Är det det någon som har en bra lösning för att fixa en leverans mot efterkrav till Danmark. Helst en som privatpersoner kan använda men i värsta fall så får jag väl ta hjälp av någon företagare i bekanskapskretsen.
Nja, min egna erfarenheter efter 8 år utomlands är att lita på varandra. Jag vet inget sätt man kan ha förskottsbetalning på varor man skickar utomlands. Kanske DHL eller liknande har något? Ska kanske tillägga, jag har skickat ganska mycket till personer i Sverige, samt fått skickat till mig utan några problem alls. Men kanske summan du gör affärer för är stor, och vill inte ta någon risk alls? Du känner inte någon i Danmark som kan hjälpa dig?
Dahlberg: Det går att skicka efterkrav till Danmark. Skicka bara med svenska posten så går det bra (om de inte misshandlar paketet som de gjorde med mitt paket). Dock måste efterkravet vara på mindre än 9000 SEK och paketet får inte väga mer än 20 kg (vikten är jag inte säker på). Är det DAC:en du ska skicka
I såna fall klarar du nog viktgränsen. Pengamässigt klarar du nog inte dig (om det är 9000 SEK eller under hade jag köpt DAC:en ). Du kan ju be han sätta in de resterande pengarna på kontot innan han skickar...
Jo visst är det dacen som skall skickas och han som har lagt ett bud som jag har godtagit har lite dåliga erfarenheter av förskottsbetalningar. Jag har kollat med posten en gång till och det är den danska posten som inte godtar högre belopp än 9000kr. Dom godtar dessutom bara att pengarna betalas till konton i antingen "danske bank" eller "BG-bank".
Så även om det hade fungerat med beloppet så skulle jag vara tvungen att ordna med ett konto i någon av dom bankerna. Jag kollade även med "Schenker" och dom skulle kunna skicka till ett danskt företag men kostnaden skulle då hamna på ca:1400skr för frakt och efterkravsavgift. Jag skall se om det inte går att komma överens med killen i alla fall på något sätt.
bor han i närheten av Malmö kan du ju använda forumsvänner där som du sänder dacén till och han hämtar där.. Ett litet tips..
Annars är väl förslaget att han sänder dig en adress som du via medborgarkontoret i danmark kan kolla upp att han även finns på?? Sedan att denna adress också en längre tid varit gällande.. så det INTE är en snabbinsatt adress..samt naturligtvis tel osv till hans arbetsplats.. Ingen vill ha en arg avsändare ringande till ens jobb för att kräva betalning.. Sen ringer du bara och kollar att personen verkligen jobbar där.. Ta detta per tel så det inte finns möjlighet att "hittapå" arbetsplats hos en "kompis" eller så... Så gjorde jag vid försäljning av min dac till d.mark......... Och detta fungerade bra...
Sedan tel nummer osv självklart. där personen STÅR för abonemanget...
Alla seriösa speditörer kan skicka varan mot COD (cash on delivery) det kostar en slant eftersom det innebär merjobb för speditören men det borde inte vara så svårt att fixa. Hör med mindre åkerier som har bilar till danmark och speditions tjänst. Schenker tittar bara i tabeller, mindre åkare är mer flexibla och oftast mycket billigare.
Problemet löste sig på så sätt att killen som redan hade bestämmt sig för affären helt plötsligt skulle börja pruta och det ganska så ordentligt också . Jag tänker inte skicka mot postförskott till utlandet över huvud taget längre och inom Sverige så blir det i så fall mot förskott på frakten. Med tanke på hur många strulnissar det verkar finnas så blir det nog bäst så.