Vid jämförelse är det skillnaden mellan signalkällorna som kan lura örat att tro att det låter bättre. Med "lite" starkare ljudstyrka upplever man gärna förbättring på flera parametrar som t ex reproduktionen av detaljer etc.
Det blir inte automatiskt bättre med högre utnivå (inte heller med balacerad utgång) och ljudkvalitén har inget med signalnivån att göra om man vill generalisera lite. Skulle nivån vara för hög skulle ingångststeget på förstärkaren överstyras och det hela skulle låta väldigt illa... Därför använder man standiserade signalnivåer.
Det handlar helt och hållet om anpassning, vanligen har man totalt sett för mycket gain i hela sin audio kedja.I hifi'ns lyckliga forntid brydde sig tillverkarna om dessa standardiserade nivåer. När vred du på volymen för fullt senast Man skall även se upp så man inte överstyr sitt försteg eller integrerade förstärkare som perob påpekar. Vissa high end CD's kan ha löjligt hög maxutnivå jag tror jag sett ett extrem fall på 14V ? vilket är helt wacko Det blir ju toppen med ett ic baserat försteg typ embla som bara tål strax över 2 volt Sen ser man att ingångs känsligheten på många slutsteg kan vara typ 0.775v för full effekt. Slutsats om tillverkarna kan hålla sig med 1v alt 2v eller vad dagens standard säger så skulle de bli mycket enklare att konstruera förstärkare, mitt gamla försteg hade en överstyrningsmarginal på ca 10V det kan nog vara nödvändigt men vem vet om det är den ljudmässigt bästa lösningen. Det finns nog ett slags dB race mellan CD spelar tillverkarna har man dessutom någon exotiskt kretslösning med högt grundbrus kan man helt enkelt ha högre utsignal för att få ett vettigt SN (signal brus)värde
/Mikael
Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3