HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rengöra potentiometrar i gammal förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2005/07/27 :  21:34:41  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Finns det nåt bra sätt att rengöra potentiometrar i förstärkare? Har lånat farsans gamla finfina Philips 591 som knastrar och har sig när man vrider på volym, balans, bas och diskant-pottarna. Förstärkaren är säkert 30 år men låter faktiskt rätt sjysst (tro det eller ej). Ska testa o döra B&W-talarna med denna för att kolla hur den låter egentligen (har den som datorhögtalarförstärkare (gamla Sharptalare till ett trasigt minisystem)). Lite jobbigt bara när ena kanalen knastrar bort i fjärran helt plötsligt och man får gå fram o fippla på balancekontrollen för att den ska hitta "rätt läge" och fortsätta med båda kanalerna i samma nivå.

Kan man köra nån spray eller nåt på pottarna eller måste de bytas ut helt och hållet? Nåt annat insiderknep?

- It's getting hot in here...

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/07/27 :  22:08:49  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Japp, det finns det. Har själv provat flera olika metoder för både vrid- och skjutreglage, som knastrat, glappat osv. Vad som händer är att tidens tand korroderar och oxiderar ytor som ligger mot varandra, som i ditt fall.

Steg 1: Skruva loss kåpor. Detta för att det alltid är damm och skräp innanför. Är potarna dåliga är säkert allt dammigt osv.

Steg 2: Blås med tryckluft, sprayluft (tryckluft på sprayflaska) eller använd dammsugare för att få bort damm.

Steg 3: Leta upp din vridpot, t ex volymen, och spraya el-spray på den, vrid poten från min till max och tillbaka ett antal gånger, dvs så många som krävs. Vad du gö nu är att få in smörjmedlet mellan de två ytorna, och slipa av oxiderna som finns där.

Steg 4: Skryt för "tummen mitt i handen"-wimpen på hifi-forum.

El-spray finns i två versioner. Den ena och vanligaste är alkoholbaserad och du applicerar. Utför fipplet och vätskan dunstar bort. Den andra innehåller smörmedel och dunstar visserligen, men lämnar en icke ledande film. Den sistnämnda är alltså den ni vill ha om ni vill ha en långsiktig lösning, och den första om du inte vill lämna några spår, för att du nästa vecka skall ha DIY-träff hemma hos dig.

Den late utför detta med 5-56, men detta är en nödlösning.

Alkohol-baserad:

Länk: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=4115.htm

Smörjande:

länk: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2018887.htm

Skulle detta ändå inte funka, byt poten. Varken svårt eller dyrt. Ta med den gamla till elektronikmånglaren, så fixar han en ny för några spänn.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.

Edited by - Calle H on 2005/07/27 22:12:52
Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2005/07/27 :  22:33:56  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Tack för snabbt och utförligt svar! Hehe DIY-träff tror jag blir en hit när folk får se den här stärkaren

Kollade på Clas Ohlson efter dina tips, jobbigt att ta sig till Elfa, enklare att ta sig till Classe sa den late
Där hittade jag följande tre produkter, kan det vara nåt tro? Alla låter ju bra!

El-Mek Clean CRC sköljer bort korrosionsprodukter, fett och smuts. Avdunstar fullständigt. Innehåller 200ml. 34-2166
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q121q458&ic=N&sw=13333

Contact Protect CRC skyddar kontakter mot korrosion och förslitning. Innehåller 200ml. 34-2165
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q121q458&ic=N&sw=13332

Oxid Clean CRC smörjer, skyddar, är icke ledande samt neutral mot de flesta material. Innehåller 200ml. 34-2164
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q121q458&ic=N&sw=13331

Eller är det värt det extra besväret att ta sig till Elfa?

- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/07/27 :  23:51:20  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Något som oxo funkar bra är Kontakt-60 -- finnes på exempelvis Elfa och Kjelle. Är av kategorin lämna-hinna-efter-sig. Har funkat bra för mig iaf =)

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2005/07/28 :  16:04:43  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Var på Classe och inhandlade denna:

Oxid Clean CRC smörjer, skyddar, är icke ledande samt neutral mot de flesta material. Innehåller 200ml. 34-2164
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q121q458&ic=N&sw=13331

Den borde väl funka fina fisken? Eller? Speak now or never för snart har jag jobbat klar (eller jobbat o jobbat , de e sommar) och åker hem o applicerar denna substans på offret.

- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/07/31 :  17:26:57  Show Profile Send kryddstek a Private Message
Vad bra, nu slapp även jag skapa en liknande tråd.
Här nämligen en fin gammal Dual stärkare på operationsbordet,
med samma symtom. (hoppas jag)
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/07/31 :  18:21:33  Show Profile Send Peter S a Private Message
Ett sätt som jag lyckats med någre gångar är att ta isär poten och dra/vrida lite i löparen så att den tryckar hårdare mot kolbanan.
Och sen sätta ihop igen.

Ofta är det precist detta att fjäderverkan har minskat under åren som orsakat problemet.
Är poterna klämda ihop med sånna där små vingar (det är dom oftast), är det en mycket enkel procedur. Tummen klarar detta.
Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2005/08/01 :  11:20:03  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Wheeey, den sprayen funkade bra som


Nu knastrar det inte alls när man vrider pottarna. Trodde faktiskt att pottarna var utslitna men icke. Mycket nöjd.
Testade att koppla upp förstärkaren mot mina B&W 602:or i vardagsrummet för att höra hur den låter egentligen. Jämfört med en Yamaha 620 (några år gammal halvbillig flerkanalsstärkare) så var basen och lågt mellanregister bättre än på Yamahan vid ett snabbtest. Men högre frekvenser än så var påtagligt grötigare och höga frekvenser spelades inget vidare. Men bra baskontroll! Kan duga som drivning till ett par datorhögtalare...

Tack för tipsen!

- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/08/02 :  19:57:28  Show Profile Send kryddstek a Private Message
Ännu en seger mot trim-pottarna, jippiii
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000