| Author |
Topic  |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 13:05:00
|
quote: Blev faktiskt 2:a i min klass på SM nu i helgen
Är du så vass Pimplare Plind?
Det bästa resultat jag åstadkommit är ett par topp 3, utan vinst(inte SM!).
ps. känner du får att byta/komplettera med ett spö har jag något bra till ännu billigare pris än 3z.  |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
Edited by - mangew on 2005/03/02 13:06:30 |
 |
|
|
plind
Member

1378 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 13:19:28
|
Spö kan man inte få för mycket av
Hoppas vi fortfarande kan vara vänner efter kvartsfinalerna  |
 |
|
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 13:41:59
|
<OT> Plind: Inte en chans ..eller jo, men från och med Fredag och ett par veckor fram hatar jag Göteborgare. Sen kommer jag hata någon annan landsdel
Biljett är redan köpt, Fredag 19.00 inleds årets fest i ishallarna.
</OT>
|
|
Edited by - mangew on 2005/03/02 13:45:26 |
 |
|
|
plind
Member

1378 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 14:30:06
|
Ännu en flugfiskad firre från sommaren
 |
 |
|
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 14:35:43
|
Några jag har färdigt på nätet:

Var är laxarna? blev ingen i somras... |
|
Edited by - mangew on 2005/03/02 14:37:00 |
 |
|
|
lenwac
Member

244 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 15:07:36
|
Vill tipsa om lite bra harrvatten. Många är ju av den uppfattningen att detta exklusiva torrflugefiske (kuligast så!) endast? finns att tillgå i dom norra delarna av sveriges avlånga land. Så är inte fallet. Prova Klarälven i Värmland! Mak kan fiska harr ända nere i Karlstad. På långa sträckor helt gratis fiske och på övriga på mycket billiga fiskekort. Speciellt runt och norr om Munkfors finns det många bra ställen. Jag har själv fiskat med fluga där under många år. Ett tips bara.
Skitfiske på er!
/lenwac |
"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd" |
 |
|
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 15:16:51
|
Lenwac: Jo, det finns ju Harr en bra bit neråt. Ryktena säger att det finns lite strömmar i trakterna där med enorma 30cm harrar som lurar på torrflugorna.
Harren är väl iofs inte den ultimata fisken att få på torrt, tycker jag iaf men kanske hemmablind jag uppskattar Öring mer då den är kämpavilligare. En nyfångad harr grillad på öppen eld är det godaste som finns, tar det alla dagar i veckan före någon 5stjärning fransk krog i vilken del av världen någon än lockar med. |
|
 |
|
|
lenwac
Member

244 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 15:48:52
|
magnew: Jodå det finns massor med bra platser ända nerefån Karlstad ända upp och förbi sysslebäck. Fördelen? med Klarälvan är att den är mycket lättillgänglig, det går ju bilväg snudd på hela stäckan längs älven. Ett par lättillgängliga platser som jag känner till är: Munkfors nedan kraftstationen, Östra Skymnäs, 1 mil norr munkfors. Skymnäs kraftstation 2 mil norr munkfors, ja listan kan göras lång. Ut och prova! Mitt rekord ligger på 34 cm. Jag kör uteslutande med torrfluga. Harren är inte speciellt kinkig, undataget är korta perioder med mycket kläckning, då blir den enormt selektiv. Det som slagit mig mest är hur ensam man är på älven. Undantaget några speciella platser, runt sysslebäck t.ex. Det är snudd på aldrig man träffar på någon annan. Inte gör det mig något men jag tycker det är synd att inte fler känner till att vi har så pass bra harrvatten så nära inpå knutarna här i dom sydliga delarna av sverige. /lenwac |
 |
|
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 15:58:19
|
lenwac: Min minsta ligger på 34cm Nädå, nu ska vi inte vara elak Men det tillhör fisket, man ska håna varandra. Det är väl en av skillnaderna med den sydsvenska kontra den norrlänska harren. Här är den betydligt mer storvuxen i de flesta fallen, jag har inte så väldigt imponerande rekord men en 52:a iaf det är tagen en på 2,6kg i mitt hemmavatten. Bra att du nämner ställen så folk kanske hittar till strömmarna istället för broilerbågarna som är populära i syd.
Har du vägarna förbi så är det bara höra av dig så kan vi prova om det finns någon storharr på taget.
|
|
 |
|
|
lenwac
Member

244 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 16:35:09
|
magnew: sa jag 34? sorry 52 cm ska det vara.  34 är ju bara bebisar!!  Jag har haf flera lika stora och större på också men misslyckats med den den sista biten. Det finns riktigt stora harrar långt söderut i älven. /lenwac
|
 |
|
|
lenwac
Member

244 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 16:41:11
|
Mer klarälven! Tyvärr så är ju älven förstörd med massor av kraftverksdammar. Det börjar nere i Forshaga så fortsätter det hela vägen norrut. Lax och öring fångas i fällor längst ner och får åka lastbil förbi dammarna för att sist släppas långst norrut. Märkligt att inte trappor anläggs så lax o öring kan vandra fritt norrut till lekvattnen, men kraftbolagen missar väl lite pengar antar jag. Det man kan säga tycker jag är att harr generellt finns i anslutning till dammarna, både uppströms och nerströms, i och runt strömfåran. |
 |
|
|
coldcut
Member

747 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 17:32:49
|
Ah! En trevlig tråd jag missat! Nå, vad föredrar ni för typ av fiske? Enhands, tvåhands? Strömmande vatten eller lugnt? Flyt eller sjunk?
John (Orvis) |
- |
 |
|
|
lenwac
Member

244 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 18:56:31
|
coldcut: Strömmande vatten, helst lungtflytande med vakande fisk (HARR). Lätt enhands. Använder i princip aldrig sjunk, vare sig lina, tafs eller fluga. Fiskar bara på vakande fisk, aldrig blindfiske. /lenwac |
 |
|
|
coldcut
Member

747 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 22:09:40
|
lenwac: Vad trevligt! Då har vi en likartad fiskefilosofi! Harren är definitivt en stor favorit. Bor själv i norrköping, så här blir det mest havsöring. Så snart isen lossar så år det dags 
Men mitt absoluta fiskeminne inbegriper harr, och tog plats för ca 10 år sedan, i ett vattendrag som heter uddjaurbäcken, långt upp i norrbotten. 2,5 timmars promenad i skogen på militärt missilövningsområde (det är väl preskriberat nu va?) och en mygginvasion utan dess like. Den minsta harren vi fick låg på ca 1 kg. Den största... ja, den var stor. Prövade även att meta, men fick toppöglan (!) utdragen av ngt stort. Myggen blev dock bara för mycket, och efter att ha upptäckt ett huggormspar som vaktade ingången till utedasset flydde vi tillbaks till civilisationen.. |
- |
 |
|
|
SebastianG
Member

432 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 11:10:46
|
Numera nästan enbart tvåhands, helst med flytlina naturligtvis!  Favoritspö Sage GII 14' klass 9-10!!! En gammal klassiker som jag tyvärr totalkvaddat, söker febril efter ett nytt sådant |
"Still confused, but now on a higher level…"
Flyfisherman |
 |
|
|
plind
Member

1378 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 11:19:59
|
Lätt enhandsspö med flytlina i strömmande vatten. Favoriten är ett 9.9 fots highlevel klass 3-4 när det inte blåser och finns utrymme |
 |
|
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 11:40:58
|
Jag fiskar helst enhands och tvåhands, drillningen av en 10kg´s lax är något som är svårslaget men även lättare torrflugefiske av harr/öring osv. är väldigt kul emellanåt.
Sjunklina - vad är det?
Naturligtvis är det strömmande vatten som gäller till 99% och där man trivs bäst.
Favoritspöet är många, till tvåhands är det kanske Vision Extreme 13fot, alt. Sage G3 15 fotaren om det behövs mer att hålla bakom. Enhandsfavoriten är utan tvekan Vision Extreme(lyckad serie från Vision) #5, men CF flyrod spöna är inga dåliga grejer.
|
|
 |
|
|
coldcut
Member

747 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 17:17:05
|
mm.. sjunklina har man inte fiskat så mycket.. ändå är det nästan ett måste vid högvatten. Troligen skulle det bli mer fisk iaf.. Tänkte fördjupa mina kunskaper i detta under årets fiskesäsong. Om det inte blir en torrsommar dvs..  |
- |
 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 21:47:14
|
lenwac: Kul att du delar med dig av lite ställen.
Har besökt Klarälven tidigare några gånger,,, Men samtliga gånger så släppte de på vatten (MYCKEN) för att rensa älven på timmer,,,,(Ja det var ett tag sedan) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2005/03/04 : 23:45:34
|
quote: sjunklina har man inte fiskat så mycket.. ändå är det nästan ett måste vid högvatten.
Enda gångerna jag använt sjunklina är då förhållandena varit så att det varit altenativet för att få flugan att fiska. Det rör sig uteslutande vid laxfiske, framförallt vid högt, hårt vattentryck och ibland tidig/kall älv.
Vid enhands/harr fiske har jag aldrig sett nyttan av sjunklina. Det finns andra alternativ om man absolut behöver komma ner en aning. Sällan förhållandena medger bra fiske överhuvudtaget om flytlina med lämpliga sjunkande grejer inte fungerar. |
|
 |
|
|
coldcut
Member

747 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:25:27
|
Sant! Men vad gör man inte för att prova lyckan.. . Du har inte testat de nyare linorna med kombinerad sjunkhastighet? Förr hängde ju "magen" på linan ner och tog i botten, men de nya linorna skall visst ha en jämnare sjunkhastigehet/nivå eller vad man skall kalla det.. |
- |
 |
|
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 00:34:47
|
Coldcut: Visst har jag provat några varianter av dessa. De fungerar mer och mindre bra, ett par av dem är riktigt bra laxklumpar och går som spjut i luften. Om jag säger att jag inte fiskar med sjunk alls så är det sanning med modifikation, till laxfisket använder jag nästan uteslutande sinktipp linor. Alltså med en I-spets sista 2-3m dessa fiskar i stort som en flytlina med skillnaden att de håller flugan fiskande liten bit under vattenytan i strömmen.
Men som sagt, har du lättare enhands är detta inget jag skulle lägga ner mycke tid el pengar på att prova. Man täcker av det mesta med en flytlina, förtyndga flugor, sjunkande tafsar/spetsar. |
|
 |
|
|
sampix
100.000-klubben

1808 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 16:25:43
|
Jag är en avlagd flugfiskare..eller vilande möjligtvis. (2-3 år sedan förra fisket). Har mest fiskat i Norge, närmare bestämt Orkla.
Om vi talar hårdvara så består den av G loomis IMX, eller något Highlevel lite då och då. Abel/Teeny behövs även för att få till en komplett utrustning
Sjunklina försöker man gärna undvika |
kabelskitsnackare
|
 |
|
|
gnutten
Member

71 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 16:34:44
|
| sysslar en del med flugfiske, en del i våra sjöar men mest längs kusten efter havsöring och gädda..spinnfisket är de som tar upp mesta delen av min tid. är nog inte lönt att räkna dom timmar man lagt längs kusten nere på österlen. |
 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6804 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 22:32:48
|
O en tills som drar omkring på Österlen även om spinnfisket är det som jag hanterar mest så finns flugutrustningen problemet är väl att sätta igång träna lite så att det kommer till användning. Dock är det lite annolunda på kusten med mer vind men det är fler som fiskar med fluga än tidigare.
gnutten vart fiskar du mest på österlen ?
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Topic  |
|