HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Irriterande bas på S. Zelmani - Sing & Dance?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/02/28 :  22:34:05  Show Profile Send labrat a Private Message
Sing & Dance med Sophie Zelmani är en av mina favoritplattor, dock har min kopia ett nästintill olidligt basbrummande på flera av låtarna. Upplever ni också detta problem? Eller har det med min rumsakustik att göra? Det är väldigt framträdande på bland annat första och sista spåret, och gör att man helt tappar fokus på musiken och bara blir irriterad. Det är som om hela rummet vibrerar.

Sandoz in the rain

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/02/28 :  23:47:59  Show Profile Send Ayn a Private Message
Intressant. Jag har hört helt motsatt effekt Nämligen att det är en högfrekvent ton som ligger och piper i bakgrunden hela skivan.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2005/03/01 :  06:49:09  Show Profile Send bliss a Private Message
Det har med rumsakustik att göra. Laborera med olika högtalarplaceringar och se om basbrummet ökar eller minskar i intensitet.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Bruce71
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/03/06 :  23:23:02  Show Profile Send Bruce71 a Private Message
Jag håller med dig. Det låter bra framför stereon men går jag ut i hallen så burkar det något oerhört.
(Undrar hur det låter hos grannen inunder)
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2005/03/06 :  23:39:15  Show Profile Send labrat a Private Message
Ja, det kan inte enbart bero på rumsakustik.
Har flyttat runt högtalarna, och det är svårt att få bukt på problemet. Dock upplever jag det i princip ENBART på just den plattan, och vid högre volymer går det inte att lyssna på. Ska se om jag kan sätta upp basabsorbenter. Skulle behöva jobba lite med väggarna tror jag.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/03/07 :  00:37:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo men det kan ju faktiskt vara en stående våg. Jag har en stereo ute i mitt vardagsrum med subwoofer och där låter det okey....men i sovrummet intill får man en enorm bas.
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2005/03/07 :  07:08:05  Show Profile Send bliss a Private Message
labrat: Jag har själv haft det problemet du beskriver med just den skivan och just de låtarna. Jag har inte problemet längre. Bara att jobba vidare =)

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/03/08 :  22:37:04  Show Profile Send Resonans a Private Message
Hos mig är denna skiva basfattig. Men knör jag in mig i ett hörn vid sidan av högtalarna blir det redigt med bas...

Flera hifibutiker har Sing and Dance som demo-skiva i sina anläggningar. Särskillt sista låten (How it feels) är lite spännande i rätt rum när trummor och bas kommer in i låten efter introt. Jag trodde jag skulle få en whiplash när jag hörde detta hos Ågrens Hifi. Sen när jag kom hem och lyssnade i min egna anläggning vart det fattigt... Men jag har löst det genom att aldrig lyssna på den låten igen.

...music is the best...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/09 :  08:42:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det finns dom med styrka menar att Zelmanis skivor är rätt dåligt inspelade och lämnar en del att önska. Jag säger att dom är OK och inte det sämsta som finns på maknaden men att det absolut kan bli mycket bättre.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/03/09 :  16:54:53  Show Profile Send molsson a Private Message
Sing and dance är väldigt bra inspelad. Bortsett från det högfrekventa pipet.

No hay banda!!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/03/09 :  19:57:02  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Inspelningen i sig är helt OK men tyvärr är ljudet förstört ganska mycket i mastringsprocessen. Det är inte mycket dynamik på sing and dance och bandbredden lämnar en del övrigt att önska. Jämför medelnivån med t.ex. Tracy chapmans debutskiva som låter ljusår bättre (det var på den tiden då mastringsteknikerna inte hade börjat ratta sönder inspelningarna).
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/03/11 :  22:38:50  Show Profile Send snare2 a Private Message
Är det inte ett sådant förb... "Copy"-skydd på hennes skiva
I såfall....där har du problemet

Jag har inte hört en enda skiva som har dessa Copyskydd som har låtet bra.
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/03/12 :  18:54:02  Show Profile Send ryst a Private Message
Inget kopieringsskydd på min skiva, står inget på fodralet om det iaf.
Visst kan de vara lite väl mycket bas men då jag har stativare så är det bara bra .
Kan inte heller höra något högfrekvent pip, btw så snurrar den i min cd nu.

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2005/03/13 :  11:28:03  Show Profile Send xdakob a Private Message
Tycker generellt att skivor producerade av Lars Halapi (Gloria) håller hög klass på inspelningen. Lyssna gärna på Tomas Andersson Wijs första skivor eller Glorias för den delen. Han har även producerat Eskobar, förutom Zelmani då... Måste säga att jag gillar "Sing and dance" speciellt första låten och duetten med Freddie Wadling...

Daniel

Edit: Han har visst hängt en del med Bosse K, Lundell och Peter Jöback(!) också...

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus

Edited by - xdakob on 2005/03/13 11:34:42
Go to Top of Page

duratec
Member

124 Posts

Posted - 2005/03/13 :  13:14:30  Show Profile Send duratec a Private Message
"once" låt nr 5 där har iaf jag ett irriterande pip när man spelar lite högre. Likadant när jag lyssnat på andra anläggningar hos handlare. Måste vara fler som hör det?
Go to Top of Page

fx
Member

50 Posts

Posted - 2005/03/13 :  13:44:53  Show Profile Send fx a Private Message
Har lysnnat på Sing & dance ett antal ggr och jag har alldrig upplevt detta problem.
Ända gången jag lyssnat på denna skiva och upplevt basproblem var när jag lyssnade på BeoLab5 här i Lnkpng. Då var basen just överdriven, detta berode huvudsakligen på rummet, även om de var kalliberade med den automatiska rumskorrektionen.

Primare V25 -> Xindak AC-03 -> Arcam AVR200 -> Nordost Super Flatline MkII -> Audiovector Mi1 Super
Go to Top of Page

Wibbe
Starting Member

38 Posts

Posted - 2005/03/13 :  17:47:36  Show Profile Send Wibbe a Private Message
Tyvärr har jag också detta problem. Jag kan inte laborera så mycket med mina högtalarplacering, så det är bara att stoppa in CD-skivan längst bak i samlingen och plocka fram den ingen när man flyttat...

Edited by - Wibbe on 2005/03/13 18:01:42
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/03/16 :  22:53:56  Show Profile Send gcs a Private Message
Idag hittade jag mitt exemplar av "Sing & Dance" och jag har nu lyssnat på den. Jag förstår inte riktigt vad ni talar om...den första låten har sin basenergi vid 70Hz sedan faller basen kraftigt. Den sista låten däremot har en bas med fullnivå ner till 32Hz sedan faller den med nästan 20dB vid 28Hz och ligger sedan i stort sett med konstant nivå ned till 4Hz som är så lågt jag kan se. Jag tycker inte att jag har några problem med basen och jag har ändå två subbasar. Kan det möjligen vara ett problem eftersom det ligger väldigt mycket energi(full nivå eller nära)mellan 340Hz och 32Hz...men som sagt så upplever inte jag något konstigt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000