Author |
Topic  |
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 11:18:45
|
quote: Originally posted by Ranefjord
Quad ESL989!!!
Behöver ett mycket stort rum för att spela ut och har inte den timing som behövs i Heavy Metal och musik som inte är av klassiskt snitt. MvhKristofer |
 |
|
Gaddad
Member

126 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 11:19:01
|
Hejsan 38.5kvadrat ungefär 7*5.5
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 11:21:45
|
Frågan är om det räcker men låna hem och testa. Quad ESL är mycket rena i ljudet också, men i en jämförelse med t.ex Monitor Audio så föredrar jag den senare. MvhKristofer |
 |
|
Staffan
Member

714 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 11:23:35
|
Då passar mina Martin Logan perfekt! |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 12:27:01
|
Nord LineSource v1.0 såklart!! |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 13:30:22
|
Skulle själv valt audio artistry dvorak signature. Fantastiskt fina högtalare.
Men som någon påpekade så ska man ju tänka på eventuellt andrahandsvärde. Vad gäller AA:s andrahandsvärde vet jag inte.
|
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
RKL
Member

423 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 13:48:50
|
Med risk för att låta partisk (vilket jag är) måste jag föreslå en lyssning på Dunlavy SC-IV, ifall det är möjligt.....speciellt med ett rum i den storleken, där man får en bred placering....
De har testats i High Fidelity no.7, dock vet jag inte vad de tyckte........
Mvh,
RKL |
www.highendnews.com |
 |
|
Gaddad
Member

126 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 15:24:34
|
Rkl Var hittar jag försäljare till dessa högtalare? |
 |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 16:10:07
|
Ingen har nämnt Wilson Sophia så det är väl bäst jag gör det innan du fattar några beslut! Annars får jag väl skäll efteråt 
Nej jag har inte lyssnat på just Sophian men recensionen i Stereophile talade om Wilsons bästa högtalare (med hänsyn till pris/prestanda).
Tror den har ett listpris kring 150 kkr men vid rent köp borde det väl gå att förhandla. Vet inte om den finns i Sverige för provlyssning dock...det är ju en ny modell. |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 16:16:26
|
Har inte pöjkarna på HysteriskHifi någon hemma?? |
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 16:43:55
|
Jag kan absolut rekomendera ett besök på esoterisk. Pöjkarna är enormt trevliga!
Att döma av John A:s mätningar ser det ut som Sophia är konstruerad av någon annan än konstruktören bakom watt/puppy. Förvisso lär det vara samma person som gjort båda
mvh\Joe |
Driver:https://www.sybariteaudio.se |
 |
|
RKL
Member

423 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 17:06:15
|
quote: Rkl Var hittar jag försäljare till dessa högtalare
Jag bor i Finland, så jag har svårt att säga nånting om situationen i Sverige. I Finland har vi två aktiva handlare, varav ena har ett par begagnade till försäljning (för 7500€).
Har förstått att generalagenten för Skandinavien nuförtiden finns i Danmark, kanske High Fidelity har kontaktuppgifter i samband med sin artikel?
Kan nån förresten berätta VAD HF tyckte om SC-IVA?
Mvh,
RKL |
www.highendnews.com |
 |
|
krelle
Member

378 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 19:38:15
|
Jag måste (som vanligt) rekommendera Totems högtalare. Jag har blivit otroligt kär i dessa högtalare. Har själv ett par Hawk som jag är kanonnöjd med men Totem har ett par som heter Wind som jag har lyssnat på med min S-1:a som funkade kanon ihop. Tyvärr var rummet lite för litet (ca 25 kvm), så basen blev lite dominant, annars lät det kanon.priset ligger väl på 80+ snygga e dom oxå tycker jag. mvh Krelle. skulle va fint å va i det läget att man kan lägga denna summa på ett par högtalare...... |
 |
|
Gaddad
Member

126 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 19:43:23
|
Har hört lite på de mindre totem modellerna så det kanske vore värt att lyssna på de större.
Har hifi art inne större modeller? Eller bossanova i luleå?
Vilka däremellan säljer totem? |
 |
|
krelle
Member

378 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 19:50:42
|
Jag tror tyvärr att det bara är dessa två butiker som säljer Totem, är inte helt säkerdock. Hifi-Art hade Wind inne för två veckor sedan, tror att de står kvar.... i körsbär. jag önskar jag hade råd mvh Krelle |
 |
|
paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 21:37:04
|
varför inte ett par begade wilson audio ?, watt/puppy5.1 ? det är då det bästa jag någonsin har lyssnat på hittils... fast det sägs ju att sofian ska vara bättre, men det kan jag inte uttala mig om. sen så är det inte så ofta som man får lyssna på något kul när man bor i en mindre stad i norrbotten. sen så är ju alltid smaken som baken... |
 |
 |
|
HMartin
Member

119 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 22:27:18
|
Dynaudio C2 + Rel Stentor III eller Revel Gem + B15 (dock mycket dyra i Sverige, borde kosta <125k )
/hmartin (med viss förkärlek till sat+sub)
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 08:15:21
|
Kul projekt!!!!!
En fråga eftersom allt är kompromisser i högtalarvärlden under en halv miljon kronor:....
Vad föredrar du i ljudkaraktär? Ett par Dunlavy lär ju ge det mesta för de flesta samt mycket "impact" men är helt fel för de som är sålda på Quad eller ML Prodigy samt ganska fel för mig som gillar Avanti 3:orna.
Mellanregister, röster, rumsinfo, spöklik realism?
Dynamik, detaljer, ekvilibristisk rapp bas?
Imponerande helhet, bang for the bucks?
Så snygg som möjligt så att alla ser hur in i h - e dyra prylar du köpt?
Enligt mitt tycke så går Dunlavyn bort liksom Quadarna. 802:orna går också bort, i mitt tycke en ganska anonym historia med hisnande byggkvalitet för ögat. Lite för mycket i det första fallet och för snällt i det andra samt överreklameat i det tredje. Mina preferenser är ju den första avdelningen ovan: "Mellanregister, röster, rumsinfo, spöklik realism".
Mitt startfält skulle se ut så här:
Audio Physic Avanti 3. 105 000:- Det mest holografiska som gästat musikrummet. Dessutom det piggaste och rappaste i basväg med en TYDLIGHET i det lägre registret som är ohyggligt bra.
QRS Neptunus 74000:- Gör i princip allt rätt, paradgren den mäktiga, djupa fast torra basen. Klådde Watt/Puppy i en 3 veckor lång direktjämförelse.
ML Prodigy 120 - 140, vet inte riktigt priset. Transparens, luftighet fast med bra attack, ett lite "eget" ljud som inte hörs men får de flesta att fastna....
Wilson Watt/Puppy begagnade, 60 - 200 beroende på modell. Creme de la Creme, OK snabb bas, gudomligt mellanregister, OK diskant. Kul att äga en legend också.
Magnepan 3.6, 80 - 100 tror jag. Sömlös, välljudande högtalare i det övre prestandaskiktet. Har hört dem några få gånger riktigt injusterade. Gåshud.
Du har en kul resa framför dig!
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 09:21:32
|
Sladd:
Vilken modell av w/p avser du? Den med SEAS-6.5-tum(papper) eller den med scan speak 18W8545(7-tum,papper+kolfiber) ? Dom torde låta rätt olika. mvh\Joe |
 |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 09:44:16
|
Vilken modell använder 6.5 tums Seas element? |
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 09:52:57
|
quote: Originally posted by Mikael2
Vilken modell använder 6.5 tums Seas element?
Hej!
När den första modellen av w/p kom fanns inte scanspeak 18W8545. Den var alltså bestyckad med ett annat element. Elementet var ett helt konventionell variant från SEAS med pappersmembran. Om jag inte minns fel hade den första generationen w/p en annan diskant också. Tror det var en Fical med kevlar-membran. Denna byttes sedan ut mot TC120 från från Focal, vilken har titanoxidmembran samt en hel del egenskaper som gör den unik. Den som sett en "vattenfallsmätning" vet vad jag menar..... "soundet" från dessa inverterade titandomar är lätt att känna igen. En del gillar det bevisligen. Jag är inte övertygad.
mvh\Joe
|
 |
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 09:56:47
|
quote: Originally posted by Gaddad
Audionet Mycket intressant och kul med dina erfarenheter. Är de von scveikert du föll förr de "gamla" "fula" ? De verkar rätt intressanta och kommer om tillfälle ges att ingå i en lyssningssejour. Hur artade sig skillnaderna mellan mezzo och vr för dig i ditt rum?
VR4 som jag köpte är den senaste modellen med Scan-speaks Ringradiator R2904/700000 och Acoustic Zens intern kablage samt Hovland komponenter i filtret.
Nu hör det till att jag har spelat på de gammle VR4 ett par år och vant mig vid det ljudet, förmodligen har det varit en last att dra på som färgat mitt beslut.
Skillnaden mellan Mezzo och VR4 ligger i sättet att presentera musiken. Om vi skall hålla oss till fördomarna så får man väl säga att VR4 är Amerikansk och spelar således stort, Soundstage är magnifikt. Mezzo däremot spelar lite mindre och mer på dig (förväxla nu inte detta med att den är påträngande).
En annan avdelningen där de skiljer sig är klangen. Mezzos klang är superb och det var just denna parameter som gjorde mitt val så svårt: VR4 når inte riktigt upp till detta, men sista ordet är inte sagt där ännu, för det paret Mezzo som jag spelade på var ordentligt inspelade men det var inte VR4. Jag märker nu efterhand att klangen kommer mer och mer på VR4.
Basen är en annan avdelning, och där griper VR4 tag i dig direkt. Den är oerhört avslöjande. Det är faktiskt så att du hör lite mer än vad du vill höra ibland. Här hänger inte Mezzo med, den presterar förvisso en rapp och kontrollerad basen men saknar djupet som VR4 kan ge.
För att försöka sammanställa mina intryck kan man väl säja att anledning till att valet föll på VR4 är följande.
Vid ett besök på Operan kan man frapperas av den storskalighet, luft och avsaknad av exakthet som presenteras. Den här känslan tycker jag mig få en glimt av med VR4. VR4 förmeddlar rumsinformation på ett övertygande sätt och har en högre koncentration på helheten utan att för den delen tappa detaljeringsförmågan.
Samtidigt som VR4 kan vissa upp en stor scen kan den även presentera den lilla Rockklubben med distade gittarrer på ett sätt som gör att du helt plötsligt känner den intima känslan av trängsel som en bra Rockklubb ger.
Mvh Audionet

|
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 10:09:53
|
*vill ha* objekt=) |
 |
|
mats
Member

123 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 11:27:10
|
"Kan nån förresten berätta VAD HF tyckte om SC-IVA?" HAr precis läst recensionen.. Dom tyckte att den är på många sätt en klassiker,och generellt fick den mycket bra i betyg speciellt i basen där dom säger "Basen är långt tyngre och mera fysiskt närvarande i rummet än på någon annan högtalarkonstruktion vi har testat".
/Mats |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 13:04:51
|
Skulle ge BoW Nautilus 802 en chans också. Men de behöver mycket muskler för att komma till sin rätt. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
Topic  |
|