Min gamla dac Parasound har nu gjort tjänst sen 96. Hur mycket har hänt?
4 Burr brown pcm 63.k dacs för båda kanaler (full balanserade) 3 separata nätdelar,(regulated power supplies)? Digitalfilter PMD-100 Maxium Jitter 50 picos rms 48.000 farad kondensatorer (Black gate) 9st steg? Tillsammans med Parasound drive 2000 toppmatad remdriven med en puck på 3,5 hekto betalade jag 28.000kr 96 är det dacs att byta? Till vad och vad kan det tänkas kosta? MVH/Leon p.s vore roligt om ni ochså kunde hjälpa mig med förslag angående min tråd om RACK tack på förhand d.s MVH/Leon
Låna hem en CDP i 20.000 kronorsklassen och jämför! Men 28' för 6 år sedan borde betyda lika bra ljud idag för hälften? Men driven är så "macho" att du bara MÅSTE behålla den .
Det kan nog hända att en ny DAC av typen "uppsampling till xxxxxxxxxxxxxxxxx" skulle imponera först men efter ett tag kanske du skulle bli less på den, upptäcka en form av uppsamplingsproblem, t.ex. att en sångerskas mun verkar vara bred som en skottkärra, att det vardagsrum som du läste att inspelningen gjordes i verkar vara lika stort som Globen, att en flygel är bredare än vad ditt vardagsrum är, etc. All uppsampling kanske inte har denna effekt, men t.o.m. dcs - kända för att kunna tekniken bäst - erkänner att rummet kan få för stora proportioner vid uppsampling.
Om du ska byta, så lyssna lääääääääääänge på alternativet.