HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 RIAA i förstärkare -> Förstärkare utan RIAA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/02/16 :  19:06:49  Show Profile Send labrat a Private Message
Min nya förstärkare saknar inbyggd RIAA, och skulle gärna vilja koppla in min skivspelare. Budgeten helt sönderkörd så kommer inte ha råd att köpa externt RIAA inom den närmsta tiden kom jag på att min gamla förstärkare har inbyggd RIAA, tänkte då om det är en "bra" (allt är relativt) lösning att koppla skivspelaren till min gamla förstärkare, och koppla den till input på min nya via Tape Output på den gamla? Skulle detta fungera, utan att riskera kortslutningar/göra sönder något? :)

Sandoz in the rain

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2005/02/16 :  21:43:01  Show Profile Send kryddstek a Private Message
Har använt mig av den lösningen själv, det var inga problem. Med helt säker kan man aldrig vara pga att jag använde med största sannolikhet använde andra grejer.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/16 :  22:38:47  Show Profile Send edison a Private Message
Av ungefär samma skäl kör jag på exakt detta viset nu.

Min gamla H/K PM620 (liten sak på 2 x 20 w) visade sej (efter bytet till en mkt bra Pickup) ha ett riktigt bra RIIA-steg - jag kanske låter den fortsätta i den uppgiften, då den också ger möjlighet till fler anslutna apparater än Edison 60 på ensam galej klarar
Sen ger ju PM620:an mej ett hörlursuttag också, även om jag nu inte är lika säker på dess kvaliteter (har iofs inte provat med en "riktig" separat lurstärkare)

Klart att bra kablar kan vara värt att satsa på, men det går ju åt med ett helt separat RIIA också...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/02/16 22:40:49
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2005/02/16 :  22:59:27  Show Profile Send filkingian a Private Message
Körde med en gammal Marantz-reciever som radiodel och riia innan jag köpte separat. Fungerade finfint!

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/02/17 :  13:30:19  Show Profile Send Falumas a Private Message
Hur sönderkörd är ekonomin? Det finns flera billiga RIAA-steg att köpa. Själv köpte jag ett RIAA-steg från NAD, deras PP-2 när jag råkade ut för samma sak. Det gör bra ifrån sig. Gav mindre än en tusing för det på Ebay med frakt från UK. Det RIAA-steget var klart bättre än det som satt i min H/K avr25ii iaf.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/02/17 :  13:39:36  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Gamla stärkare(60-70tals) har oftast en mycket bra riaa,om det är en lite dyrare modell.
Kör själv en gamal technics förstärkare som riaa till min röris,å de funkar
om inte perfekt, så mycket hyggligt faktiskt.
Hur det skulle kunna skada din förstärkare kan jag inte se.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/02/17 :  17:40:37  Show Profile Send labrat a Private Message
Den är helt sönderkörd. :D
Sedan är ett RIAA-steg lägre ner i prioriteringslistan, där DAC alt. ny cd-spelare förstaprioritet (även kablar bör bytas ut). Hursomhelst, har inte hunnit testa nödlösningen ännu, har lite svårt att få ihop det placeringsmässigt och har fullt upp med att lyssna igenom alla gamla favoritlåtar på cd. Min gamla förstärkare är en Harman Kardon modell A-401 från slutet av 70-talet, och jag tycker den låter rätt sjysst. Största nackdelen är att den är oerhört klen (2x20W) men det är ju inget problem i det här fallet.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/17 :  23:27:05  Show Profile Send edison a Private Message
Här är manualen till A-401... :
http://manuals.harman.com/HK/Owner%27s%20Manual/A401om.pdf


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/02/18 :  00:45:30  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Min gamla förstärkare är en Harman Kardon modell A-401 från slutet av 70-talet, och jag tycker den låter rätt sjysst. Största nackdelen är att den är oerhört klen (2x20W) men det är ju inget problem i det här fallet.

Det låter som det perfekta DIY-projektet... Montera i ICE-Power när ekonomin tillåter.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000