inte någon som helst aning om prestanda hos mina konstruktioner. Du har varken medelst öron eller mätdata kunnat bilda dig någon uppfattning eftersom du inte har några mätdata eller haft möjlighet till provlyssning. Du är dock välkommen att lyssna och mäta om så önskas. Vänligen upphör med otrevligheterna  
\Joe
Det var i en tråd där det stod bla. följande i en tidningsartikel:
"Dessutom lyssnar Micke mycket. - Det räcker inte att utgå från mätningar när man konstruerar förstärkare och cd-spelare. En komponent eller en förstärkare kan ha hur bra mätvärden som helst. Men det betyder inte att det låter bra."
Där hade du följande kommentar till detta:
" Det skulle vara kul om någon kunde be Bladelius att förklara vad han menar med sitt uttalande. Kapten är en aning trött på den mystifiering av verkligheten som hifibranchen bidrar till."
Och jag vet att Mikke lyssnar mycket på sina konstruktioner och gör en hel del ändringar efter detta. Om inte detta är hånfullt, så kan man ju undra hur det är med din uppfostran.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 22:17:49
|
quote:
" Det skulle vara kul om någon kunde be Bladelius att förklara vad han menar med sitt uttalande. Kapten är en aning trött på den mystifiering av verkligheten som hifibranchen bidrar till."
Fint att du hittade citatet Jag är fortförande nyfiken på vad han menar. Att vara nyfiken är inte detsamma som att tala förklenande om någon.
mvh\Joe
|
Driver:https://www.sybariteaudio.se |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 22:23:55
|
Morello dina övriga hånfullheter mot erkänt bra konstruktörer. Bla. en av Bladelius läromästare:
"Pass Nelsson: Nelsson är i kaptens ögon en så kallad "upplevelse-ingenjör", som inte arbetar med ett objektivt förhållningssätt, utan bedriver snarare en jakt på subjektivt trevliga upplevelser. Kapten har genom åren studerat ett antalk av herr Nelsson konstruktioner och är inte imponerad. En del är rimligt sunt implementerade, en del andra är en ligt Kapten rena rama tramskonstruktionerna. "
Hur gammal är du Morello. Har genom åren....
Listan kan bli mycket längre över konstruktörer som du hånar om man letar i arkiven. Till slut blir det bara en konstruktör kvar som kan det här: Morello.
|
 |
|
H
Member

432 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 22:24:12
|
quote: Originally posted by Jorma
quote: Precis som han gjorde om Mikke Bladelius när Morello var inne med ett annat namn.
Jag har enbart frekventerat forumet under signaturerna "Morello" samt "Kapten A. von G". Berätta EXAKT vad jag skrivit om Bladelius som skulle vara hånfullt. Jag har ingenting hånfullt att säga om honom. Jag talade en kort stund med honom på mässan och tycker att han är en sympatisk man.
quote: Morello har en bit kvar till examen och ännu längre till att bli en bra audiokonstruktör.
Du har absolut inte någon som helst aning om prestanda hos mina konstruktioner. Du har varken medelst öron eller mätdata kunnat bilda dig någon uppfattning eftersom du inte har några mätdata eller haft möjlighet till provlyssning. Du är dock välkommen att lyssna och mäta om så önskas. Vänligen upphör med otrevligheterna  
\Joe
Det var i en tråd där det stod bla. följande i en tidningsartikel:
"Dessutom lyssnar Micke mycket. - Det räcker inte att utgå från mätningar när man konstruerar förstärkare och cd-spelare. En komponent eller en förstärkare kan ha hur bra mätvärden som helst. Men det betyder inte att det låter bra."
Och jag vet att Mikke lyssnar mycket på sina konstruktioner och gör en hel del ändringar efter detta. Om inte detta är hånfullt, så kan man ju undra hur det är med din uppfostran.
[/quote] Hur kan du få det till att vara hånfullt? Med lite användande av sådana där löjliga smilies skulle det möjligen kunna bli hånfullt men knappast som det är skrivet ovan. Jag ser det mest som en stilla undran. |
"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it." Seymour Cray, 1975 |
Edited by - H on 2002/10/08 23:51:43 |
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 22:30:01
|
Morello dina övriga hånfullheter mot erkänt bra konstruktörer. Bla. en av Bladelius läromästare:
"Pass Nelsson: Nelsson är i kaptens ögon en så kallad "upplevelse-ingenjör", som inte arbetar med ett objektivt förhållningssätt, utan bedriver snarare en jakt på subjektivt trevliga upplevelser. Kapten har genom åren studerat ett antalk av herr Nelsson konstruktioner och är inte imponerad. En del är rimligt sunt implementerade, en del andra är en ligt Kapten rena rama tramskonstruktionerna. "
Hur gammal är du Morello. Har genom åren....
Listan kan bli mycket längre över konstruktörer som du hånar om man letar i arkiven. Till slut blir det bara en konstruktör kvar som kan det här: Morello.
Så jag måste alltså tycka att Nelssons konstruktioner är genomgående first-rate?
Kan göra en lång lista med konstruktörer som jag gillar:
Vi kan ju börja med:
John Curl (Mark Levinsson) Dan D'Agastino (Krell) John Bower(B&W) John Dunlavy(Dunlavy) William Z Johnsson (ARC) Jeff Rowland
Listan kan göras lång......
Observera att jag inte ifrågasätter Mikkes kompetns. Jag ifrågasatte bara ett uttalande.
Slutligen: JA, jag tycker att vissa av Nelsson prylar är tramsiga. Bland annat ett steg som heter "Son of Zen"
|
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 22:34:05
|
Jorma:
Du vet hur gammal jag är: 26. Byggde mitt första slutsteg 1987 om det var det du undrade.
\Joe |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 22:34:30
|
måste tillägga..
Dan D'Agastino, har även gjort lite heco högtalare=) konsultjobb naturligtvis=) |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 22:35:49
|
såååå ja.. såååå ja.. schyyyys... lunga ner sig nu grabbar.. forumet har varit lungt å fint senaste tiden.. har varit bra.. keep going på det spåret.. å inte på det enkelriktade.. |
 |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 22:36:44
|
"Granaterna flög i korta banor" -Ernst Junger
|
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 22:40:03
|
quote: Originally posted by Flint Det finns ingen som helst anledning att argumentera med fanatiker.
Jo det finns det. Man kan tycka det är kul!
Undrar varför Jehovas Vittnen unviker vårt hus.....  |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 22:43:27
|
Jorma:
Du vet hur gammal jag är: 26. Byggde mitt första slutsteg 1987 om det var det du undrade.
\Joe
Och jag byggde min första och sista år 1969. En transistorförstärkare som var hardwireduppbyggd och hade den fruktansvärda effekten 2x5 watt. Sen gick jag till hifibutiken och köpte en istället 
Om PS Audio sa du i en tråd (Sladd tog bort den tråden tror jag) som handlade om nätfilter att dom var minsann inga hokuspokusgubbar eller något liknande. Deras konstruktioner var minsann bra: I denna tråd säger du såhär om dom:
Man blir riktigt upprörd när branchfolk häver ur sig sådana dumheter. Detta är ett typexemple på ett företag som söker skapa myter och rida på voodoo-vågen. När skall detta upphöra.
Utsagan om att det inte går att mäta må vara sann för den som säger det, dvs den som påstår detta har antingen inte adekvat utrustning eller så saknar vederbörande kunskaper i mätteknik.
Hör man en skilnnad är det en konsekvens av att någon eller några egenskaper i systemet har förändrats.
Vad ska man tro om dina omdömen, när du ändrar dig på så kort tid.
|
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 22:44:54
|
quote: Originally posted by Nagref
quote: Originally posted by Flint Det finns ingen som helst anledning att argumentera med fanatiker.
Undrar varför Jehovas Vittnen unviker vårt hus..... 
Jag brukar säga så här: Gud varde med eder, själv har jag inte tid  |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 22:47:09
|
quote:
'It's astonishing how little is known about loudspeakers. The physics are well understood - I'm a physicist and I try to push that forward. But there's an awful vacuum in the industry when it comes to psycho-acoustics.'
Det har väl inget med mätnnigar att gör utna men om bristen på förståelse av hörseln? Eller?
Spännande tråd det här men jag tor nog vi alla inte bhöver gör inlägg så snart vi känner oss trampade på tårna. Vänta en dag eller så så lever tråden längre och kanske vi också! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 22:53:49
|
quote:
'It's astonishing how little is known about loudspeakers. The physics are well understood - I'm a physicist and I try to push that forward. But there's an awful vacuum in the industry when it comes to psycho-acoustics.'
Det har väl inget med mätnnigar att gör utna men om bristen på förståelse av hörseln? Eller?
Spännande tråd det här men jag tor nog vi alla inte bhöver gör inlägg så snart vi känner oss trampade på tårna. Vänta en dag eller så så lever tråden längre och kanske vi också!
Det har med mätningar att göra då det säger att mätningar inte alltid kan överföras till hur vi upplever ljud. Alltså säger han att han inte vet hur han ska mäta allt och att det som går att mäta inte kan överföras till hur vi hör. |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 22:57:31
|
jag läste något nyligen som var ganska intressant dom diskuterade hur människor kan riktningsbestämma ljud osv och att vi inte kan "höra" om ett ljud kommer 650ms senare men att det ska uppfattas av hjärnan och därför kommer ifrån en annan riktning eller nåt sånt =) lite väl luddigt men jag kommer inte ihåg i detalj men ungefär så stod det iallfall det verkar aningen komplext detta med hörsel och hur öron/hjärna uppfattar saker |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 22:57:58
|
Undrar varför Jehovas Vittnen unviker vårt hus..... 
Jag brukar säga så här: Gud varde med eder, själv har jag inte tid 
Jag visste det!! Du har humor!!!  |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 23:00:41
|
[/quote]
Jag brukar säga så här: Gud varde med eder, själv har jag inte tid  [/quote] Jag visste det!! Du har humor!!!  [/quote]
Hoppas att ingen religiös tog illa vid sig. Jag är inte så jävlig som det kan verka ibland. |
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 23:01:35
|
Jorma:
\Joe
Och jag byggde min första och sista år 1969. En transistorförstärkare som var hardwireduppbyggd och hade den fruktansvärda effekten 2x5 watt. Sen gick jag till hifibutiken och köpte en istället 
Om PS Audio sa du i en tråd (Sladd tog bort den tråden tror jag) som handlade om nätfilter att dom var minsann inga hokuspokusgubbar eller något liknande. Deras konstruktioner var minsann bra: I denna tråd säger du såhär om dom:
Man blir riktigt upprörd när branchfolk häver ur sig sådana dumheter. Detta är ett typexemple på ett företag som söker skapa myter och rida på voodoo-vågen. När skall detta upphöra.
Utsagan om att det inte går att mäta må vara sann för den som säger det, dvs den som påstår detta har antingen inte adekvat utrustning eller så saknar vederbörande kunskaper i mätteknik.
Hör man en skilnnad är det en konsekvens av att någon eller några egenskaper i systemet har förändrats.
Vad ska man tro om dina omdömen, när du ändrar dig på så kort tid.
Gav du upp efter ett försök bara? Man måste ha lite tålamod
Jag minns mycket väl att jag skrev något i stil med att "PS audio är sriösa" eller motsv.
Faktum är att jag inte vid den tidpunkten hade tagit del av citat ovan.
Ett tvivelaktigt uttalande behöver inte betyda att produkterna är dåliga. Om jag mins rätt fann John Atkinsson den där AC-generatorn vara mycket bra.
Morello: "Hör man en skilnnad är det en konsekvens av att någon eller några egenskaper i systemet har förändrats. "
Dementerar du den utsagan? |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 23:05:27
|
quote: Originally posted by ekman
jag läste något nyligen som var ganska intressant dom diskuterade hur människor kan riktningsbestämma ljud osv och att vi inte kan "höra" om ett ljud kommer 650ms senare men att det ska uppfattas av hjärnan och därför kommer ifrån en annan riktning eller nåt sånt =) lite väl luddigt men jag kommer inte ihåg i detalj men ungefär så stod det iallfall det verkar aningen komplext detta med hörsel och hur öron/hjärna uppfattar saker
Jag är om jag ska vara snäll (vilket jag normalt är) inte kan förmå mig vad du menar.
Vad jag däremot kan säga är att hörseln är ett klent sinnesorgan. Synen tar upp 60% av hjärnkapaciteten av alla sinnen och hörseln är bara ett av de andra 5 så statistiskt så borde det bara få 8% av hjärnkapciteten.... |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 23:06:11
|
Morello: "Hör man en skilnnad är det en konsekvens av att någon eller några egenskaper i systemet har förändrats. "
Dementerar du den utsagan?
Nej, det är sant. Att man kan höra skillnad behöver inte betyda att den skillnaden går att mäta. Men om det hörs en skillnad så har naturligtvis en förändring skett. Varför undrar du det? |
 |
|
Galactron
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 23:07:52
|
Jorma:
\Joe
God kväll Morello! Jag tycker du borde ta lite större credit i rollen som konstruktör! Inte minst är jag imponerad av ditt senaste mästerverk, RIIA-steget som konstruerades för min räkning. Ett stort tack! Avspelar ett par skivor om dagen..är mycket nöjd! Vare sig förstärkare, svarv eller högtalarkonstruktioner har jag något annat än beröm att säga om. 
Däremot undrar även jag när examen ska kviteras ut? 
Min är ju en aning mer på gång, så att säga. |
Out of time |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 23:09:18
|
undrar hur den fördelningen ändras om man är blind? just nu är jag halvdöv |
 |
|