Jag köpte idag ett par B&W DM309. När säljaren hade kommit hit och vi hade satt upp högtalarna så tog jag av gallret. På en högtalare så var aluminium "bubblan" på diskanten intryckt. Han sade att det måste ha hänt under transport och att han tyckte att det var märkligt att de var så ömtåliga och vad härnäst nu? Jo, han trycker in "bubblan" på den andra högtalaren för att demonstrera. SMART!!!!
Jag förklarar för honom att diskanten är viktig för högtalaren och att jag förmodilgen kommer att behöva byta dom nu. Efter ett samtal med HIFI klubben om diskantpriser osv. kommer vi överens om att jag skulle få högtalarna 1500:- billigare så att jag kan byta diskanterna om jag vill ..
Hur kan jag kolla om diskanterna fungerar eller inte? Finns det något sätt? Om jag bytar dom, kommer de låta bra med de andra välinspelade elementen i högtalarna?
Ja, tyvärr så kan jag inte höra riktigt om den är kaputt .. Kul när en 2 meters unge trycker tummen i diskanten på den första riktiga högtalaren man har haft
Lutar väl kanske åt att jag byter dom, bara för säkerhetsskull..
byt båda två, du ska inte ha tillknycklade diskantkoner.. även om talspolen är oskadad så kommer ljudet ändå inte bli helt rätt när du har en tillknycklad kon. Med tanke på de höga frekvenserna som ska återges lär du lätt få missljud.
fö, en av de dummaste historier jag hört... snubben måste haft nå fel i huvet..
Mikael 1979: För mina jamo högtalare skall jag ha 1400:- .. Alltså för både front och surround (annars 1000 för front / 500 för surround) .. Nypris var dryga 4000:- .. Du får skicka pm om det är något som är intressant
Det var fortfarande en privatperson som sålde högtalarna till mig och inte hifiklubben. Hifiklubben är inte inblandade på något sätt, så att vi har klargjort det.
Sug tillbaka dem med en dammsugare, så behöver du inte byta ut något. Fungerar alldeles utmärkt om man är lite försiktig. Om du ändå skall byta dem har du ju inget att förlora på det. Har läst om flera andra som också gjort så efter att petiga småbarn varit framme.
quote:Det var fortfarande en privatperson som sålde högtalarna till mig och inte hifiklubben. Hifiklubben är inte inblandade på något sätt, så att vi har klargjort det.
Ah sorry... uppfattade inte det...
Fortfarande klumpigt men föga förvånande om det var privat. Det finns riktiga "ess" därute