HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Jag blir så förbannad (katastrofen)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/12/28 :  12:59:14  Show Profile Send matså a Private Message
Läste nyss på texttv att experterna väntade med varningen pågrund av att de inte ville störa turistnäringen. Vad fan jag trodde bara sådan girigondska eh jag vet inte vad jag skall säga för jag är just nu jäkligt förbannad. De tycker turistnäringen är viktigare än människoliv???

Min fotosida på flickr

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/28 :  13:01:45  Show Profile Send Harman a Private Message
Håller med matså, skit dåligt..

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/28 :  13:03:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det låter verkligen illa när man hör det såhär, men jag tror och hoppas på att det finns mer information och saker bakom detta som gör det mer naturligt.

Men självklart skall människoliv räddas när dom kan räddas. Hoppas bara vi får mer info om detta...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/12/28 :  13:18:12  Show Profile Send matså a Private Message
Jag hoppas verkligen att det är så Per.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/12/28 :  14:05:00  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Här har ni artikel på Aftonbladet: Experter stoppade varning för jättevågen
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/12/28 :  15:15:32  Show Profile Send Nitram a Private Message
Helt SJUKT Men det är ju så dessvärre att money talks...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/12/28 :  15:48:12  Show Profile Send jonasz a Private Message
Var det inte så att experterna fick fel information (att jordbävningen "bara" var på 8,1) och därmed inte skulle skapa någon tsunami?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/12/28 :  18:31:08  Show Profile Send n0p a Private Message
quote:
Experterna hade bara tillgång till de första, felaktiga, uppgifterna om att skalvet hade en styrka på 8,1. En lika kraftig jordbävning i samma område 2002 orsakade inga flodvågor alls.


Källa: aftonbladet.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2004/12/28 :  18:41:16  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Var det inte så att experterna fick fel information


Helt riktigt! Tyvärr tog dom "rätt" beslut med den info dom hade.
Ingen vill skapa panik i onödan.
Information från Aftonbladet och Expressen bör alltid tas
med en SÄCK salt.

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/12/28 :  19:19:02  Show Profile Send Bubben a Private Message
Frågan vid liknande situationer är alltid: Vem ska varnas?
Inte lätt när fem öar(!) har blivit totalt överspolade.
Den panik som skulle uppstå skulle möjligen skada ännu fler.
Men tyvärr talar pengarna altför ofta...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/12/28 :  20:06:56  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Till att börja med är väl inte aftonbladet den lämpligaste tidskriften att hänvisa till om man vill få en saklig beskrivning av händelser. Citerar det som sagts tidigare i tråden:

quote:
Experterna hade bara tillgång till de första, felaktiga, uppgifterna om att skalvet hade en styrka på 8,1. En lika kraftig jordbävning i samma område 2002 orsakade inga flodvågor alls.


Utifrån de data de hade talade alltså erfarenheter av tidigare skalv för att det inte skulle bli en kraftig flodvåg. Istället för att sakligt redovisa skälen till att dessa "experter" gjort som de gjort så valde istället aftonbladet att trycka på konstaterandet att folk blivit rädda om de varnats om en tsunami som var på väg (vilket väl är tämligen självklart). Som vanligt när en tragedi inträffar så måste kvällstidningarna hitta en syndabock....

Tips: www.dn.se & www.svd.se så är det mer troligt att man får mer saklig information och inte en löpsedelsäljande artikel...

www.linnforum.se
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/12/28 :  20:13:53  Show Profile Send matså a Private Message
Är ju hemskt att kvällstidningarn skall skapa så häftiga rubriker som möjligt för att få så många läsare som vanligt, katastrofen är ju nog så hemskt.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/12/28 :  21:33:04  Show Profile Send Aton a Private Message
Det är av många tråkiga följder av situationen, en världskatastrof är rena julafton för kvällstidningarna. De exploaterar allt som går att sälja verkar det som. Värsta förstasides-rubriken igår var nog "Lotta Bromé såg barnen spolas bort."

Edited by - Aton on 2004/12/28 21:33:25
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/12/28 :  21:48:11  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
"Döds-våg" är också ett fint ord på en löpsedel, antar att de som pysslar med Svenska Akademins ordlista inte är alltför imponerade av alla atack-***, chock-*** döds-*** som alltid är med...märks det att jag stör mig på det också?!

www.linnforum.se

Edited by - Sony on 2004/12/28 21:51:43
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/12/28 :  21:55:32  Show Profile Send svejk a Private Message
Det är hemskt när sådant här sker. Men vi som människor får inte glömma bort att moder jord lever sitt eget liv.Vi kan inte kontrollera hennes liv hur gärna vi än vill, i synnerhet vid sådana tillfällen som nu. Vi får inte glömma bort att vi är gäster under en oerhört kort tid av hennes liv.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2004/12/28 :  23:05:27  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
1: Aftonbladet suger
2: Tsunami är inget att bluda för. Smäller det är det ALLTID läge att agera.
3: Statliga enheter som UD har sällan handlingskraftiga personer satta som chefer. Mer "stoppa huvet i sanden och hoppas"-personer.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/12/29 :  00:29:04  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Här i Japan berättar de alltid på TV om det kommer en tsunami eller inte efter jordbävningar i havet.
Enligt aftonbladet idag skulle 59000 personer vara döda nu. Frågan är om så många hade dött i en panik?

Ang Aftonbladet och Expressen; allting är en chock, en kupp eller någon som rasar. Missledande löpsedlar är ganska vanligt också.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/29 :  00:48:36  Show Profile Send knoxville a Private Message
Man skall kanske ta infon från våra kvällstidningar med en nypa salt, men stämmer detta är det F*N helt sjukt, men klart troligt. Hoppas det blir stor förändring efter detta. Det tråkiga är ju att något sånt här hemskt skall behöva hända för att folk/politiker skall få upp ögonen för problemen...

Mina tankar är hos alla anhöriga som misst eller inte hört av sina nära och kära...

/ERik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2004/12/29 :  01:33:15  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Här i Japan berättar de alltid på TV om det kommer en tsunami eller inte efter jordbävningar i havet.


Japan och Usa har ett sådant varningssystem beläget på
Hawaii. Att Asien inte har något stavas,tyvärr, pengar.
Och som sagt....informationen dom thailändska experterna
hade var felaktiga. Skalvet skulle inte vara så kraftigt
enligt dom första uppgifterna.

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/12/29 :  19:24:50  Show Profile Send marens a Private Message
Hörde nyss på radio att det skulle installeras ett säkerhetssystem (av USA) för sådana här händelser Tsunamis och orkaner, även i asien. Det är ju bra.

Bättre sent än aldrig.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/12/29 :  20:37:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Kvällstidningsrubrikerna kan göra vem som helst sjuk.
Likväl har har många agerat fel, fantasilöst och senfärdigt inklusive regeringen.
Men att tro på förstahandsrapporter från kvällstidningarna undviker jag nog, katastrofen är tillräckligt hemsk ändå.

Bravo
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/12/29 :  21:00:55  Show Profile Send marens a Private Message
Jag vet inte om man kan förvänta sig att alla ska agera rätt i sådana här situationer. Hur gör man det?

Man får väl göra sitt bästa och inte bara hålla på och gnälla på vad som inte gjorts.
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2004/12/29 :  22:23:02  Show Profile Send långhåret a Private Message
Så går det när man har en slapp och byråkratisk sosseregering . Mycket snack och liten(ingen?) verkstad. Pinsamt dåligt! Tacka vet jag den Italienska regeringen som avbokade samtliga sina flighter till andra destinationer för att redan på tisdagen köra alla plan ned till katastrofområdet, samt ta med nödproviant etc. Vår kära regering var ju iaf duktiga att säga till tyskarna som erbjöd sin hjälp; "-vi ska fundera på om vi vill ha hjälp först(kanske tillsätta en kommision med fler högavlönade pampar?)". Frivilliga svenskar (entreprenörer?)startade redan så snabbt som tre timmar efter katastrofen, ett slags nätverk/informations samlingsforum med listor över saknade personer. Dom frivilliga ska vi tacka och regeringen ska vi skicka åt #¤%&/(

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/12/30 :  09:31:24  Show Profile Send Aton a Private Message
Idag har internetversionerna av både Expressen och Aftonbladet rätt sansade och sakliga rubriker. Positivt att de har droppat den värsta sensationsjournalistiken. Den blir extra osmaklig när många av läsarna tillhör de drabbade.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/12/30 :  11:37:25  Show Profile Send Zombie a Private Message
Politik igen: fan, tänk om vi haft en handlingskraftig borgerlig fyrpartiregering istället...med sänkta skatter och inga pengar för sådan lyx som Räddningstjänst hade det tagit en månad innan man kommit överens om varifrån man skulle ta pengarna till en eventuell insats...hmm...från försvaret? NEJ! säger (m)...hmm...från äldreomsorgen? NEJ! säger (kd)...ee...från skolan? NEJ! säger (fp)ööö...från glesbygdsstödet? NEJ! säger (c)...nähäää...från de 12 miljarder vi sänder till EU? NEJ! säger alla fyra...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2004/12/30 11:41:13
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/30 :  11:41:23  Show Profile Send Haakan a Private Message
uj nu blire politisk diskussion....å påhopp på dom borgerliga partierna...


älskar dessa internetdiskussioner med alla "heroes" som får uttrycka sin ilska här bara för att dom inte vågar i verkliga livet

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000