HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har någon lyssnat på nya Carlsson-högtalarna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2005/02/04 :  16:56:49  Show Profile Send Gabe a Private Message
Hej - har någon haft nöjet att lyssna på nya Carlsson OA 58 eller OA 52.3?
Väldigt nyfiken på hur de låter.
Har själv ett par gamla OA 50, som numera förpassats till mitt sommarhus och älskar dem fortfarande passionerat. (hustrun tyckte de var för fula så jag var "tvungen" att skaffa nåt nytt och tjusigare...:-))))
hälsar
Gabe

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2005/02/07 :  09:00:53  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Har hört båda de nya modellerna och har ett par Oa58 som bakhögtalare i min hemmabio. Kan ju säga att i denna prisklassen har jag aldrig tidigare hört något liknande. Oa58 är fantastiskt prisvärda och spelar mycket bra. Om du får tillfälle att provlyssna dem så tycker jag definitivt att det är värt besväret.

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/02/07 :  09:05:23  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
*tips* Eller så uppgraderar du dina OA50 till ett par OA50.3 och får en bättre högtalare än OA58an. */tips*

Snoogens
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/02/07 :  09:25:14  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Kolla in CarllsonPlanet.com
Speciellt http://carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?t=803&postdays=0&postorder=asc&start=0

Jag kan väl alltid saxa mina egna inttryck från den tråden:
quote:
Var på HiFiArt igår och spenderade en timme med OA58 (och kaffe och bulle, tack för det . Måste säga att jag tyckte att bekantskapen med de nya högtalarna var trevlig. Och till det priset faktiskt mycket bra. Rent och sammanhållet ljud rent tonalt, mycket neutralt. Kanske lite svag och otydlig i basregistret, men det kan ha berott på rummet eller skynket bakom högtalarna.

Jag upplevde ljudbilden som klassiskt Carlsson. Den är stor och har ett mjukt djup som tar bort bakväggen. Lite för mjuk totalt sett för min smak, men som sagt, klassisk Carlsson. Roade mig med att vandra runt i lyssningsrummet och noterade att ljudbilden stod kvar. Jag blir alltid lika imponerad av detta.

Dock upplevde jag ljudbilden stundtals som splittrad; att den inte riktigt höll ihop, utan att det uppstod ett tomrum - ett gap - mellan högtalarna. Detta kan föstås bero på rum och placering, men också på inspelningarna. Detta var tydligast på lite äldre inspelningar från 60-talet. Jag tyckte också att fenomenet var övergående, att det var tydligast i början av lyssningen, vilket kan bero på tillvänjning eller att elektroniken, som var avslagen vid min ankomst, var tvungen att bli varm.

Som helhet en positiv upplevelse, men med sina svagheter, men för priset ett intressant alternativ. Stiftelsen har gjort ett bra jobb och det skall bli intressant att lyssna på oa60:orna när dessa dyker upp.

Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2005/02/07 :  22:35:31  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
quote:
Hej - har någon haft nöjet att lyssna på nya Carlsson OA 58 eller OA 52.3?


När en fråga som denna kommer kände jag mig manad att svara...

Jag hade hemma ett av de första exemplaren som lämnade fabriken av OA58. Det lät riktigt bra och stortrivdes i mitt vardagsrum.
Jag har dock fått känslan av att man måste testa 58:an eller för all del vilken högtalare man än må vara aspirant på i sin egna hemmiljö.
Här har du en liten fördel med att veta att 50 har fungerat i ditt rum tidigare.

De var klart bättre än mina OA12 som jag hade vid den tiden som huvudhögtalare.
Det finns en högtalare som har låtit bättre än OA58 i mitt vardagsrum, och det är OA52.3.
De lät så bra att de sen i höstas ingår som en permanent del av min stereo.
52:an hittar rätt mycket längre ner i frekvens än vad 58:an gör. Presentationen och rummet är också starkare kort i 52.3.
Sen är det givetvis en viss skillnad i pengar mellan de bägge, det skiljer även en hel del i design där 52:an är lägre med än mer skum i designen. 58:an är smäckrare men är inte lika påkostad i utförandet.

Jag hade lätt kunnat leva lycklig med ett par OA58 eller för all del ett par OA50.3(gärna med metallhuven).
Låna hem och testa, och glöm inte att återkomma med en rapport...

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2005/02/08 :  19:17:04  Show Profile Send ronny a Private Message
Hej Carlsson vänner. Jag är ruggit intreserad av att lyssna till OA 52.3. Finns det någon möjlighet i väst Sverige?? Samt att få lite goda råd om placering etc av någon som kann. Har ett vardagsrum där placering kan bli ganska svår att få till på ett bra sätt. Funderingarna har då fallit på OA 52.3. Vad är/blir OA 60 för något??
br//rr

//RR
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000