HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-R kopior
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

AA
Member

131 Posts

Posted - 2002/10/11 :  17:16:42  Show Profile Send AA a Private Message
Då var testerna körda.
En på orginalet, en på en Verbatim och en på en Noname.
Tyvärr så var inte dom som körde testerna så glada när jag sa att jag tänkte lägga ut dom på nätet så det tänker jag inte göra men den som vill ha testerna kan maila mej så mailar jag dom (656kb stor zipfil med 3st pdf-filer i).

Brännaren som användes var en Plextor PlexWriter 12/10/32 SCSI och läsaren en Pioneer DVD-104S. Bägge 2 hade senaste firmware. Skivorna brändes i låst hastighet 12X. Programmet som användes var CDRWIN 3.8D. Olika program bränner på olika sätt vilket kan ge olika resultat. Personlig favorit är CDRWIN vilket också får ses som "proffsens" favorit då dom flesta företag som bränner kör detta.

Slutsatsen vi drog var att skillnaden mellan dom 3 olika var väldans liten. Noterbart är att "märkesskivan" från Verbatim fick pisk av Nonameskivan.
Om skillnaderna är hörbara testas i helgen i min anläggning.

Att en skiva som innehåller fel och som sedan kopieras och den kopian i sin tur kopieras osv... skulle betyda att sista kopian innehåller mer fel än orginalet eller kopiorna innan behöver inte vara sant. Det kan vara så att den sista CD-R skivan man använder håller högre kvalitet (kan vara samma märke men just den skivan mäter bättre) än kopiorna innan och därför är bättre än kopiorna innan och ibland även än orginalet. Kan givetvis vara tvärt om också.

Enligt vårt Testcenter så är i dom flesta fall orginal bättre än kopior rent mätmässigt. Att då kopior kan låta bättre kan man bara spekulera i och en tanke som slog oss när vi diskuterade detta var att om det finns mer fel på en CD-R så kan det vara dekodern som korrigerar felen på ett sådant sätt att ljudet upplevs annorlunda gentemot om den inte behöver korrigera dessa fel på ett orginal. Bara spekulation.

En annan intressant sak jag kan berätta är att dom flesta CD-R på marknaden följer den Orange-book för upp till 4X hastighet men säljs som upp till 24X eller 32X. Skivan optimeras alltså inte för att klara högre hastighet än 4X. Detta har vi kostaterat genom att bränna en skiva i 16X och en i 4X och den i 4X hade bättre mätvärde.
Det finns en Orange-book för högre hastigheter men den följer bara ett fåtal. Jag har aldrig sett någon i butik.

/AA

Genväg till välljud? - Köp en Ducati!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000