| Author |
Topic  |
|
SebastianG
Member

432 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 09:52:50
|
-Jo, ett "nördintresse" kommer ju sällan ensamt sägs det! Så hur många har detta dubbelsyndrom här??? Vore kul om ni slängde in några rader och "bekände"... Extra kul om någon av er fiskar i Emån, då kunde man ju ordna träff där tex! Eller kanske en vecka i Norge??? 
Mvh Sebastian
|
"Still confused, but now on a higher level…"
Flyfisherman |
|
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 09:58:45
|
Mer flugfiskare än hifi kan jag erkänna Jag håller till vid lax(och harr)vattnena i norr. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
Edited by - mangew on 2005/03/01 09:59:42 |
 |
|
|
Fideljr
Member

263 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 10:48:38
|
| Fiskar gärna bäcköring o gillar att koppla gärna av en fisketur framför stereon |
When you listen to the music, don't listen to the sound! |
 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 12:09:37
|
| Det var ett tag sen jag svingade mitt Kunnan spö, men det skall nog bli i sommar iaf. En kompis har just börjat. Att binda flugor är terapi för själen (NOT!) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
|
SebastianG
Member

432 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 12:16:23
|
-Mangew, du har ju inte gjort någon hemlighet av ditt verkliga intresse precis... Fideljr, dig har jag nog missat tidigare! Bäcköring låter trevligt, själv fiskade en del små "Brownies" på Irland när jag började fiska fluga. Har svårt för knott och mygg dock! Nu är det samma som för mangew, dvs lax och havsöring som är passionen... Synd att du bor så himla långt norrut mangew!!! Var det Ängesån du brukade fiska i eller?
Sebastian |
Flyfisherman |
 |
|
|
SebastianG
Member

432 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 12:18:29
|
-Va, du också Zalve!!! Smet in här när jag svarade... Kul! |
Flyfisherman |
 |
|
|
JonasV
Member

595 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 12:34:42
|
Fiske tillhör dock min Barndom, men det är kul att läsa denna tråd. Allt känns så fysiskt och grundläggande när man fiskar Tålamod, metodisk och att vara nära Naturen...
Det var som en första lektion i tålamod och se frukten av sitt arbete att fiska med pappa. I början fuskade man med Metrev i färjehamnen Stenslätten på Värmdö. En gång fick man upp fem på reven men en lossna i luften då man drog upp strömmingen. Strömming med hemlagad mos eller direkt på hårdbröd, pappa och jag åt med ben och allt och sket att det kittla i halsen av benen!
Har aldrig varit en aktiv fiskare själv, men varit på utflykt med vänner och Pimplat. Var på en fiskekurs och knöt flugor och lärde sig knutar, fisketeknik mm. Men det var i ett annat liv, har gjort så mycket i livet som bara passerat
Räknas Pimpel med fluga |
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
 |
|
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 13:01:53
|
Sebastian: Har du vägarna förbi kan vi gott dra en lax el. två. Jo det är Ängesån och kalixälven jag fiskar mest, nån resa till norge också. Sedan fiskar jag en del harr, öring, röding på olika platser som ängesån, fjällvärlden.
Bäcköring fiske gillar vi inte Ett otyg mot uppväxtområden för för öring...Själv har man syndat i yngre dagar, men numer avstår jag detta trots allt roliga fiske.
Flugbindning är terapi, vintrarna skulle bli ännu längre utan denna. |
|
 |
|
|
SebastianG
Member

432 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 13:22:23
|
Vore verkligen trevligt mangew! Var i Beiarn i Norge för ett par år sedan, en helt underbar älv! Då var planen att även "reka" Ängesån mm på hemvägen, men det var ju katastrofvärme och torka i augusti då naturligtvis...  Skulle mycket gärna återkomma och lite guidning skulle vara kanon, men det är himla lång väg att köra! Annars vet du väl att alla flugfiskare bör ha fiskat i Em minst en gång i livet... Mikael Lindsström från Umeå åker faktiskt ner ibland, fast Umeå är väl halvvägs till Skåne för dig!  |
Flyfisherman |
Edited by - SebastianG on 2005/03/01 13:24:41 |
 |
|
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 13:29:52
|
Sebastian: Beiarn är en mycket fin älv, kan jag säga utan att fiskat i denna. Men känner en del som gjort och sett mycke foton, och den ser väldigt trevlig ut vilket bekräftas av de som fiskat där. Var på väg dit ifjol, men usla förhållanden gjorde att vi ställde in resan precis innan avfärd.
Em skulle jag gott kunna prova, blev nerbjuden för några år sedan av gäster på vår camp men har ännu inte accepterat och nu är väl inbjudan utgången Det är väl inte alltid en höjdarå, vilken som nu är det?, men väl en klassisker. Micke Lindström tillhör väl skaran som fiskar runt om i hela världen, och INTE betalar bra för sig Mycket duktig flugfiskare dock!
Umeå är ju bara ett stenkast härifrån, du vet här är 35mil inget avstånd. |
|
Edited by - mangew on 2005/03/01 13:30:36 |
 |
|
|
SebastianG
Member

432 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 13:47:15
|
En klassiker som sagt! Att komma ner till pooler som Lawson och Barret och se forsen ut mot Kalmarsund och Öland är en mycket speciell känsla... Tycker absolut du ska försöka ta kontakt!
Sebastian
Ps: Tycker Micke var trevlig och ödmjuk också! Åtminstone för ett par år sedan... |
Flyfisherman |
Edited by - SebastianG on 2005/03/01 13:49:47 |
 |
|
|
Blue
Member

2120 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 13:59:50
|
Aldrig flugfiskat tyvärr. Men ett par gäddor har man ju lyckats överlista med lite wobblers och annat. Och metat abborrar har man ju gjort. Och bottenmetat ål. Och pilkat torsk på sydkusten. Och dragit upp regnbågar på både skeddrag och spinnare.
Fiske är riktigt trevligt. När jag var åtta år (!) fick jag en guldnål för en fet berggylta jag fångat i Norge... |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
 |
|
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 14:11:57
|
quote: En klassiker som sagt! Att komma ner till pooler som Lawson och Barret och se forsen ut mot Kalmarsund och Öland är en mycket speciell känsla... Tycker absolut du ska försöka ta kontakt!
Min inbjudan är några år gammal, men det är ju bara åka ner om man får tag i vettiga kort och det passar. "Seapool" har man ju sett en hel del bilder av, är det annat namn för någon av de ovan namngivna? Ser väldigt fint!
ps. ang Micke, jo han är trevlig och delar med sig av erfarenhet det vet jag, har som snabbast bara pratat med honom på en mässa. Uttalandet baseras bara på att jag är avis på att han och en liten skara fiskar på ställen jag troligen aldrig kommer till Nåja, nog har man själv haft förmåner att hämta som bra erbjudanden på resor och betald utrustning men jag vill helst ha fast mark under fötterna då jag reser så jag tar mig helt enkelt inte till exotiska platser. ds.
|
|
 |
|
|
SebastianG
Member

432 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 14:44:07
|
JonasV och Blue: Det är aldrig försent att börja igen!  Mangew: Ja just det, seapool är själva oset till den "lilla" utloppsforsen, som ligger efter Pierpool, Lawson och Barret. Fisket vid själva Ems herrgård är dock inget vanligt kortfiske, du måste skriva en ansökan om du inte har en personlig inbjudan... Info finns numer även på hemsidan: http://www.emsherrgard.se/SE/default.asp
Mvh Sebastian |
Flyfisherman |
 |
|
|
Jessnet
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 16:49:27
|
Det närmaste flugfiske jag är just nu är hemsidan jag gjort till min svärfar som bygger splitcane-spön, www.splitcane.se Dock har det både fiskats och bundits flugor i min ungdom.
Edit: Tagit bort punkten så länken funkar |
Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum. |
Edited by - Jessnet on 2005/03/02 12:19:53 |
 |
|
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 16:59:22
|
Flugfiske, ja visst  Är ju ingen fantast, men tycker det är en fantastisk form av fiske.
Här i Närke är det fiske av inplanterad fisk som finns att tillgå. Villingsberg är stället jag besöker mest och Hällefors har lite rinnande att erbjuda.
Kul att det finns fler 
/Mattias  |
Edited by - Mattias on 2005/03/01 17:00:14 |
 |
|
|
Rydberg
Member

4520 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 17:04:23
|
| Blir lite flugfiske då och då, mest i sjöar med inplanterad regnbåge men jag har även varit upp i norra Sverige och fiskat harr o öring. |
I'm not a complete idiot, some parts are still missing.
|
 |
|
|
SebastianG
Member

432 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 21:56:07
|
Attans! Nu kommer ni fram ur garderoberna...  |
Flyfisherman |
 |
|
|
Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 22:48:42
|
Har fiskat Brax vid slussen i Örebro när jag var mindre. Det var inte kul  Finns inget värre än att hålla i en slemmig fisk, jag vill ha dom i ett akvarium  |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
 |
|
|
SebastianG
Member

432 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 09:55:54
|
Martin.M: Du ska fiska (l)ax inte (br)ax... Det behövs rejäla akvarier till laxar förståss! Jessnet: Jag provade länken , men den funkade inte för tillfället... Ska absolut kolla in den! Att fiska med ett splitcanespö idag är nog ungefär lika speciellt som att köra med en 3Watts rörförstärkare och hornhögtalare... För den oinvigde kan man förklara att splitcane är kluven bambu som limmas ihop till en sexkantig klinga, de flesta kör numera med ultralätta hi-techmaterial!
Mvh Sebastian |
Flyfisherman |
Edited by - SebastianG on 2005/03/02 09:58:11 |
 |
|
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 10:30:40
|
Örebro erbjuder fritt laxfiske genom hela stan, det är ju lite trevligt. Har inte kört så mycket fluga mitt i stan, det är mer bottenmete på powerbait som passar där, tycker jag. Man kan väl rekomendera fiske ovan slussen om man vill ha regnbåge. Sen får man ju hålla koll när de släpper i ny fisk.... 
/Mattias |
 |
|
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 10:48:51
|
Finns några till vet jag på HF som smyger runt med flugspön i handen...
Splitcane är en gammal klassiker, fina att se på och prova för stunden. Men håller de i långa loppet? Hur är det nu mer rör?
Sebastian: Ta bort sista punkten i URL:en efter "se" så fungerar länken. |
|
 |
|
|
plind
Member

1378 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 10:52:40
|
Hallå, här är en till fisketok

|
Edited by - plind on 2005/03/02 11:33:16 |
 |
|
|
SebastianG
Member

432 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 11:20:23
|
Fast fisk!!! Very Nice Plind...  Blir verkligen fiskesugen nu! Var är kortet taget och hur gick det??? Må snö och is försvinna fort, isläget i Emån verkar katastrofalt inför premiären i mitten på mars... 
Sebastian
Ps: Jessnet: Nu har jag kollat "ditt bygge". Mkt snygg och trevlig tycker jag! Blir nästan sugen på "cane" också, lite väl tungt till tvåhandsspön tror jag dock...  |
Flyfisherman |
 |
|
|
plind
Member

1378 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 11:27:12
|
Det är taget i Glomma och jag har för mig att det var jag som avgick med segern i den duellen
Nu när isen äntligen har kommit till södra Sverige vill jag att den stannar ett tag, sysslar även med tävlingspimpel Blev faktiskt 2:a i min klass på SM nu i helgen |
 |
|
|
plind
Member

1378 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 11:35:30
|
Försöker lägga in bild som ligger på photobucket.com men det strular

Nu gick det visst 
 |
Edited by - plind on 2005/03/02 11:36:25 |