Author |
Topic  |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 14:43:01
|
Är det någon som vet vad trumhinnan har för reonansfrekvens? (Vilken knasig fråga va?) Allt som svänger och vibrerar har ju en sådan. Finns det någon biolog på forumet?
|
Edited by - Flint on 2002/10/10 14:52:13 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 14:49:39
|
Med tanke på des storlek och vikt borde den ligga högt upp, kanske den ligger över det över det hörbara spektrat? |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 14:52:08
|
och blir det basreflex om man opererat in ett sånt där rör (som en del gjorde när man var yngre, vet inte vad det heter eller var till för...) Blir kanske svårt att räkna på avstämningsfrekvensen dock om man (som jag) bara har sågspån i huvet.. |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 14:54:17
|
Norman
"Spånet" får nog räknas som dämpmeterial. Ingen som kör isobarik, dubbla trumhinnor. I samma öra alltså. |
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 14:55:11
|
quote: Originally posted by Flint
Är det någon som vet vad trumhinnan har för reonansfrekvens? (Vilken knasig fråga va?) Allt som svänger och vibrerar har ju en sådan. Finns det någon biolog på forumet?
Fletcher Munson-kurvorna, eller va' di kallar't, visar väl hörselns a-linjära känslighet för olika frekvenser (vid olika ljuddtryck).
Om det - i någon mån - har att skaffa med trumhinnans resonansfrekvens, vet jag inte. Det kanske är ett fenomen som uppstår i hjärnans hörselcentrum?
Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 15:00:10
|
Fletcherköret visar ju att örat är som mest känsligt vid ca 3kHz. Undrar om det kan vara en omedveten resonansfrekvens? |
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 15:05:46
|
quote: Originally posted by Flint
Fletcherköret visar ju att örat är som mest känsligt vid ca 3kHz. Undrar om det kan vara en omedveten resonansfrekvens?
Om inte annat, så kanske det kan vara en resonansfrekvens i själva hörselsinnet.
Det är visst inte bara mekanik som har resonansfrekvenser, har jag förstått.
Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 15:07:46
|
Mig veterligen är 3 kHz hörselgångens resonansfrekvens. Rätta mig om jag har fel. Trumhinnans fs finner jag dock inte! |
|
 |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 15:09:36
|
Google hjälper vid sådana här frågor:
The total length of the ear canal in adults is approximately one inch, which gives it a resonance frequency of approximately 3400 Hz, an important frequency region for understanding speech.
Läs hela hisorian: http://www.earaces.com/anatomy.htm |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 15:55:18
|
Ser man på. Det blev en seriös tråd det här med. Jag trodde att det bara skulle bli lite skoj. Hörselgångens längd var ju intressant. Den kade jag inte tänkt på. Fallande frekvensgång på grund av ålder förmodar jag beror på minskad elasticitet i hinnan. Några synpunkter där?
När man tittar på sidan som Marku rekommenderade så inser man att det är som upplagt för resonaser både här och där. Man kanske skulle oerera sitt hörselorgan för att optimera stereon. Räta ut gångarna lite. |
Edited by - Flint on 2002/10/10 16:00:39 |
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 17:06:07
|
quote: Originally posted by norman
och blir det basreflex om man opererat in ett sånt där rör (som en del gjorde när man var yngre, vet inte vad det heter eller var till för...) Blir kanske svårt att räkna på avstämningsfrekvensen dock om man (som jag) bara har sågspån i huvet..
sågspån kan väl jag erkänna att det finns på övervåningen med jämna mellanrum.
basreflex är det ju nästan då vi har den trevliga tuba austicus som förbinder innerörat med, tror jag, nån sorts bihåla.
banzai |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
|
Topic  |
|