HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätkabel som det pratades om för ett tag sedan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/10 :  21:12:03  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Ingen aning om varför det fungerar, men låter det bättre så är det bättre,
oavsett om man förstår varför eller inte.
Om man låter förutfattade meningar styra sig så är det nog inte mycket nytt
som man kan prova. Och det är inte utvecklande.

Får man fråga om du testat endast medelst hjälp av öron, dvs blint?

Driver:https://www.sybariteaudio.se
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/10 :  22:53:02  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Morello

quote:

Ingen aning om varför det fungerar, men låter det bättre så är det bättre,
oavsett om man förstår varför eller inte.
Om man låter förutfattade meningar styra sig så är det nog inte mycket nytt
som man kan prova. Och det är inte utvecklande.

Morello, i din ålder var jag mycket för blindtestlyssning och AB lyssning. Jag var dessutom kommunist. Jag har lagt av med bägge dumheterna och lever lyckligt idag utan dom belastningarna

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/11 :  03:49:59  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Jorma,

När jag var barn trodde jag att alla vuxna människor var begåvade och kunna tänka kloka, stringenta och rättfärdiga tankar.
När jag blev något äldre upptäckte jag hur illa det stämde med verkligheten.
Du har ännu en gång visat att min gamla hypotes inte var riktig. Jag har dock aldrig varit så naiv att jag hängivet mig till något så absurt och osmakligt som kommunism.
Det hedrar dig att du kommit till insikt om att kommunismen något man bör ta avstånd ifrån.

\Joe

Edited by - Morello on 2002/10/11 06:38:17
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/10/11 :  06:43:26  Show Profile Send s.m.f a Private Message
quote:

Personligen är jag övertygad om att det går att hålla sig neutral i tester utan att testa blint. Mina blindtester har inte skiljt sig alls mot "icke blind" testerna. Så personligen ser jag inte varför det skulle vara skillnad.
Morello får gärna förklara.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/11 :  07:09:49  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by s.m.f

quote:

Personligen är jag övertygad om att det går att hålla sig neutral i tester utan att testa blint. Mina blindtester har inte skiljt sig alls mot "icke blind" testerna. Så personligen ser jag inte varför det skulle vara skillnad.
Morello får gärna förklara.

Det handlar om att isolera ett experiment från oönskade effekter som till exempel förväntans makt. Läkemedelsindustrin söker också verifiera produkter med ett objektivt förhållningssätt.

Vilka argument vill du anföra för att INTE testa enbart medelst öronen?

mvh\Joe

Edited by - Morello on 2002/10/11 07:11:16
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/10/11 :  08:50:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag blindtesar inte.
Blindtester är bra om man objektivt vill på visa att det finns skillnader
för att övertyga andra. Och varför ska jag lägga ner tid på det?
Är ni intresserade så prövar ni själva.
Själv anser jag att om jag måste tillgripa blindtester för att övertyga mig själv så
är det inte värt besväret. Jag kräver större skillnader än så för att satsa på något.
Men jag kan berätta om några tillfällen.
Jag tillverkade en gång en nätkabel själv som jag anslöt min CD-transport med.
När jag sedan satt och lyssnade var det något som irriterade mig.
Det lät stelt och påträngande. Jag kunde inte fatta vad som hade hänt tills det slog
mig: kan det vara nätkabeln? Jag plockade bort den och voila, allt föll på plats igen.
Det här hände alltså med en nätkabel som var rå och oinspelad och som jag hade satt på
en transport som bara skickar iväg ettor och nollor!

Vid ett annat tillfälle vid en lyssnings-session tog vi en kaffepaus. Musiken spelade i bakgrunden.
I smyg bytte vi en nätkabel i cd-spelaren från en silver-voice till Jormas nätkabel.
Folk reagerade direkt.
-Vad hände, vad gjorde ni. Det låter sämre nu.
Dessa händelser är det närmaste ett blindtest jag har kommit .

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/11 :  09:06:53  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag skulle som konstruktör inte lita på någonting annat än blindtestning. Men som konsument är jag inte ett dugg intresserad av att blindtesta. Vad är skillnaden? Jag inbillar mig att den som konstruerar har gott om tid att utvärdera sina konstruktioner, då försvinner stressmomentet med ett blindtest. Han får också en viss vana att utvärdera saker på detta sätt. Det har inte jag, för mig känns det som att sitta på skolbänken i aulan igen och skriva prov. Inte de förhållanden jag presterar bäst under.

Jag vill inte störas av stress när jag utvärderar hur någonting låter. Jag vill också testa under realistiska förhållanden. Eftersom jag inte lyssnar på musik hemma med förbundna ögon/bakom draperier etc vill jag inte testa så heller. Personligen bryr jag mig mycket om hur saker ser ut. Jag skulle inte kunna ha någonting (i mitt tycke) fult i stereohyllan. Hur bra det än lät. Faktiskt. Lät det ruggigt bra skulle jag gömma det så att jag slapp titta på det. Detta påverkar också såklart hur jag lyssnar. Om jag inte stör mig på något blir jag mer mottaglig för musiken. Jämför hur det känns att kyssa en tjej som du tycker är vacker, jämfört med ... ja, nåt annat. Kanske en kille egentligen kysser tekniskt bäst, men det skulle ändå inte vara min grej.

Min bror och jag blindtestade julmust och cola en jul, bara på skoj. Vi var båda säkra på att vi gillade Apotekarnes respektive Coca-Cola bäst. Men nog f-n tog vi fel bägge två (eller åtminstone jag). Inte köper jag Stockmos eller Pepsi för det! Varje gång jag dricker dem och vet vad det är föredrar jag dem INTE. Jag vill hellre tro att mina sinnen bedrog mig den enda gången, än att de gör det alla gånger utom den gången.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2002/10/11 :  10:54:20  Show Profile Send poman a Private Message
Det är intressant med olika kablar hur dom förmedlar ljudet i olika ljudsystem men också hur vi uppfattar saker olika var än.
Det är nog bra för tänk om alla tyckte likadant, vad tråkigt det vore
då skulle nog inte detta Hififorum finnas där man kan berätta hur man uppfattar sin anläggning och andras.

PO

Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/10/11 :  11:30:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag reagerar på folk som avfärdar nätkablar utan att
ens testa själva.

Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2002/10/11 :  15:31:37  Show Profile Send poman a Private Message
Jag håller med dej om det, för har man inte testat det ska man inte
säga nåt. En del av mina vänner som inte håller på med hifi tycker man är tokig som lägger ner massa pengar på hifiprylar, efter som
jag vill ha ett bra ljud och kvalite så kostar det.
Men väl ljud behöver inte i för sig inte kosta allt för mycket.
Beror på hur mycket man vill lägga ut och vilka krav man har.

PO
quote:

Jag reagerar på folk som avfärdar nätkablar utan att
ens testa själva.

Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/10/12 :  10:37:28  Show Profile Send s.m.f a Private Message
quote:

Det handlar om att isolera ett experiment från oönskade effekter som till exempel förväntans makt. Läkemedelsindustrin söker också verifiera produkter med ett objektivt förhållningssätt.

Vilka argument vill du anföra för att INTE testa enbart medelst öronen?

mvh\Joe

Tack för förklaringen. Sent svar från min sida, sorry.

Jag anser mig utvärdera endast med öronen även om jag kör mestadels "öppna tester" varför? Jo, jag har ett flertal gånger testat blint. I början för att jag blev såld på metoden och var övertygad om att det var enda vägen eftersom jag är psykologi intresserad. Men under de blindtester som jag gjort. Med "frugan" ibland och vänner ibland så har blindtester aldrig differerat från öppna tester. Med aldrig menar jag mycket lite. Två produkter som låter mycket mycket lika har varit svåra att skilja på. Ibland har jag testat öppet först och sedan blint, ibland tvärt om. De övriga jag testat med har haft varierade resultat. Min "fruga" har haft i princiå identiska resultat som mig. Mina vänner har haft allt från stora till små skillnader. I vissa av fallen har man kunnat analysera skillnaderna till att de vetat prisdifferansen i ett öppet test ibland på grund av otränade på lyssning.

Detta har bekräftat för mig åtminstone att jag "klarar av" att testa öppet. En psykologisk aspekt på detta kanske är att jag är totalt ointresserad i "prylar" och enbart är intresserad i musiken. Eller att jag är medveten om att förhållandet pris prestanda är helt felaktigt i många fall.

Jag köper helt och fullt att det finns många som "hör" saker och ting baserat på utseende och pris det går inte att komma ifrån. Men jag är övertygad om att är man inte intresserad av de aspekterna utan enbart musiken så är öppna tester inga problem. Självklart kan man göra som jag prova blinda tester och utifrån resultaten av dessa bilda sig en egen uppfattning.

Kom gärna med åsikter. Du har förmodligen mycket, mycket mer erfarenhet om blinda öppna tester än undertecknad.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2002/10/12 :  11:52:40  Show Profile Send poman a Private Message
Det svårt med tester ibland som och jämnföra olika kablar vilken som förmedlar ljudet bäst.
En kabel kan låta bra i en anläggning nästa tycker man den låter pest i.
Sen beror hur man upplever själv ibland kan man tycka att det låter kanonbra i sen efter ett tag tycker man att saknas något, så kan man hålla på ibland.
Jag tror det beror på vilket humör man är på, om man är trött så kan det bli ett annat resultat.
En sak är säker man ska inte dricka något alkohol när man håller på med en test, då blir man ganska dunkel i sina sinnen.

PO

Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2002/10/12 :  17:44:27  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Var hemma hos "Clou" igår och hämtade en nätkabel och ett nätfilter för CDn. Märker fasen ingen skilnad. Eller kanske... Äh, jag vet inte. När ni andra märker stora skilnader tycker jag att jag borde märka nått. Nån av er med tränade öron skulle säker höra skilnader här hemma.
Problemet med störningen är dock kvar. Kan ju nu utesluta att det kommer med elen iaf. Den måste alltså attackera CDn direkt genom luften.
Vadkan man göra åt det??
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/12 :  17:48:14  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by Tifosi

Var hemma hos "Clou" igår och hämtade en nätkabel och ett nätfilter för CDn. Märker fasen ingen skilnad. Eller kanske... Äh, jag vet inte. När ni andra märker stora skilnader tycker jag att jag borde märka nått. Nån av er med tränade öron skulle säker höra skilnader här hemma.
Problemet med störningen är dock kvar. Kan ju nu utesluta att det kommer med elen iaf. Den måste alltså attackera CDn direkt genom luften.
Vadkan man göra åt det??

Om du beskriver problemet lite närmare kanske man kan finna en lösning

Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2002/10/12 :  18:33:09  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Det hörs ett sorts vast snabbt knäpp ibland vid CD-lyssning. Ett statiskt knäpp kanske. Det låter inte lika ofta på kvällar och helger som på mitt på veckodagar (tror jag, inte vetenskapligt bekräftat). Ibland kan det dröja flera minuter mellan knäppen och ibland kommer de väldigt ofta. De kan var kraftiga och ibland lite försiktigare.
Jag lämnade in CDn hso Hifi-punkten i Skövde och där körde de på den i en vecka och märkte inte nått. Jag märkte inte heller nått när jag lyssnade där i en timme eller så när jag skulle hämta den. Jag kommer hem och det börjar knäppa.
Störningen måste vara luftburen eftersom jag nu har ett voltexfilter, Clous Cd-filter och en Clou nätkabel.
Jag blir ju helt knäpp på detta knäppande...
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/12 :  18:46:14  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Tifosi

Det hörs ett sorts vast snabbt knäpp ibland vid CD-lyssning. Ett statiskt knäpp kanske. Det låter inte lika ofta på kvällar och helger som på mitt på veckodagar (tror jag, inte vetenskapligt bekräftat). Ibland kan det dröja flera minuter mellan knäppen och ibland kommer de väldigt ofta. De kan var kraftiga och ibland lite försiktigare.
Jag lämnade in CDn hso Hifi-punkten i Skövde och där körde de på den i en vecka och märkte inte nått. Jag märkte inte heller nått när jag lyssnade där i en timme eller så när jag skulle hämta den. Jag kommer hem och det börjar knäppa.
Störningen måste vara luftburen eftersom jag nu har ett voltexfilter, Clous Cd-filter och en Clou nätkabel.
Jag blir ju helt knäpp på detta knäppande...

Det kan vara kylen eller frysen. Och det är förmodligen luftburet.
Det kanske kan hjälpa att sätte en ferrit på kylen och frysens nätsladd. Dom är rätt billiga och finns att köpa på Elfa.
http://www.elfa.se/se/
Det kan vara något annat också , eller om du bor i lägenhet, så kan det vara grannens kyl/frys.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2002/10/12 :  18:55:02  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Bostaden är en villa. Dock är en sur gubbe här på området ca 150m bort som håller på med amatörradio. Kan det va nått sånt t.ex. Fast då borde det ju knäppa mer på kvällar och helger.
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/10/12 :  18:56:17  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Ibland kan det dröja flera minuter mellan knäppen och ibland kommer de väldigt ofta. De kan var kraftiga och ibland lite försiktigare.
Om de knäpper så ofta är det ju faktiskt lönt att stänga av alla apparater, en i taget, och lyssna.
Kyl/frys, ja kanske. Har du elelement med termostater? (Fast isåfall borde det ju varit tyst i somras.) Finns andra apparater som slår på & av som de själva behagar?
Hoppas bara att du hittar orsaken hos dig själv, jobbigt om det är någon grannes apparater som stör.
/ K

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2002/10/12 :  18:58:59  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Skall försöka testa med kylen, frysen och pannan.
Kanske det enklaste är att köpa en annan CD-spelare som inte är lika känslig.
Pioneer DVDn och Denon recievern har inga som helst problem.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/10/12 :  19:27:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Det svårt med tester ibland som och jämnföra olika kablar vilken som förmedlar ljudet bäst.

Javisst är det det. Och ännu större problem blir det då kablarna ändrar karaktär efter att ha suttit i ett tag.
Och som du säger är det anläggningsberoende.
Därför ska man inte förlita sig på tester.
Eller fråga andra om vilken kabel som är bäst.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000