Pioneer PD-95 och SONY XA50/70ES kan man idag få till rimliga pengar men hur står sig dessa apparater idag? Någon som kanske jämfört nån av dessa gamla spelare med dagens som AdvantageS1 osv. Får man mycket för pengarna vid köp av en PD-95 för kanske 8000kr eller duger den bara som drive?
Min spontana tanke är att för 8 lakan bör du kunna få rätt mycket bättre ljud än från en gammel PD-95. Såg förresten en XA5ES till salu idag nånstans för 3900:- tror jag det var, den borde kunna stå sig till det priset eller kanske neråt 3500:- åtminstone. Alla de tre spelare du nämner har ju underbara drivverk dock och bör funka mycket fint som transporter precis som du själv nämner!
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
Så är det vår "ljudsmak" om vad som är bra ljud som har förändrats med åren samtidigt som vi tillverkar allt bättre elektronik för rimligare pengar? Ta till exempel PD-95 som fick högsta betyg i samtliga HiFi-tidningar på den tiden. Ett underbart ljud..ljud i absoluta referensklassen kunde man läsa om både Sony XA7ES och Pioneer PD95 m fl. Idag kan man läsa på utlänska sajter att PD-95 låter "grumligt" jämfört med idag tillverkade och betydligt billigare spelare. Konstigt att man inte tyckte det redan då...att ljudet var "grumligt" alltså. Det är med andra ord väldigt lurigt att köpa en "dyr" "modern" spelare i referensklass och tro att den skall hålla "refernsklass" livet ut. Men det är väl med HiFi som med bilar...