Author |
Topic  |
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 13:44:31
|
Senaste nummer av tyska Stereoplay 10/2002 har en bonus demo-CD. Icke vilken som helst musikkskiva, men någonting alldeles unikt:
Man har gjort en DAT inspelning med fem olika pickuper av samma avsnitt av klassisk (givetvis) musik. Vidare har tyskarna gjort en konsthuvud inspelning med tre olika sluttsteg: transistor, rör och digital. Som högtalare JMLab Utopia. För alla tweakere har dom också lagat alternativ inspelning med elektroniken på Naim rack, alternativt Ikea Ivar (och en till).
Två sidors, rikt illustrerad artikkel, samt mycket prat på CDn vid sidan av dom one-poin inspelningar, övervåkad av en japaner fd Denon guru.
Go shopping, boys! |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 13:47:58
|
De är verkligen seriösa tyskarna! Fick du den idag? Det tar väl någon vecka innan den dyker upp hos tidningshandlaren. |
 |
|
markku

934 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 14:03:21
|
Näh, jag köpte lösnummer. Enligt Stereoplays sajt kommer nummer 11 ut redan den 18., så burde 10/2002 väl vara hos Pressbyrån redan? |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 14:03:46
|
åååh, var kan man köpa? |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 14:04:25
|
Kul sånt vill jag se mer av , synd att man inte kan tyska |
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
markku

934 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 14:17:15
|
Är det verkligen så, att Svenska Pressbyrån AB inte har sajt över huvud taget?! Tänk på en sökfunktion; vilka tidkrifter säljs var i Sverige!
Dax att ringa till huvudkontor: 08-587 490 00 |
|
 |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 14:21:08
|
Robin du kan söka på www.interpress.se och se vem som säljer Stereoplay. |
 |
|
bjorre
Member

100 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 14:25:38
|
Har för mig att i något nummer av steroplay så följde det med en skiva med inspelningar av 'stereomöbler'. Dom körde alltså samma anläggning/ musikstycke men uppställd på olika möbler...Tyskarna verkar då grundliga i allt ..  (Kan rek. tyska Bike för den cykel intresserade)
/Mvh Björn |
Edited by - bjorre on 2002/10/10 14:26:41 |
 |
|
markku

934 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 14:29:14
|
Mikael,
Tack för länken. Så det heter Interpress nu för tiden. Kul att veta nästa gång! Gulasidorna provade jag redan...
Bjorre,
Det KAN vara fråga om repris av samma test, vem vet. |
|
 |
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 17:40:31
|
Det här är intressant. Jag undrar ändå hur man ska tolka resultatet? Ens egen anläggning kommer ju att påverka ljudet ganska mycket. De olika stereobänkarna som testas t.ex., om man själv inte har en vibrationsfri bänk, hur ska resultatet då kunna tolkas? Pickuperna då, det enda man kan veta efteråt är väl "så här låter dessa pickuper när skivan spelas i min cd-spelare"? Är detta ett läge då man helst bör tolka resultatet genom highend hörlurssystem? Finns det ofärgande hörlurssystem? |
 |
|
lars
Member

461 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 20:23:22
|
quote: Originally posted by markku
Senaste nummer av tyska Stereoplay 10/2002 har en bonus demo-CD. Icke vilken som helst musikkskiva, men någonting alldeles unikt:
Man har gjort en DAT inspelning med fem olika pickuper av samma avsnitt av klassisk (givetvis) musik. Vidare har tyskarna gjort en konsthuvud inspelning med tre olika sluttsteg: transistor, rör och digital. Som högtalare JMLab Utopia. För alla tweakere har dom också lagat alternativ inspelning med elektroniken på Naim rack, alternativt Ikea Ivar (och en till).
Två sidors, rikt illustrerad artikkel, samt mycket prat på CDn vid sidan av dom one-poin inspelningar, övervåkad av en japaner fd Denon guru.
Go shopping, boys!
Vilka pickuper provades? Hur blev resultatet? |
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 20:30:11
|
quote: Originally posted by mag
Kul sånt vill jag se mer av , synd att man inte kan tyska
Jag håller med dig Mag, synd att tyskarna talar tyska.
Dessutom vill jag passa på att ge dig en hyllning för ditt Matt Johnsson citat. Hade inte "kungen" funnits, så hade HAN varit kungen.
Du vet att han numera bor i Göteborg va? |
representerar www.stylusaudio.se |
 |
|
markku

934 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 20:32:20
|
Lars,
Dessa är med på demoskivan:
Grado The Statesment van den Hul Colibri XGP van den Hul Black Beauty van den Hul Frog Copper van den Hul DDT II Special Ortofon Jubilee Dynavector D17 D2 MKII Goldring Elite II
själva bladet testade dom fyra van den Hul pickuper. |
|
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 20:36:46
|
Lars,
Grado The Statesment van den Hul Colibri XGP van den Hul Black Beauty van den Hul Frog Copper van den Hul DDT II Special Ortofon Jubilee Dynavector D17 D2 MKII Goldring Elite II
själva bladet testade dom fyra van den Hul pickuper.
Är det nummret som är ute nu? Det verkar som jag får ignorera att jag inte talar tyska. Jag vill lätt höra hur min Jubilée låter jämfört mot tex Dynavectorn.
Tack för tipset markku! |
 |
|
markku

934 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 21:18:30
|
Daniel,
På min första post står det tydligt: Stereoplay 10/2002 |
|
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 21:21:48
|
Daniel,
På min första post står det tydligt: Stereoplay 10/2002
Jepp, jag såg det för sent, ursäkta!
mvh |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 22:13:05
|
quote: Du vet att han numera bor i Göteborg va?
     Gör han!!!! när går nästa spårvangn till götet
Då borde dom ha nått uppträdande i svedala nån gång får man hoppas.
Det är ett av mina absoluta favorit band, deras/hans texter är ruggigt bra, hoppas verkligen på ett nytt album snart
Jag känner för övrigt igen mig själv nått så fruktansvärt i just nedanstående text 
|
//Magnus
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 22:19:27
|
quote: Du vet att han numera bor i Göteborg va?
     Gör han!!!! när går nästa spårvangn till götet
Då borde dom ha nått uppträdande i svedala nån gång får man hoppas.
Det är ett av mina absoluta favorit band, deras/hans texter är ruggigt bra, hoppas verkligen på ett nytt album snart
Jag känner för övrigt igen mig själv nått så fruktansvärt i just nedanstående text 
Ja, ny platta borde ju vara på gång. De släppte ju två nya låtar till remaster boxen. Min syster bor i götet, jag har bett henne hålla utkik, och kidnappa honom när hon ser honom. Kul att ta några bira med Matt. |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 22:44:21
|
quote: Min syster bor i götet, jag har bett henne hålla utkik, och kidnappa honom när hon ser honom. Kul att ta några bira med Matt.
Bra ide säg till när det är gjort så hänger jag mer än gärna med till GBG  |
//Magnus
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 22:46:07
|
quote: Min syster bor i götet, jag har bett henne hålla utkik, och kidnappa honom när hon ser honom. Kul att ta några bira med Matt.
Bra ide säg till när det är gjort så hänger jag mer än gärna med till GBG 
Självklart, jag skickar ett mail.  |
 |
|
lars
Member

461 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 23:09:27
|
quote: Originally posted by Daniel
Lars,
Är det nummret som är ute nu? Det verkar som jag får ignorera att jag inte talar tyska. Jag vill lätt höra hur min Jubilée låter jämfört mot tex Dynavectorn.
Tack för tipset markku!
Tack Marku. Jag vill jämföra Jubile med Frog och även Lyra Helikon (som dock inte är med på CD:n. Skall genast köpa tidningen.
Daniel Vad är din erfarenhet av jubilee? Vad valde du emellan? Vad hade du innan? Vad fick dig att välja just jubilee:n? |
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 23:24:52
|
quote: Originally posted by lars
quote: Originally posted by Daniel
Lars,
Tack för tipset markku!
Tack Marku. Jag vill jämföra Jubile med Frog och även Lyra Helikon (som dock inte är med på CD:n. Skall genast köpa tidningen.
Daniel Vad är din erfarenhet av jubilee? Vad valde du emellan? Vad hade du innan? Vad fick dig att välja just jubilee:n?
Mycket enkelt, jag gjorde helt enkelt en bra affär på Jubiléen. Jag jämförde aldrig med något likvärdigt. Innan hade jag en Rega Exact, väldigt trevlig puppa, som gjorde det mesta bra. Jubiléen överglänste dock på alla punkter, djupare stereobild, mer detaljer, mer luft, mer bas, mer allt. Det bästa med Jubiléen är dock att den är så fantastiskt tyst. Man hör knappt ytbrus, inte ens på kraftigt slitna beg skivor. Allt låter bra på Jubiléen. Jag älskar den trots att jag inte hört någon annan. Om du bor i Sthlm får du gärna komma och lyssna.
mvh |
 |
|
lars
Member

461 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 21:00:01
|
Daniel Jag bor tyvärr i Göteborg, höll jag på att säga, men jag stortrivs på västkusten. Är född i Stockholm (Nacka) men har nu konverterat, och vill absolut inte flytta tillbaks. Sportdykningen drog mig till saltvattnet. |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 13:00:50
|
quote: Sportdykningen drog mig till saltvattnet.
men där finns ju inga vrak  |
//Magnus
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 13:29:48
|
Mycker intressant den skivan men något ärligt test skulle väl jag inte vilja kalla det. För att lyssna på olika pick-uper via en CD är väl inte helt rätt. Men man kan ju få ut en del iaf av det. Vet att Michael Fremer på Stereophile använder någon 24/96 inspelningsbar hårddisk/brännar för ibland kunna jämföra. Det borde bli närmare själva vinyl ljudet.
Daniel, På vilken skivspelare/arm kör du den pick-upen? Är inbjudan öppen för en annan (ska till sthlm/uppsala runt allahelgons helgen)?
|
 |
|
lars
Member

461 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 22:28:02
|
Har köpt Stereoplay idag. CD:n med pickuptester funkar. Jag återkommer med vad jag kom fram till i en ny tråd.
Till Daniel kan jag säga att Jubilee var att föredra framför Dynavector. Nu kan du sova lungt. |
 |
|
Topic  |
|