Author |
Topic  |
|
labrat
Member

394 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 22:34:05
|
Sing & Dance med Sophie Zelmani är en av mina favoritplattor, dock har min kopia ett nästintill olidligt basbrummande på flera av låtarna. Upplever ni också detta problem? Eller har det med min rumsakustik att göra? Det är väldigt framträdande på bland annat första och sista spåret, och gör att man helt tappar fokus på musiken och bara blir irriterad. Det är som om hela rummet vibrerar.  |
Sandoz in the rain |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 23:47:59
|
Intressant. Jag har hört helt motsatt effekt Nämligen att det är en högfrekvent ton som ligger och piper i bakgrunden hela skivan. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
bliss
Member

681 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 06:49:09
|
Det har med rumsakustik att göra. Laborera med olika högtalarplaceringar och se om basbrummet ökar eller minskar i intensitet. |
Oh by the way, which one's Pink? |
 |
|
Bruce71
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2005/03/06 : 23:23:02
|
Jag håller med dig. Det låter bra framför stereon men går jag ut i hallen så burkar det något oerhört. (Undrar hur det låter hos grannen inunder) |
 |
|
labrat
Member

394 Posts |
Posted - 2005/03/06 : 23:39:15
|
Ja, det kan inte enbart bero på rumsakustik. Har flyttat runt högtalarna, och det är svårt att få bukt på problemet. Dock upplever jag det i princip ENBART på just den plattan, och vid högre volymer går det inte att lyssna på. Ska se om jag kan sätta upp basabsorbenter. Skulle behöva jobba lite med väggarna tror jag.
|
Sandoz in the rain |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 00:37:55
|
Jo men det kan ju faktiskt vara en stående våg. Jag har en stereo ute i mitt vardagsrum med subwoofer och där låter det okey....men i sovrummet intill får man en enorm bas. |
 |
|
bliss
Member

681 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 07:08:05
|
labrat: Jag har själv haft det problemet du beskriver med just den skivan och just de låtarna. Jag har inte problemet längre. Bara att jobba vidare =) |
Oh by the way, which one's Pink? |
 |
|
Resonans
Member

897 Posts |
Posted - 2005/03/08 : 22:37:04
|
Hos mig är denna skiva basfattig. Men knör jag in mig i ett hörn vid sidan av högtalarna blir det redigt med bas... 
Flera hifibutiker har Sing and Dance som demo-skiva i sina anläggningar. Särskillt sista låten (How it feels) är lite spännande i rätt rum när trummor och bas kommer in i låten efter introt. Jag trodde jag skulle få en whiplash när jag hörde detta hos Ågrens Hifi. Sen när jag kom hem och lyssnade i min egna anläggning vart det fattigt... Men jag har löst det genom att aldrig lyssna på den låten igen.  |
...music is the best... |
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/03/09 : 08:42:49
|
Det finns dom med styrka menar att Zelmanis skivor är rätt dåligt inspelade och lämnar en del att önska. Jag säger att dom är OK och inte det sämsta som finns på maknaden men att det absolut kan bli mycket bättre.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2005/03/09 : 16:54:53
|
Sing and dance är väldigt bra inspelad. Bortsett från det högfrekventa pipet. |
No hay banda!! |
 |
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2005/03/09 : 19:57:02
|
Inspelningen i sig är helt OK men tyvärr är ljudet förstört ganska mycket i mastringsprocessen. Det är inte mycket dynamik på sing and dance och bandbredden lämnar en del övrigt att önska. Jämför medelnivån med t.ex. Tracy chapmans debutskiva som låter ljusår bättre (det var på den tiden då mastringsteknikerna inte hade börjat ratta sönder inspelningarna).
|
 |
|
snare2
Member

547 Posts |
Posted - 2005/03/11 : 22:38:50
|
Är det inte ett sådant förb... "Copy"-skydd på hennes skiva I såfall....där har du problemet
Jag har inte hört en enda skiva som har dessa Copyskydd som har låtet bra . |
 |
|
ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts |
Posted - 2005/03/12 : 18:54:02
|
Inget kopieringsskydd på min skiva, står inget på fodralet om det iaf. Visst kan de vara lite väl mycket bas men då jag har stativare så är det bara bra . Kan inte heller höra något högfrekvent pip, btw så snurrar den i min cd nu. |
______________________________________________ Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D |
 |
|
xdakob
Member

288 Posts |
Posted - 2005/03/13 : 11:28:03
|
Tycker generellt att skivor producerade av Lars Halapi (Gloria) håller hög klass på inspelningen. Lyssna gärna på Tomas Andersson Wijs första skivor eller Glorias för den delen. Han har även producerat Eskobar, förutom Zelmani då... Måste säga att jag gillar "Sing and dance" speciellt första låten och duetten med Freddie Wadling...
Daniel
Edit: Han har visst hängt en del med Bosse K, Lundell och Peter Jöback(!) också... |
mvh Daniel Analogt: Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One
Digitalt: Squeezebox - Beresford Dac Caiman Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus |
Edited by - xdakob on 2005/03/13 11:34:42 |
 |
|
duratec
Member

124 Posts |
Posted - 2005/03/13 : 13:14:30
|
"once" låt nr 5 där har iaf jag ett irriterande pip när man spelar lite högre. Likadant när jag lyssnat på andra anläggningar hos handlare. Måste vara fler som hör det? |
 |
|
fx
Member

50 Posts |
Posted - 2005/03/13 : 13:44:53
|
Har lysnnat på Sing & dance ett antal ggr och jag har alldrig upplevt detta problem. Ända gången jag lyssnat på denna skiva och upplevt basproblem var när jag lyssnade på BeoLab5 här i Lnkpng. Då var basen just överdriven, detta berode huvudsakligen på rummet, även om de var kalliberade med den automatiska rumskorrektionen. |
Primare V25 -> Xindak AC-03 -> Arcam AVR200 -> Nordost Super Flatline MkII -> Audiovector Mi1 Super |
 |
|
Wibbe
Starting Member
38 Posts |
Posted - 2005/03/13 : 17:47:36
|
Tyvärr har jag också detta problem. Jag kan inte laborera så mycket med mina högtalarplacering, så det är bara att stoppa in CD-skivan längst bak i samlingen och plocka fram den ingen när man flyttat...  |
Edited by - Wibbe on 2005/03/13 18:01:42 |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 22:53:56
|
Idag hittade jag mitt exemplar av "Sing & Dance" och jag har nu lyssnat på den. Jag förstår inte riktigt vad ni talar om...den första låten har sin basenergi vid 70Hz sedan faller basen kraftigt. Den sista låten däremot har en bas med fullnivå ner till 32Hz sedan faller den med nästan 20dB vid 28Hz och ligger sedan i stort sett med konstant nivå ned till 4Hz som är så lågt jag kan se. Jag tycker inte att jag har några problem med basen och jag har ändå två subbasar. Kan det möjligen vara ett problem eftersom det ligger väldigt mycket energi(full nivå eller nära)mellan 340Hz och 32Hz...men som sagt så upplever inte jag något konstigt. |
 |
|
|
Topic  |
|