HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 högtalare upp till 125kkr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/10/10 :  13:17:06  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Originally posted by dole

Skulle ge BoW Nautilus 802 en chans också.
Men de behöver mycket muskler för att komma till sin rätt.

Hörde den med S250, det räckte inte...
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/10/10 :  14:33:04  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Pjotre

quote:

Hörde dem med Classe´ 401 det räckte

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/10 :  15:23:42  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:

quote:

Hej Pjotre,

Är B&W behäftad med sällsynt låg impedans eller har S250
hög utgångsimpedans? Är inte S250 ett kraftigt steg?

mvh\Joe

Driver:https://www.sybariteaudio.se
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/10/10 :  16:53:08  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej Pjotre,

Är B&W behäftad med sällsynt låg impedans eller har S250
hög utgångsimpedans? Är inte S250 ett kraftigt steg?

mvh\Joe

Ingen aning men jag tyckte inte dom lät särskilt bra jämfört med Neptunus. Det gjorde dom inte i Köpenhamn heller med Holfi elektronik... Men det kan ju vara så enkelt att det inte är en högtalare för mig bara...
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/10/10 :  17:37:11  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Ingen aning men jag tyckte inte dom lät särskilt bra jämfört med Neptunus. Det gjorde dom inte i Köpenhamn heller med Holfi elektronik... Men det kan ju vara så enkelt att det inte är en högtalare för mig bara...

Det är ju mer än bara högtalaren + personen som påverkar upplevelsen vid lyssningsögonblicket: hur de är uppställda och hur de passar i rummet, vilket källmaterial som spelas, etc. Tror att detta är mycket viktigare än val av slutsteg faktiskt.

Har hänt mig mer än en gång att bra högtalare låtit dåligt både på grund av källmaterial och hur de är uppställda i det rum där de avlyssnas. B&W N802 är nog tämligen krävande i detta avseende, då de är tänkta som monitorer. Det är ju endast nivån vid låga frekvenser som skiljer mot storebror 801.

Hade varit jätteroligt att prova 802, neptunus, några stora jmlab, någon wilson, ino, etc i hemmamiljön... och DET är ju inte så bökigt

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/10 :  17:41:52  Show Profile Send ekman a Private Message
N802 är väl inte alls tänkt som monitor det är ju N801an som är det det är den som ska ha jätterak frekvensgång och va skitsvår att få att spela bra i hemmiljö och kräver ett kärnkraftverk till förstärkare för att inte basen ska bli slö så har jag fått det förklarat av en b&w kille iallafall
Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/10/10 :  19:04:51  Show Profile Send Gaddad a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Kul projekt!!!!!
Vad föredrar du i ljudkaraktär? Ett par Dunlavy lär ju ge det mesta för de flesta samt mycket "impact" men är helt fel för de som är sålda på Quad eller ML Prodigy samt ganska fel för mig som gillar Avanti 3:orna.

Mellanregister, röster, rumsinfo, spöklik realism?

Dynamik, detaljer, ekvilibristisk rapp bas?

Imponerande helhet, bang for the bucks?

Så snygg som möjligt så att alla ser hur in i h - e dyra prylar du köpt?

Enligt mitt tycke så går Dunlavyn bort liksom Quadarna. 802:orna går också bort, i mitt tycke en ganska anonym historia med hisnande byggkvalitet för ögat. Lite för mycket i det första fallet och för snällt i det andra samt överreklameat i det tredje. Mina preferenser är ju den första avdelningen ovan: "Mellanregister, röster, rumsinfo, spöklik realism".

Mitt startfält skulle se ut så här:

Audio Physic Avanti 3. 105 000:- Det mest holografiska som gästat musikrummet. Dessutom det piggaste och rappaste i basväg med en TYDLIGHET i det lägre registret som är ohyggligt bra.

QRS Neptunus 74000:- Gör i princip allt rätt, paradgren den mäktiga, djupa fast torra basen. Klådde Watt/Puppy i en 3 veckor lång direktjämförelse.

ML Prodigy 120 - 140, vet inte riktigt priset. Transparens, luftighet fast med bra attack, ett lite "eget" ljud som inte hörs men får de flesta att fastna....

Wilson Watt/Puppy begagnade, 60 - 200 beroende på modell. Creme de la Creme, OK snabb bas, gudomligt mellanregister, OK diskant. Kul att äga en legend också.

Magnepan 3.6, 80 - 100 tror jag. Sömlös, välljudande högtalare i det övre prestandaskiktet. Har hört dem några få gånger riktigt injusterade. Gåshud.

Du har en kul resa framför dig!

Tack för ett mycket givande inlägg från din sida sladd. Ser också fram emot en kul resa. Förmodligen med en hel del hårklyveri också

Några frågor dock.
Neptunusen hur ser denna högtalares krav på effektförstärkaren ut. I dagsläget är det en Electrocompaniet aw250 som står för kraften.

Intresset finns dock för bi ampning(blev såld på det i mina "tidiga" dar då jag än så länge bara har positiva erfarenheter) eventuellt med ett till ec steg alternativt någonting annat i effektväg. Den vägen är än så länge helt öppen.

Går neptunusen att få till i både små och stora rum?

Avanti 3:orna är också intressanta. Dock får jag för mig att de är otroligt svåra att få till?

Magnepan delar jag dina erfarenheter ljudmässigt. Dock inte my cup of tea. Min högra hand(damen i huset) har en del att säga till om också. En kompromiss(tyvärr?)

Dock vet jag inte riktigt om jag fått höra "allt" från watt puppy. Hörde en modell (kan inte säga exakt vilken det var, minnet sviket) men jag kände mig inte tillfreds med ljudet där. Stort och imponerande, men det stämde inte. Mycket troligt att det var en följd av hur bra/dåligt de var intrimmade i rummet. Det har aldrig blivit några nya lyssningar efter det tyvärr.

Min ljudkaraktär(som jag föredrar) är nog en grov blandning.
Silkeslen diskant men samtidigt oerhört detaljerad. Är allergisk mot allt vad vasshet heter.

Ett mellanregister med attack som kan ge kropp åt instrumenten och sammspela sömlöst med övre och nedre register.

En bas som klipper till snabbt och "skoningslöst". Den allra djupaste basen klarar jag mig utan( har nog inte mycket inspelat som går bråddjupt).

Allt kombinerat till en realism och närvaro som gör att man "inte är kvar i rummet"

Jag gillar inte att få musiken rätt på mig utan vill kunna dra på utan att behöva känna att någon skriker mig rätt i ansiktet.

Rockinspelningar anser jag svåra på grund av det distade ljudet och de varierande inspelningskvaliteterna. Rock förekommer dock mycket i anläggningen av blandad sort. Därför vill jag kunna njuta av en ösig platta utan att nå lyssningströtthet direkt. Detta brukar vanligtvis innebära en komrpomiss på övriga aspekter. Eller har jag missat någon högtalare?

En nattsvart bakgrund är också viktigt. utan det så är det svårt att kunna "förflytta" sig från rummet.

Mycket blev det och mina preferenser är väl i stora drag så som jag skulle vilja ha återgivningen. Om jag lyckas hitta dessa kvaliteter inom min budget så skulle ingen vara lyckligare än jag, tro mig
Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/10/10 :  19:08:04  Show Profile Send Gaddad a Private Message
quote:

Samtidigt som VR4 kan vissa upp en stor scen kan den även presentera den lilla Rockklubben med distade gittarrer på ett sätt som gör att du helt plötsligt känner den intima känslan av trängsel som en bra Rockklubb ger.

Mvh
Audionet

Det är argument som är viktigt i mitt val.

Hur är den att driva. Mycket effekt gärna bi ampat?
Vad är det för kurs på vr4:an?
Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/10/10 :  19:09:29  Show Profile Send Gaddad a Private Message
quote:

Hörde dem med Classe´ 401 det räckte

Med tillräcklig effekt av kvalitet hur presterade 802:an i ditt tycke?
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/10 :  19:26:00  Show Profile Send Daniel a Private Message
Hej Gaddad.

Nu skall jag egentligen inte svara på ditt inlägg med tanke på att du ville ha åsikter av människor som hört dessa högtalare. Men med tanke på din beskrivning av "ljudideal" så kan jag inte låta bli. Det låter som om du skulle gilla ProAc. Nu har jag en billig modell i relation till din budget, Response 2.5. Men det finns ju betydligt dyrare ProAc modeller. De spelar så som du beskriver ditt idealljud. Jag har aldrig hört bättre högtalare än mina 2.5:or. Då inkluderar jag vissa betydligt dyrare modeller jag hört, men bara på mässor och i butik, där de inte kommer till rättvisa, t ex B&W 802, Martin Logan (vet ej modell) mm.

Mitt tips: köp ett par ProAc och lägg resten av budgeten på en grym vinylspelare.

Lycka till i vilket fall

mvh

representerar www.stylusaudio.se
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/10/10 :  20:12:49  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Självklart har jag det ultimata svaret - inte.

Jag ville ha en välljudande fullregisterhögtalare.Kanske en ML Odyssey? Eller ...?
Nåväl:
Hos Olle i Alingsås jämförde jag QRS Neptunus, Wilson Sophia och Martin Logan Odyssey. Neptunus vann dessa ronder med (typ) 99-1.

Vetenskap? Nej upplevelse! Så det blev ett par Neptunus.

Nu kan man misstänka att Neptunus är de högtalare som låter bäst av alla i hela världen i just detta Olle-rum där de provats fram, och bara där. Men va fan, så stor skillnad som den jag och Madame upplevde kan inte försvinna helt i ett vanligt rum
Notera att jag har bara denna upplevelse att falla tillbaka på, därmed vet jag inte hur B&W m fl låter i jämförelse. Men en högtalare som piskar både Wilson och ML så lätt är bra nog för mig.

/ Kjell Karlson, via datorn Kajsa
(Neptunus låter ganska bra hemma också)

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/10/10 :  20:16:38  Show Profile Send Gaddad a Private Message
Kajsa
hade den ultimata högtalaren funnits så hade nog stor del av diskussionen på ett forum snarare handlat om mjukvaran.

Hur som helst så är det intressant med alla positiva åsikte om neptunus. Den har redan fastställt sin position för provlyssning. Och av vad jag hör låter det som att den inte gör bort sig i butik varför den säkerligen hamnar hemma i lyssningsrummet för utvärdering mot ytterligare några kombatanter.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/10/10 :  20:29:29  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Jo, Neptunusen ÄR svår att komma förbi. prisvärdheten är smått enorm. Fram till att Avantin kom så lät inget lika bra i mitt rum heller. Så väldigt rumsberoende i just Alingsås är den nog inte. Men en forumdeltagare har haft hemma den och gått på pumpen. Basen försvann ut i trapphuset, kul med akustiska fenomen.....

En Amplifix t ex driver Neptunusen bra och högt nog för de flesta. Dina steg kommer att räcka. Just mellanregistret är en paradgren för Neptunusen. Den sprider brett, har ett stort mellanregisterelement som går långt ned, bra klipp i pukor och elbasar och annat som sitter i mellangärdet. Diskanten är av den inställsamma typen, vacker, energirik, utklingande och vill gärna märkas.

Högtalaren låter riktigt illa om den är dåligt inspelad och har man skramlig elektronik låter det otrevligt vasst eller ljust omedelbart, lite som på Prodigy. (kombinationen av dessa båda är smått olidlig!)Olles ljudideal är diskantrika högtalare. På baksidan kan man dock justera samtliga register både upp och ned med fasta byglar för rumsanpassning.

Det finns ju en högtalare till att prova kom jag på. Månne finns det begagnade Revel Studio till salu där ute någonstans. Kostar väl ca 180 nya. Det är en killer på både sofistikerade saker och rockmusik.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/10/10 :  20:36:28  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Det finns ju en högtalare till att prova kom jag på. Månne finns det begagnade Revel Studio till salu där ute någonstans. Kostar väl ca 180 nya. Det är en killer på både sofistikerade saker och rockmusik.

jupp revel studio håller vi en slant på
går att få fram strax över 100 med rätt kontakter..nudge nudge know what I mean....
Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/10/10 :  20:41:38  Show Profile Send Gaddad a Private Message
Revel:arna har jag länge vart nyfiken på. Lyssningstillfälle har aldrig funnits. Dock så kommer jag inte ifrån att jag måste ge dem en chans nu när det nosas runt den prisklassen. Vilken butik vänder man sig till för seriösa provlyssningar på dessa?
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/10/10 :  20:53:31  Show Profile Send Patrik a Private Message
Gaddad,

Verkar mest få ur mig massa dumma frågor idag, så jag kan lika gärna fortsätta...

Vad är det som gör att du tittar på just upp till 125kkr? Är det så att du hört högtalare i den klassen som du föll för? Eller tror du av någon anledning att man behöver betala just så mycket för att få ljud som är tillräckligt bra? Eller är det så enkelt att det är så mycket $$ som du råkar känna för att spendera?

Jag har inte med det att göra så du behöver inte svara om du inte vill...

Är mer en filosofisk fundering som jag själv gjort pga att jag funderar över att byta CD. _Innan_ jag funderade på vilken modell jag kanske vill ha så tänkte jag på hur många $$ jag kunde tänka mig spendera. Först därefter började jag fundera på märken/modeller. Helt vrickat och baklänges, men kanske mänskligt vad vet jag. (Här är det fritt fram för de som testat många CD i många prisklasser att kommentera var trösklarna ligger enligt era erfarenheter.)

Det här forumet alltså... idag har jag inte gjort mycket annat än att läst här...

[green]It's all about the music![/green]

Edited by - Patrik on 2002/10/10 20:56:09
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/10/10 :  20:57:47  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by Gaddad

Revel:arna har jag länge vart nyfiken på. Lyssningstillfälle har aldrig funnits. Dock så kommer jag inte ifrån att jag måste ge dem en chans nu när det nosas runt den prisklassen. Vilken butik vänder man sig till för seriösa provlyssningar på dessa?

tror bara det finns 3 ex i sverige..best sound säljer dom för dyra pengar å har dom nog inte hemma..(har nog f50 hemma för 110 lapp...låter oxå hyggligt) annars kanske du har vägar förbi e-tuna?
Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/10/10 :  21:00:39  Show Profile Send Gaddad a Private Message
Patrik
Jadu varför 125kkr?

Vi tar det så här. Jag har elektronik som låter bra och inte är i "behov" av byte. Högtalare ska införskaffas. Eftersom det är en lång process att granska och plöjja igenom så får forumet fungera som bollplank. Jag har kandidater som skall lyssnas på. Summan 125 är varken mas eller minimum. SKulle jag falla handlöst för en dyrare ja då får jag ta den diskussionen med mig själv då. Självklart är det ju underbart om det blir billigare.

Men hur man än vänder och vrider på det är det otroligt mycket pengar och skall jag köpa en högtalare vill jag veta att jag inte missat ett alternativ som möjligtvis jag skulle gilla bättre, men inte känner till. Därför fick 125kkr bli riktlinje i förfrågningarna på nätet.

Utifrån dessa bildar jag en testgrupp som jag skall runt och få erfara och därefter testa de bästa hemma.
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/10/10 :  21:05:23  Show Profile Send Patrik a Private Message
Gaddad, tackar och bockar för svaret!

Noterar att vi tänker tämligen lika. Lycka till med letandet!

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/10 :  21:07:12  Show Profile Send ekman a Private Message
sonus faber amati homage då? beror ju lite på vad du prioriterar men snyggare högtalare lär du inte hitta iallafall och mellanregistret är BRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/10/10 :  21:35:45  Show Profile Send Mattias a Private Message
Spekulerar man i högtaleri i sådana prisklasser finns det mycket att höra & syna.

Som Ekman skriver, ifall intresse finns bör du kika på den vackraste utav dem alla, Amati homage (min åsikt).

/Mattias
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/10 :  22:20:09  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hade jag 125 kkr för högtalarköp så skulle jag starkt överväga Ino i56s + profundus Y-4.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/10 :  22:38:16  Show Profile Send mag a Private Message
Får lov att hålla med Thomas, det är det bästa system jag hört.

Men jag har inte lyssnat seriöst på så många andra högtalare i 50k+ klassen.

Därför anbefaller jag provlyssning av dom.

Sen kan jag ju spekulera lite fritt också utan egentliga erfarenheter, även om du inte ville det.

Prova nån MartinLogan eller Quad för att se om du gillar "elekroststljudet" om du gör det så prova allt vad marknaden har att erbjuda.

JM lab har jag också uppskattat (mini utopia) så nån större utopia skulle jag nog också lyssan på.

125k är mycket pengar så säkrast är att provlyssna alla förslag och lite till, det skulle jag ha gjort i vart fall nästan alla

Inte mycket hjälp av mig blev det med gallringen

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/10/11 :  09:26:55  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:
Originally posted by Gaddad

quote:

Samtidigt som VR4 kan vissa upp en stor scen kan den även presentera den lilla Rockklubben med distade gittarrer på ett sätt som gör att du helt plötsligt känner den intima känslan av trängsel som en bra Rockklubb ger.

Mvh
Audionet

Det är argument som är viktigt i mitt val.

Hur är den att driva. Mycket effekt gärna bi ampat?
Vad är det för kurs på vr4:an?

Bör inte vara några problem med ditt slutsteg, jag har inte hört just ditt slutsteg tillräkligt mycket för att kunna bilda mig en uppfattning om det, men effekten skall det inte vara några problem med.

VR4 är uppbyggd som 2 lådor, alltså en basmodul och en mellanregister/diskant. Dessa moduler har sin egen högtalaranslutning och Bi-wiring är att rekommendera och det finns absolut utrymme för expriment med Bi-amping.

VR4 kostar 86 900:-

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/10/11 :  15:25:55  Show Profile Send Gaddad a Private Message
Audionet
Ja vr4:orna verkar klart intressanta med tanke på din lyssningsbeskrivning i jämförelse med mezzo som jag lyssnat en del på.

Så de lutar mot en given lyssning
Neptunus likaså.

802:orna och avanti 3 ligger också bra till
Ml är inte riktigt my cup of tea och magnepan stopp hos frugan

Dunlavy osäkert kort, men lyssning visst.

Totem förtjänar också en lyssning.

Revel om de finns riggade för lyssning

Watt puppy går bort

Dvorak signature förtjänar en lyssning. Måste bara veta var man kan lyssna på dessa

Ino var kan man lyssna på dessa?

Och en drös andra som jag planerar lyssning på

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000