HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 En forsterker blir til Ucd 400
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kalimali
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/02/15 :  22:28:21  Show Profile Send Kalimali a Private Message
Forord:
Først vil jeg takke flere medlemmer på dette forum for å ha vært en stor inspirasjonskilde, ingen nevnt, ingen glemt. Dette blir min første posting på dette forumet. Håper at denne tråden vil være av interesse for dere.


Prosjekt forsterker UcD 400

Etter å ha surfet på nettet kom jeg tilfeldigvis over noen sider som omhandlet bygging av audio forsterkere. Etter å ha lest på diverse forum i noen dager, var det på tide å bestemme seg for å gå i gang med et prosjekt. Jeg fant de nye klasse d forsterkermodulene var av spesiell interesse, og valget falt på Hypex UcD 400.

Bygging av forsterkere var en av mine hobbyer for 25 år siden, men da var det en dyr hobby, som måtte vike plass for kone og barn, hus og bil. Jeg har tatt vare på en del av komponentene fra den gang, pluss har tatt vare på diverse ting og tang som kunne være kjekt å ha. Det bør nevnes at jeg har vært reparatør av radio og tv, parabol, store forsterkere og lignende siden den gang. Det har vært nok med elektronikk som jobb, men nå som jeg ikke jobber med det lenger, var det kanskje på tide å ta hobbyen opp igjen. Etter å ha søkt informasjon om strømforsyninger på nettet kan jeg konkludere med at fint lite har skjedd på de 25 årene, hvilket betyr at jeg kan bruke en god del av delene jeg har liggende. Faktisk er de fleste skjemaene identisk med strømforsyningen i min 25 år gamle forsterker som har tjent meg så godt i ca 20 år, men gikk opp i røyk når min sønn skulle teste hva som skjer hvis du kortslutter utgangstransistorene til jord. Den var konstruert med tanke på at strøm er gode greier, helst mye strøm. Strømbegrensninger låter sjeldent bra, og er bare for pyser, sikringer likeså. Men det var ikke enkelt å få tak i nye transistorer så den står i kjelleren. Det er på tide å ta en tur ned for å se om jeg kan finne noe spennende deler jeg kan bruke.

Har vært i kjelleren og funnet det meste jeg trenger, 19”- 3unit, rack kabinettet som var min gamle forsterker, fant også en god trafo til prosjektet, 2 X 44V-725W, RIFA kondensatorer på 10 000uf 100v hele 12 stk, på størrelse med ølbokser, veier til sammen ca 5 kg, ble kjøpt på tilbud for noe år siden. Kjekt å ha. Fant også noen 35A likerettere og ett rele` 48v= , samt en del pleksiglass og noe treverk av teak. Fant også en aluminiumplate som blir bra til bunnplate. Må ha noe fintenking nå, kondensatorene var veldig høye. Får bare plass til 10 stykker men det er mer en nok.
Har faktisk funnet deler til et par prosjekter til, men det er en annen historie.

Har stort sett planlagt hvordan jeg vil montere komponentene, det blir trangt om plassen, men tror at jeg skal klare å lirke det inn i kassen.
Grunntanken for denne konstruksjonen blir:

1. Mest mulig bruk av deler jeg har liggende. Dette er viktig grunnet økonomien.
2. Det skall ikke spares på noen utgifter, bare det ikke koster penger.
3. Mye strøm er bra, helst veldig mye.
4. Symmetrisk layout.
5. God skjerming, korte kabler og stjernejord
6. Høy byggekvalitet selv om det tar lang tid, og blir mye arbeid.
7. Litt bling faktor.

Har i dag kjøpt litt materialer til prosjektet, en aluminiumplate, aluminiumvinkel og en del rustfrie skruer. Det kommer til å bli mange flere turer til Biltema og Clas Ohlson.




Her er noen av delene som jeg har tenkt å bruke.

Endelig er jeg i gang med byggingen, klarer å få alle 12 kondensatorene inn i kassen men det krever mye arbeid. Kondensatorene er nesten like høy som kassen så jeg kan ikke montere bunnplate på vanlig vis som er inni kassen, må montere den fra undersiden. Men det ble fint lite plass til selve forsterkermodulene og softstart kretsløpet. Løsningen ble en monteringsplate 50 mm over bunnplaten, som alt blir montert på. Ligner litt på måten å bygge rørforsterkere på, men det er mye arbeid om det skal bli pent. Har ikke stor nok aluminiumsplate så jeg må s

POWER to the people

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/02/16 :  08:33:31  Show Profile Send U1 a Private Message
Ser mycket bra ut. Fortsätt med mycket bilder, det kommer bli kul att följa denna tråd.

MvH
Johan
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/02/16 :  08:54:37  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hej Kalimali och välkommen till forumet!!!

Fina bilder!
Jag ser att du valt en ovanlig men samtidigt väldigt intressant och spännande layout i förstärkaren.
Vill ha fler byggbilder!

Vad är det för likriktarbryggor du har? Jag frågar för att du hamnar väldigt nära den absoluta övre gränsen på spänningen om du använder "vanliga" likriktarbryggor (44*1,4142=62,2VDc) och jag har förstått att vissa dioder ger en något lägre likriktad spänning, vilket jag skulle rekommendera med den sekundärspänning som du har.

Ska med spänning följa ditt bygge och ser fram mot många fler bilder.

/Rolle
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/02/16 :  09:56:35  Show Profile Send Kmj a Private Message
FASEN!
Jag har sett bilder på RIFA-kondingarna men aldrig insett att de var SÅ stora...
Men det ser trevligt ut :)

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kalimali
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/02/16 :  10:26:30  Show Profile Send Kalimali a Private Message
Hei paradigm

Jeg bruker noen likerettere som jeg hadde liggende, innkjøpt i 1980 eller deromkring, tror de er av vanlig type. Jeg er klar over at spenningen blir litt høy, men mitt regnestykke ser slik ut: 44V X 1.4142=62,2 minus 1,2volt over diodene i likeretteren = 61,0V.

Dette er hentet fra diyforum Jan-Peter skriver:

Post #440
Ok here we go for the improvements list of the UcD400 new version;

-- new high current outputcoil.
- maximum outputcurrent will go to +/-20A piek.
- 2 ohm load will be no problem, even with an 1 ohm Thd stays below <0.05%
- new shortcircuitprotection, the same as the UcD180 a true current limiter.
- incresed overvoltage protection to 68VDC.
- connection will be with fastons just as the UcD180.
- very low EMI, even better as the UcD180.
- input electrolytic capacitors.
- slightly improved THD performance.

We will have them on stock around 10th of februari.

Hypex anbefaler spenninger opp til 63V for "Optimum sonic preformance"

Gunnar

POWER to the people
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/02/16 :  12:20:35  Show Profile Send paradigm a Private Message
Nu kommer jag ihåg att jag också läst att den nya "batchen" skulle få ett bättre skydd mot översänning och om din nätspänning är någorlunda stabil där du bor, så är det säkert bara att tuta och köra.

Jag gillar dina kriterier, men är inte riktigt på det klara över den sjunde och sista "bling" faktorn.

/Rolle
Go to Top of Page

Kalimali
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/02/17 :  00:28:21  Show Profile Send Kalimali a Private Message
I dag har jeg hatt lite tid til prosjektet , men har vært på Clas Ohlson og Biltema og snopet deler, trengte noe kobberplate, pluss mye mer, må du, så må du . Har startet på kobberskinnene på kondensatorene holder på å tilpasse de nå.




Dette er prøvemontering på et tidlig stadium.
Den nærmeste kobberskinnen skall bøyes ned og gå gjennom monteringsplaten og boltes rett i jordingspunktet. Den andre skinnen skall gå rett i sikringsholderen ved siden av. Det blir stort sett mekanisk arbeid i tiden som kommer, til sluttmonteringen kan starte.

I den forbindelse lurer jeg på om noen har målene på avstanden mellom skuefestene på kjøleribben på Hypex UcD 400. Jeg har ikke modulene enda, hadde jeg hatt de her nå hadde jeg ikke kunne vente på å få lyd i dem, og aldri gjort ferdig resten.

Pardigm,
Bling er gull og krom, når jeg er ferdig med mekanisk samling, skal jeg demontere alt og polere alle delene.


Gunnar

POWER to the people

Edited by - Kalimali on 2005/02/17 07:06:54
Go to Top of Page

Kalimali
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/02/19 :  15:46:37  Show Profile Send Kalimali a Private Message


Jeg har i dag rotet gjennom kjelleren etter flere deler som jeg kan bruke til forsterkeren, i den gode resirkulerings ånd. Fant en aluminiumsplate som skal bli bunnplate, ett deksel fra en gammel forsterker som blir ventilasjonsgrill under forsterkermodulene, og en gammel strømforsyning med noen spoler som kanskje blir brukene til støyfilter på primærsiden før trafoen.



Resirkulering i praksis.

Er det noe lydmessig å hente på støyfilter på nettsiden? Vil disse spolene være brukende til støyfilter?



Fant disse spolene i en strømforsyning.

Ønsker noen innspill på dette tema, hvile erfaringer har dere med støyfilter i store forsterkere?

Gunnar

POWER to the people
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/02/19 :  20:54:17  Show Profile Send paradigm a Private Message
Det är trångt under förstärkaren och rejält tung är den också, men såvitt jag kunde mäta på avståndet över skruvskallarna, är det 50mm i två rader, alltså 4 skruvar. Avståndet mellan raderna är det svårare att mäta, men det är c:a 15 eller 16mm.

x x

x x

Så ungefär.

När det gäller störfilter i nätdelen, har Hypex vid något tillfälle avrått från nätbrunn med störfilter. Däremot rekommenderas RC kretsar över dioderna, samt högklassiga polyster/polypropylen kondingar parallellt över Lytarna.
Dräneringsmotstånd rekommenderas också, särskilt under byggtiden.

/Rolle
Go to Top of Page

Kalimali
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/02/24 :  01:55:36  Show Profile Send Kalimali a Private Message
Takk til paradigm for ditt råd.

Det er på tide med en liten oppdatering, er snart ferdig med det mekaniske arbeidet. Forsterkeren har startet å ta form, men det gjenstår enda mye arbeid. Tid for noen bilder.





Er nesten ferdig med strømskinnene, litt gjenstår med å få de inn i sikringholderene.




Dette er et bilde av undersiden, har en god skjerming av forsterkermodulene, og kort signalvei for inn og utganger. Modulene monteres i kobberboksen. Foran releet sees jordingen som kommer fra kondensatorene, alt jord samles i dette punktet.






Her er en bunnplate i 4 mm aluminium, denne vil også kjøle forsterkeren, det er montert kjøleanordning i kobber som skrues fast i bunnplaten.



Gunnar

POWER to the people
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/02/24 :  09:26:39  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Vilket snyggt upplägg! ser väldigt proffsigt ut.

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/02/24 :  11:07:31  Show Profile Send paradigm a Private Message
RESPEKT!!!
Ser väldigt genomtänkt och välbyggt ut!

En liten fråga bara. Har du räknat på, vilken "trådarea" som kopparremsorna motsvarar och då särskilt de remsor som går ner till jordpunkten/säkringsblocket?

/Rolle
Go to Top of Page

Kalimali
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/02/25 :  12:34:57  Show Profile Send Kalimali a Private Message
Hei paradigm

Arealet på kobberet er 16mm for 0v/jordingen , og 14mm for pluss og minus. På kondensatorbanken er det 25mm.

Har startet arbeidet med ”bling faktoren”, som har med finish å gjøre, her har jeg lakket pleksiglasset på undersiden, den ligger over montasjeplaten.



Har også startet på å få fram strømmen. I den gode resirkulerings ånd fant jeg noe kabel fra en gammel bilstereo installasjon, 16 kvadrat OFC.

Gunnar

POWER to the people

Edited by - Kalimali on 2005/02/25 13:29:34
Go to Top of Page

Kalimali
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/02/28 :  01:27:53  Show Profile Send Kalimali a Private Message
JA, JA, JA, jeg fikk tak i billetter til Black Sabbath konserten i Bergen 9 juli KANON.

Har hatt en travel helg, har ikke fått jobbet så mye med forsterkeren som jeg hadde ønsket, men slik er livet. I dag har jeg tenkt å skrive noen ord om sikkerhet, et tema som ikke er nevnt så ofte på diy forum. Med en strømkapasitet i denne forsterkeren som ville få sveiseapparatet mitt til å gråte av misunnelse er det viktig å tenke på sikkerheten. Spesielt fuskes det ofte med gjennomføringer. I Norge går grensen mellom svakstrøm og sterkstrøm ved 48V. Så skulle strengt tatt vært installatør med gruppe L sertifikat for å bygge dette, men,men. Jeg har sveiset fast skrujern og brent av loddeøre på kondensatorer før, med lavere spenning og mindre kapasitet, en kortsluttning her vil medføre et kjempesmell.
Siden jeg baserer dette prosjektet på ting og tang jeg har liggende har jeg skaffet meg et problem med 16 kvadrat kabel, men det var det jeg hadde.

Tror at jeg har funnet løsning på det, alle hull i monteringsplaten er større en i pleksiglasset som ligger oppå.




Her er et bilde av gjennomføringene,med og uten isolasjonsstrømpe.Monteringsplaten skall demonteres en gang til for å fjerne alle grader rundt borrehullene.

Fant også en isolasjonsstrømpe beregnet for inntak i hus, utrolig hva jeg finner i kjelleren.



Det ser ut til at jeg må oppgi tanken om å demontere alt etter at jeg er ferdig, for å polere alle delene, det blir veldig vanskelig å demontere alt etter at kablene er trekt.



Det nærmer seg montering, tror at det snart er slutt på mekanisk konstruksjon. Jeg har ikke noen tegninger, den blir til etterhvert som jeg bygger.

Gunnar



POWER to the people

Edited by - Kalimali on 2005/02/28 03:58:04
Go to Top of Page

Kalimali
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/03/04 :  20:53:22  Show Profile Send Kalimali a Private Message


Innledningsvis av denne lenken definerte jeg noen av grunntanken bak denne konstruksjonen og jeg er nå kommet til to av kjepphestene mine, nemlig mye strøm og god skjerming. Jeg er villig til å gå til ganske ekstreme løsninger før jeg blir fornøyd, ”better safe then sorry.”

Er nå i ferd med å trekke kabler til strømforsyning, det er på tide med noen betraktninger over det temaet.
La oss starte med likeretteren, ikke noe spesielt men har brukt 2 stk 35A type. Over + og –samt over AC terminalene er det montert støyfilter, type RC 0,1uf 250V X2 . Dette er en støydempings kondensator/motstand godkjent for bruk direkte på 220 V men som også er egnet til støydemping på strømforsyningslinjene. Fra hver av likerettrene er det montert 2 stk 16 kvadrat OFC kabler som er skjermet, (mer omtale av disse kommer litt lengre nede), direkte til kondensatorbanken. Den er internt forbundet av en kobberplate, 1 mm tykk, 25 mm bred.
Når det gjelder valg av kondensatorer er det 2 grunner til valget.

Grunn 1: Stor kapasitans er vel og bra, men lav intern motstand er enda bedre, høy rippelstrøm er heller ikke noe ulempe. Her følger noen tekniske data:

PEH 169(105 C) 10 000uF
Irac 36,6 Ampere rippel ac 40 grader C 10khz
ESR 14 mohm 20 grader C 100hz



En kondensator er bra to er bedre, 6 stk er overkill, men,” better safe then sorry.”
Så teoretisk er hver kondensatorbank er i stand til å levere 219,6 A rippel ved 40 grader C ved 10 khz. Enda mer interessant er ESR som er 2,33 mohm ved 100 hz og 20 grader C.

Grunn 2: Dette var de kondensatorene jeg hadde liggende, kjøpt på tilbud for 100kr stykket for noen år siden.

Men det stopper ikke der, det er også parallellkoblet med mindre kondensatorer for å forbedre hf egenskapene, i tillegg er det montert støydempings kondensatorer direkte på railen.
Først etter railen går 0 V/jord til felles stjernejordingspunkt. Med en slik strømkapasitet er nødvendig med god kabel for å få utnyttet potensialet fult ut. Pluss og minus går via gullforgylte sikringsholdere beregnet på bilstereo, til forsterkermodulene. Disse kablene er også skjermet. Nå er det et problem å kjøpe skjermede 16 kvadrat mm kabler, så det måtte jeg lage selv. De består av strømkabel for bilstereo, 16 kvadrat mm OFC som det er tvunnet aluminiumsfolie rundt, deretter er det tvunnet 1,5 mm installasjonskabel som er avisolert rundt det hele. På utsiden er det trukket isolerende strømpe, krympestrømpe kan også brukes. Alle skjermene på disse kablene blir trekt direkte til stjernejordpunktet. Det er også meningen å montere høykvalitets polypropylen kondensatorer helt inntil forsterkermodulene, litt avhengig av hvilken plass som er til rådighet. Det kommer også til å bli montert bleeder motstander over railen, har vurdert å montere noen veldig kraftige typer (25W/50W) for å varme kondensatorene for å oppnå enda lavere ESR, men tror at det er litt overkill.




Her er et bilde av kablene, om det gjør noe nytte vet jeg ikke, men det skader neppe.

Gunnar

POWER to the people
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2005/08/03 :  09:21:39  Show Profile Send RODA a Private Message
Ferdig?

Mvh
Rolf
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000