Jag är ny på detta forum tycker att det är väldigt kul att det finns ett sådant forum som man kan prata om hifi och då prata med lika sinnade personer som gillar hifi. Har en fråga till forumet: Är det någon som har testat Primare A30.1 förstärkare. vad tycker ni om den.
Jag har lyssnat på den några gånger i butik, i samband med högtalarköp. Jag tycker att det är en mycket trevlig förstärkare. Den svänger helt enkelt. Om jag letade efter en integrerad skulle Primaren lätt vara på listan. Tillsammans med Musical Fidelity A3.2 och kanske någon Copland.
Jag har själv haft en dylik. Den gör numera tjänst hos en överlycklig kompis.
Det är en väldigt fin förstärkare. Jämförelsen med t ex Amplifix blir ju ganska uppenbar, bägge svenska och i samma prisklass. Skillnad? Jag upplever att A30.1 har lite mer "botten" och driv medan Amplifixen har bättre detaljering uppåt. Men som sagt likheterna är större än skillnaderna i ljudideal tycker jag. Sen är ju A30.1 snygg som få, en extra bonus.
Jag har haft en A30.1 under c:a 2 år tid. Tycker att det är svårt att hitta någon integrerad förstärkare under 30000:- som låter klart bättre. De användes till mina QRS Saturnus och tjänstgjorde även till mina QRS Tellus. Numera så har jag iofs bytt upp mig till A30.2 och Sp31.7 men jag anser fortfarande att detta är en mycket pris/prestandamässigt bra förstärkare. MvhKristofer
Numera så har jag iofs bytt upp mig till A30.2 och Sp31.7. MvhKristofer
Kristofer: vad är skillnaden mellan gamla P30 och nya Sp31.7 förutom 7.1 möjligheten? Spelar det någon roll vilken man köper om man bara har ett 5.1 system med en DVD-A och en CD-spelare? Primare V25 är väl en DVD-A spelare förresten, eller har jag fattat fel?
Numera så har jag iofs bytt upp mig till A30.2 och Sp31.7. MvhKristofer
Kristofer: vad är skillnaden mellan gamla P30 och nya Sp31.7 förutom 7.1 möjligheten? Spelar det någon roll vilken man köper om man bara har ett 5.1 system med en DVD-A och en CD-spelare? Primare V25 är väl en DVD-A spelare förresten, eller har jag fattat fel?
Denna fråga ställde jag mig också. Skillnaden ligger i det faktum att Sp31.7 har en 24-bitar/192kHz DA-omvandlare vilket inte gamla P30 har. Det här medför att det är endast Sp31.7 som klarar att återge SACD och DVD Audio. Därför blev valet Sp31.7 i stället för P30. MvhKristofer