HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vi skänker
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/12/29 :  11:33:40  Show Profile Send hal a Private Message
Martin.M
Ditt påpekande är tyvärr ett vanligt argument att inte skänka pengar...
Väldigt många som idag skänker pengar till denna katastrofen skänker också pengar till Afrika, har fadderbarn osv osv.

Här har vi idag en katastrof där väldigt många känner någon som drabbas, någon som precis som du eller jag har åkt på semester och stått på stranden och vars barn slitits ur ens armar.
Att i denna stund jämföra siffor och graden av lidande i världen känns väl inte riktigt passande...
Skänk pengar istället och jobba för en bättre värld.


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/12/29 :  13:28:30  Show Profile Send matså a Private Message
Tyvärr är det så att den sk tjatfaktorn, eller uppreppningsfaktorn kommer in här. Afrika har haft och har fortfarande många katastrofer. Men vi har hört, sett, läst om det så många gånger att vi (de flesta av oss) har blivit så avtrubbade så att vi tyvärr inte bryr oss. Vi har blivit avtrubbade. "Det är där nere och det händer inte här" tänker nog en del som inte vill ge bidrag. Jag hoppas sannerligen att jag har fel om ovanstående.

Min fotosida på flickr

Edited by - matså on 2004/12/29 13:39:05
Go to Top of Page

il cattivo
Member

50 Posts

Posted - 2004/12/29 :  14:28:05  Show Profile Send il cattivo a Private Message
Tyvärr är det nog så, matså.
Hipp Hipp-gänget skämtade om det när Morgan Pålsson förklarade för sin fotograf att desto längre från Stockholm man är desto större måste nyheten vara för att folk skall bry sig.
"-En jordbävning i Kenya har inte en chans mot ett kommunalråd som går mot röd gubbe i Nynäshamn"

För att återgå till katastrofen så är det väldigt tragiskt och i år fick fyrverkeripengarna omprioriteras. Varje nyhet som kommer är bara värre och värre och desto mer man tänker på det desto sämre mår man, trots att man inte har några nära och kära där nere. För de som har det, måste det vara oerhört. Tänker speciellt på alla små barn som kanske mist sin familj och är skadad i ett land där man inte kan göra sig förstådd.

/Magnus
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/12/29 :  20:16:52  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
2000:- insatt på RK´s konto från Creative Audio.......
Även jag hade en vän ......

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/29 :  23:15:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Röda Korset har fått ett litet bidrag från EA, samt att jag i ett desperat försök att hjälpa till ännu mer har uppdaterat min hemsida med direktlänk till betalningssiten för Röda Korset.

Nu håller vi tummarna på att vi i Sverige även kan skickas iväg lite riktiga plan ner och hjälpa alla som vi kan hjälpa.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/12/29 :  23:18:14  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Bra initiativ!!

Det finns många i världen som behöver bistånd, ingen ursäkt att inte skänka pengar till denna katastrofs offer, men däremot en anledning till att kontinuerligt skänka pengar till Röda Korset eller liknande organisationer. Ett månadssparande till hjälporganisationerna gör underverk för dem och känns relativt lite i våra plånböcker.

Familjen har satt in 2.500:- på Röda Korset idag.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/12/29 :  23:50:57  Show Profile Send marbrink a Private Message
Pjotre: Väl talat! Det är jättebra att folk engagerar sig i katastrofen i Thailand och skänker pengar dit, men som du säger så behövs pengar på väldigt många ställen i världen och även till miljön som inte blir bättre. Om alla kunde undvara lite varje månad så skulle det göra enorm skillnad på många ställen runt om i världen...
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/12/30 :  00:01:57  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
OK,då har ni övertygat mig om att det behövs en kontinuitet av pengar så jag lägger in en automatöverföring av en slant varje månad från min och min frus relativt goda löner. Det har vi råd med och det ör väl knappqast något som märks. Kanske kan det vara ett gott skäl så man kan ta sig i kragen och sluta röka och peta in dom pengarna varje månad istället. Ett paket cigaretter om dagen blir en stor slant som heller inte skulle märkas. Mer än på min rökhosta.
Jag ska göra ett försök med detta som morot att lägga av på nyårsnatten. När abstinensen kommer ska jag tänka att det kunde varit värre. Du kunde ha varit med därnere och aldrig rökt igen. Och varje dag ha en automatövrföring på 35 spänn tll hjälporganisationerna.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/12/30 :  00:11:39  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ja, uppmana alla som ännu inte köpt fyrverkeri att skicka dom pengarna till valfri hjälporganisation, alla på våran nyårsfest ska göra det.
Då kan man festa utan att få en allt för bitter smak i munnen.
Det vore en skam att låta pengarna gå upp i rök.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2004/12/30 :  00:22:44  Show Profile Send vole a Private Message
Då var en summa insatt från mig och min familj.


All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/12/30 :  00:36:21  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Ja, uppmana alla som ännu inte köpt fyrverkeri att skicka dom pengarna till valfri hjälporganisation, alla på våran nyårsfest ska göra det.
Då kan man festa utan att få en allt för bitter smak i munnen.
Det vore en skam att låta pengarna gå upp i rök.


Det argumentet bet på ett par killar på jobbet idag.
Den ena hade lite svårt med argumentet att "Jag har ju lovat pojken"
Ring pojken och berätta varför du gör så, så kanke han förstår.
Barn brukar inte ha så svårt att ta till sig bra argument, sa jag åt honom.
Han ringde hem och tog ett snack med pojken och kom tillbaka med orden:
"Pojken tyckte det var en jättebra ide så nu ska han vara med ikväll när vi skickar över pengarna."

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2004/12/30 00:37:29
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/30 :  00:49:47  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jag kommer att uppmana samtliga i Kommunfullmäktige att skänka sina arvoden vid nästa sammanträde, och utmanar andra kommuner
att göra detsamma. (Jag vet att vi inte ska prata politik på Forumet men det är en behjärtansvärd gärning)

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2004/12/30 :  01:21:30  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Vill tipsa om ett enkelt sätt att skicka en slant (30 kr) till de drabbade via röda korset: smsa ordet ASIEN till nummer 72105.

Ha det bra alla
Stefan

| Hemsidan |
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/12/30 :  10:09:40  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Jag och min sambo lämnade ett bidrag till Röda Korset igår - det saknas ord för denna katastrof, men pengarna kommer till de som behöver dem.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/12/30 :  11:17:18  Show Profile Send Gebex a Private Message
Vi från Marstrands Turisthotells Förvaltnings AB har idag satt in 10.000 kr till hjälp för de som lider.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/12/30 :  11:40:13  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Läste nu expressen och hittade iaf en del att kunna glädjas lite åt:

"Katastrofen i Asien får svenskarna att öppna sina plånböcker. I vanliga fall får Röda korset in 400 000 kronor om året via privatdonationer på hemsidan www.redcross.se.
- Nu har vi fått 3,5 miljoner kronor på två dagar, säger Johan af Donner.
Ytterligare 3 miljoner kronor är på väg in via postgiro och därtill har 4 miljoner donerats av företag."

Även fler sätt att bidra på är:
Du kan ringa Röda korsets givartelefon: 020-213 213.

Skicka ett SMS med textmeddelandet Asien till nummer 72105. Det kostar 30 kronor och då går 24 kronor till Röda korset om din operatör är Telia eller Tele2.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2004/12/30 :  15:50:50  Show Profile Send M3 a Private Message
Mina fyverkeripengar har blivit ett bidrag på 500 kr räddar både hörsel och förhoppningsvis liv

Hälsningar Ronnie.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/30 :  16:56:26  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Skicka ett SMS med textmeddelandet Asien till nummer 72105. Det kostar 30 kronor och då går 24 kronor till Röda korset om din operatör är Telia eller Tele2.




Det som gör mig mest upprörd är att de tar ut en avgift för det,
och dessutom 20 % av summan, det skulle inte kosta en krona utan det skulle de efterskänka

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/12/30 :  17:59:47  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det blir till att ta kontakt med någon på lite högre nivå inom dom telebolagen för att dom inte ska stå som profitörer på denna katastrof. Om det är någon här på forumet som har dom kontakterna så vore det bra om dom agerade för detta.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2004/12/30 :  18:39:47  Show Profile Send pix a Private Message
Jag/vi följer dig M3
Pang-pengarna går till bättre behövande
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/12/30 :  18:46:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
M3, mina "raketpengar" åkte just in på rödakorsets insamling de också. MYCKET bra förslag!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2004/12/30 :  19:55:01  Show Profile Send MaS a Private Message
MMM Dumpade in en 500 Sek ihop med min tjej propp, borde skänka mer igentligen ty jag har mat å rum imorogon. Å det har ej dom där nere.

Blir lite trött på svensk media som gnäller å skäller på allt,,, regeringen har ej gjort sitt osv. men va fan det kan väl gnällas senare, bättre att ta tag i spaden å skyffla nu istället för gny.

Mvh En Ledsen Bondpojk, som lider med alla där nere

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/12/30 :  20:08:23  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Håller med Mas, det finns mycket som regeringen kunde gjort bättre och snabbare men skit i det nu, sätt fart och hjälp alla som behöver hjälp!

Dottern stoppa ner en hundring i en rödakorset sparbössa idag.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/12/30 :  20:23:07  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Segt att betala in på Röda Korset för tillfället, håller på
med en femhundring just nu. Får bli en ny raketbudget till
nästa årsskifte.


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2004/12/30 :  23:54:37  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Jag tyckte först det var lite fånigt att skriva här och berätta om att man skänkt pengar, det kan jag väl göra utan att "skryta" om det!

Vid närmare eftertanke kom jag fram till att jag själv blev inspirerad av denna tråd och att tobers lista med länkar var till hjälp.

Jag skickade 1000kr var till Röda Korset och Radiohjälpen. Jag hoppas det inspirerar/hetsar någon till att ge ett bidrag, i storlek efter sina ekonomiska möjligheter.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000