HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En fråga om balanserad signal
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2005/02/08 :  17:01:32  Show Profile Send Terratec a Private Message
Jag har under kortare tid testat att köra med en balanserad kabel mellan försteg och slutsteg. Ingen märkvärdig kabel - 1000kr Monster kabel. Dock så kör jag obalanserat mellan cd-spelare och försteg (finns ingen möjlighet att köra balanserat).
Jag upplever att ljudet har blivit lugnare men samtidigt låter en aningen metalliskt. Kopplar jag därefter in en vanlig rca-kabel, förvinner det metalliska skimmret samtidigt som ljudet blir en aningen mer oroligt.

Nu till min fråga. Att ljudet låter lite metalliskt, har det att göra med:

A)att jag inte kör balanserat "hela vägen"?
B) att den balanserade kabeln kanske inte är av bästa märke?

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/08 :  17:21:13  Show Profile Send CC a Private Message
Olika konstruktörer prioterar olika när det gäller XLR kontra RCA,
vissa lägger mer "krut" på den balanserade, andra inte...

Om du berättar vilken modell utav för o slutsteg du använder så kanske någon här på forumet har personliga erfarenheter o kan hjälpa dig bättre...

Ett annat (o bättre) sätt är naturligtvis att du lånar någon "bättre/annorlundare" kabel o jämför De flesta hifibutiker brukar inte vara omöjliga på den saken
Jag har tyvärr inga goda erfarenheter utav billiga kablar från Monster... Å dess dyra har jag aldrig testat så...

Att det inte går att köra ballat hela vägen tycker jag inte ska vara något större problem. Finns det ballade ingångar på ditt försteg? Har du haft möjlighet att testa någon spelare med ballade utgångar?
Men jag vill betona att ballat inte med automatik låter bättre! Det hänger som jag sade på konstruktörens prioteringar...


"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2005/02/08 :  17:47:32  Show Profile Send Terratec a Private Message
Jovisst kan jag låna, tänkte först höra om det är ett lönlöst företag med tanke på att jag har hört att man "bör" köra ballat hela vägen. Jag tillhör dock typen som alltid vill testa själv - vilket jag ju också gjorde och upptäckte det metalliska missljudet. Så för att inte-gå-över-bron-efter-vatten igen, så frågar jag här på det eminenta forumet.

Nåväl, jag har följande utrustning:

Primare A30.2 slutsteg
Primare SP31.7 försteg/processor
B&W 805 Nautilus högtalare
Linn Genki cd-splare
Eichmann express 6 mellan CD och försteg.
PAD Museaus högtalarkablar
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2005/02/08 :  17:50:27  Show Profile Send Merry a Private Message
bra att du frågar , jag har detta försteg ochså så jag vill gärna veta hur den är i dom ballade ut , ingångarna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000