Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 17:43:08
|
quote: Originally posted by f97mno
Det är synd att så många på forumet inte kan disskutera utan att känna sig trampade på fötterna så fort någon har en stark övertygelse som inte stämmer överens med deras egna övertygelser. Om man drar det hela till extremer verkar det finnas två läger, förespråkarna för det vetenskapliga synsättet och anhängarna av hifi-religionen. (Jag vill göra klart att jag inte ser något fel i något av synsätten). Jag förstår att moderatorerna, som till övervägande del verkar tillhöra de troende hifiisterna, inte vill ha några tuppfäktningar i forumet, men att stänga av en enskild deltagare, och dessutom den starkaste förespråkaren för "motståndar"-lägret, är väl lite löjligt. Jag har läst det mesta på sista tiden och upplever det inte som att IÖ är ensamt skyldig till de tråkigheter som varit. Visst slår han ifrån sig friskt, kanske till och med onödigt friskt, när han blir ansatt av sina meningsmotståndare men oftast tycker jag att det är andra som börjar med påhoppen. Dessutom verkar det ofta bero på att de troende känner sig utsatta eftersom de vetenskapliga, av naturliga skäl, har fler logiska argument. (vetenskap handlar om logik medan tro handlar om tycke och smak). Man kanske skulle dela forumet i två delar, en del för de troende hifiisterna och en för de vetenskpligt orienterade hifiisterna. Då kan man ställa sina frågor i den del som passar bäst. Är man intresserad av hur folk uppfattar saker och vad de tycker om olika saker väljer man tro-sidan och vill man föra diskussioner angående tekniska detaljer och hur saker fungerar väljer man vetenskapssidan. Kanske skulle det kunna dämpa stridigheterna något, man vet aldrig.
Micke
troende hifiister vad är det? gäller principen om det låter bra är det bra så är jag en hifiist. men tror det gör jag banne mig inte i det fallet. minst av allt på mig själv.
yanos ara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|