HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SACD, DVD-A, HDCD - förklaring?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jim
Starting Member

4 Posts

Posted - 2002/10/11 :  08:42:22  Show Profile Send Jim a Private Message
Kan någon för en tekniskt okunnig som hållt sig till enbart CD de senaste 15 åren snabbt förklara skillnaden på dessa tre medier? Och då menar jag inte vilket som låter bäst, den debatten har förts förr...

Som jag fattat det innehåller de flesta SACD och DVD-A 5.1-spår och måste därför spelas upp i en DVD-spelare med antingen/både DVD-A och SACD kompabilitet. Vissa SACD innehåller bara två spår, kan de då spelas i en vanlig CD-spelare? Eller spelas de bäst i DVD-spelaren?

HDCD har väl bara två spår men kräver att CD-spelaren har HDCD-kompabilitet, eller?

Jag har tänkt köpa både en ny DVD och CD-spelare (eftersom ingen DVD jag träffat på återger CD bra). Vad bör man med ovanstående frågor tänka på då? Ska DVD-spelaren klara både DVD-A och SACD, CD-spelaren klara HDCD osv.

Tackar på förhand!

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/11 :  08:56:45  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Den fundamentala skillnaden mellan SACD och DVD är att DVD är ett multibitssystem. 24 bitar samt upp till 192 kcps samplingsfrekvens.
CD är också ett multibitssystem med 16 bitars upplösning i amplitud.

SACD är ett enbits-system som bygger på en enbits delta-sigma-modulator. En sådan arbetar me en bits upplösning varför brusnivån blir kopiös. För att råda bot på brusproblemet implementeras ett så kallat brusformande(noise-shaping) filter i återkopplingen. Detta tillser att skjuta brusenergin uppåt i spektrat. I fallet med SACD landar brusmaxima runt 50kHz där nivån ligger cirka 40-50dB under full utstyrning. Det brusformande filtret är av 7:e ordningen samt har en synnerligen speciell överföringsfunktion.

Enbitstekniken är inte ny. Teorin är från 1948. Någon gång på 80-talet började philips nyttja enbitssystemet i billiga CD-spelare.
Man bör dock hålla i minnet att de enbits-omvandlare som fanns i dessa budget-spelare arbetade med väsentligt högre(minst 11Mcps) frekvens än SACD-systemets 2.8Mcps.

SACD bjuder i den högsta oktaven på en upplösningen som motsvarar 8 bitar i ett PCM-system. Detta skall alltså jämföras mot CD-systemets 16 bitar och DVD-A-systemets 24-bitar. Det finns inte några hållbara tekniska argument för att SACD skulle vara bättre än vare sig CD eller DVD-A, vilket kanske kan tyckas lite märkligt. Världen är dock märklig. Tillbehörsbranchen är ett annat lysande exempe på detta. Man presentera många hypoteser som skulle kunna tänkas förklara varför sony/philips vill lansera ett format som i många avseenden är sämre än det som lanaserades cirkus 1980.

Både SACD och DVD-A påbjuder flerkanalsinspling.

Det har förekommit många diskussioner kring detta förut. Det finns teknsiak detaljer som inte har tagits upp förut och som jag inte avser presentera nu heller.

mvh\Joe

Driver:https://www.sybariteaudio.se
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/10/11 :  08:58:38  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Morello, du glömde HDCD=)
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/11 :  09:04:22  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by Robin Fischer

Morello, du glömde HDCD=)

Ja jäsiken, det gjorde jag. Har nästan glömt att det finns HDCD.

Nåväl, HDCD =High Definition CD är en subkod som genereras vid mastering. Vidare lägger man till en HDCD-flagga på CD'n så att maskinen noterar att det är fråga om en HDCD. I HDCD-spelare finns ett litet chip från pacific microsonics(heter dom så?), vilket avkoder subkoden. Upphovsmännen påstår stt det skall bli högre upplösning mm. Hurvida detta stämmer kan jag varken dementera eller bekräfta. John Ståhlberg har säkert mer info om detta.

mvh\Joe

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/10/11 :  09:05:57  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
hehe, okej.. jag har HDCD på mig, men jag har aldrig vetat exakt vad den gör..
Go to Top of Page

Jim
Starting Member

4 Posts

Posted - 2002/10/11 :  09:17:50  Show Profile Send Jim a Private Message
OK, tackar för teknisk förklaring!
Stämmer det jag gissar med vilken maskin som spelar vilket media? Och bör man då satsa på en DVD-spelare som klarar både DVD-A och SACD samt en CD-spelare som klarar både SACD och HDCD?
Om man nu vill vara rustad för åtminstone de närmaste månaderna innan nästa ljudmedia dyker upp...
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/10/11 :  09:19:40  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
typ ja=)

men den affären blir ju INTE så billig=)
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/10/11 :  09:22:52  Show Profile Send dali a Private Message
Ang HDCD så vill jag tillägga att HDCD-skivor kan spelas av alla CD-spelare. Man måste dock ha en spelare som klarar HDCD (eller en extern avkodare som matas med digital signal) för att få HDCD, annars är det "bara" vanlig 16-bitars CD som spelas.

HDCD ska enligt uppgift lagra signalen med 20 bitars upplösning, i övrigt är det som vanlig CD. I teorin bör det alltså vara 16 ggr (2^4) högre upplösning, men om det har så stor reell effekt vet jag inte. Mer info kan hittas på www.hdcd.com, där man bl a upptäcker att det märkligt nog är Microsoft som äger formatet.

Rotels CD-spelare brukar klara av HDCD, så även deras hembioförstärkare/försteg.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

Edited by - dali on 2002/10/11 09:24:48
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/11 :  09:26:07  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by Jim

OK, tackar för teknisk förklaring!
Stämmer det jag gissar med vilken maskin som spelar vilket media? Och bör man då satsa på en DVD-spelare som klarar både DVD-A och SACD samt en CD-spelare som klarar både SACD och HDCD?
Om man nu vill vara rustad för åtminstone de närmaste månaderna innan nästa ljudmedia dyker upp...

Kan vara klokt att satsa på en maskin som klarar av alla format. Man bör dock ta fasta på att en del SACD-maskiner inte har någon "riktig" flerbits-DAC för CD-avspelning. Som CD-maskin fungerar alltså dessa maskiner som enitsmaskiner, vilka uppvisar mindre än optimala prestanda. Det finns SACD-maskiner som har två DAC-ar en enbits för SACD och en flerbits för CD. Det kan ju tolkas som en indikation på SACD-systemets potential om man så ösnkar......

Antalet HDCD-titlar är inte så många. Dssutom går det fint att spela HDCD-skivor i en vanlig CD-spelare.

Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/10/11 :  09:27:20  Show Profile Send dali a Private Message
Jim: kolla upp Pioneer DV-656 eller DV-757Ai. De klarar "allt"; DVD-A, SACD, MP3, CD etc (osäker på HDCD).

DV-656 ligger runt 5.900, 757Ai runt 12.000.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/11 :  09:32:23  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Jim,

Ett tips är att du söker lite på SACD mm. på detta forum. Jag, den numera utkastade, ehuru mycket kunniga, Ing. Öhman med flera har skrivit en hel del om detta ämne.

mvh\J

Go to Top of Page

Jim
Starting Member

4 Posts

Posted - 2002/10/11 :  09:40:47  Show Profile Send Jim a Private Message
quote:
Originally posted by Morello

Jim,

Ett tips är att du söker lite på SACD mm. på detta forum. Jag, den numera utkastade, ehuru mycket kunniga, Ing. Öhman med flera har skrivit en hel del om detta ämne.

Jo tack, jag har läst en del av debatterna... Har själv aldrig hört SACD så jag ska inte ge mig in i eldstriden. Men DVD-A känns helt klart mer angeläget, live-skivor borde få ett trevligt lyft med 5.1 ljud. Vad gäller vanliga studioinspelningar har jag dock svårt att förstå syftet med flerkanalsspår.
HDCD verkar enligt er inte så värst "hett"?
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/10/11 :  13:52:19  Show Profile Send DHT a Private Message
Jim, HDCD verkar ganska stendött tycker jag.
Ett speciellt forum för bara SACD/DVD-A finns här:
http://www.audioasylum.com/forums/hirez/bbs.html

The term "social darwinism" can be easily transferred into
"vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000