HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nybörjar bygg! Var börja!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/08/01 :  15:58:09  Show Profile Send Tomas a Private Message
Hej allihopa!

Jag tänkte bygga ihop ett slutsteg men vet ej vart man ska börja. Jag har ett schema att bygga efter:



Gör man en skiss på en platta? Hur får man yttermått? Kollar man alla komponenter?

Skulle bli jätteglad om jag fick byggt ihop det! (har ej bestämt just detta men man börjar väl på samma sätt ändå!?

MVH Förvirrad!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Edited by - Tomas on 2005/08/01 15:59:31

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/08/01 :  17:12:30  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
steg 1: leta upp ett schema man kan läsa komponentvärdena på

steg 2: kolla upp om du kan hitta utgångstransformatorn till ett vettigt pris, om den går att hitta..

steg 3: rören, går dom att lösa för pengar? skall dom vara matchade osv.

Löser du alla tre stegen hur lätt som helst så kommer bygget att gå lika lätt..

Har man inte byggt med rör innan så bör man nog börja med ett lite enklare bygge än detta, typ EL84 single end eller nåt sånt

ett tips är att snegla lite på HFTA;
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27527&whichpage=1
då kan du få hjälp av forumet under tiden du bygger

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2005/08/01 17:15:59
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7527 Posts

Posted - 2005/08/01 :  18:45:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
Håller med föregående talare om att det där inte ser ut som ett passande nybörjarprojekt. Långt ifrån faktiskt!
Är du sugen på att bygga med rör så finns det EL84:or och ECL82 och liknande som passar mycket bättre som förstagångsprojekt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/08/02 :  12:59:29  Show Profile Send Tomas a Private Message
Tack ska ni ha! Som sagt är det absolut inte bestämt att bygga just detta. Dock skall det vara till en god väns Respons Baby Grand så det måste vara lite resurser bakom. Första gångs bygge behöver det inte vara då jag har lite kunskaper men aldrig byggt något större än kabeltestare och delningsfilter. Men då vet jag lite hur man ska börja innan man ska börja!?

MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/08/02 :  18:44:58  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Ett tips kan ju vara att snegla på Vellemans rörslutsteg i byggsats, lite mindre hifi än du tänkt dig kanske men du kan iallafall få en uppfattning om pris/prestanda/svårighetsgrad/osv.
eftersom steget är uppbyggt på ett kretskort så blir det relativt enkelt att felsöka och man har god hjälp av en byggmanual som finns i kitet, har själv aldrig lyssnat på steget så hur dt står sig ljudmässigt har jag ingen aning om, men byta ut rören mot bättre lär vara det första man skall göra..
Jag vill absolut inte avråda dig! -men det är mycket att betänka innan man beställer grejor och börjar bygga, bara en sån sak som att placera utgångstrafona fel i förhållande till nättrafon i vissa konstruktioner kan mer eller mindre sänka ett helt bygge..
(Börjar jag låta som en förmanande tant..?? 8-)
kolla in på www.diyaudio.com under tubes, där har du en hel del matnyttiga trådar att "browsa" igenom.
Och överväger du att bygga en kit-amp så kolla här;
http://audionova.nu/innehall/tube_kits.htm




Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/08/02 :  20:00:12  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
utgångstrafona fel i förhållande till nättrafon i vissa konstruktioner kan mer eller mindre sänka ett helt bygge..


Tack! Det är av dessa anledningar jag frågar, själva pusslandet och lödandet är ju mest kul.

quote:
(Börjar jag låta som en förmanande tant..?? 8-)


ja, men tyvärr är jag i behov av en sådan. Man är ju lätt manisk och banar lätt iväg utan att märka konsekvenserna långt försent!

Jag har faktiskt pratat(mailat) med Bruce Rosenblitz om ett bygge idag. Det stora problemet är en verkningsgrad på 85dB, men hade har tydligen en god lösning! Hursomhelst återkommer jag! Bugar och bockar för förmaningarna!

MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000