Hej på er! Jag håller på och tillverkar ett par småhögtalare bestående av Tangband W4-657 och 28-847 och målet är självklart att få det att låta bra men också att uppnå en nästan pervers finish. Problemet är att få fast ett fronttyg på ett snyggt sätt. Dom lösningarna som finns på HiFiKit och Ljudia tycker jag är alldeles för klumpiga och passar bättre till en stor sub. På en liten högtalare blir dom för dominerande. Om någon har något tips om mer passande pluggar vore jag tacksam. /Magnus
Pervers finish, ja... Ett sätt är att göra en ram av tunn MDF som man klär med önskat tyg och sedan använda kardborreband för att sätta fast fronten. Kan det bli snyggt nog?
starka magneter infällda (och fastlimmade...) under fanéren är ett sätt om frontyget+ramen inte väger för mycket.
då kan man ju göra en ram av 1mm plåtband t.ex. som kläs med tyg blir en väldigt platt och diskret ram. dessutom syns ingenting om man väljer att köra utan fronttyg.
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
Jag använder metoden med infällda magneter bakom fanéret på mina HFLS-1:or. Dock har jag inte orkat bygga någon ram än :) Har testat och det går bra rent viktmässigt att få dit en tunn masonitram. Tyget spänner man över ramen och fäster med någon form av lim. Så ser det ju ut på de flesta högtalare som har någon form av ramspänt tyg.
En ram av MDF som sedan kläs med tyg är precis vad jag har tänkt att göra men det är fastsättning av denna som är problemet. Magneter skulle funka(gjorde det med min gamla projektorduk för att få fast maskeringen vid en widescreen film) men jag har redan lagt på 4 lager med grundfärg(epoxi) har har våtslipat så att ytan är perfekt. Bär emot att börja bråka med lådorna nu. Får kanske bli dom vanliga pluggarna ändå fast dom är klumpiga och fula! Tack ändå för tipsen.