HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Flugfiskare och audiofiler Hur många är vi ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/03/08 :  11:37:48  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Får väl lov att lägga upp min första bild på detta forum, och vad kunde vara mer passande än att göra det i denna tråd!

Höstöring ca 5kg från nuvarande hemmavattnet Nyköpingsån...
Det tycks ju finnas en hel del "stackare" som har dubbelsyndromet här på forumet. Några till saknas ännu kanske? ( tex Loopen har väl inte bekänt färg här än. ) Hur lyckas ni som har förhållanden och "lider av dubbelsyndromet" med att hålla er partner nöjd och samtidigt ha två så tidsslukande intressen???

Sampix: följer du aldrig med farsan till Em?

Tight Lines på er, som det hette förr i "Napp och Nytt"....

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/03/08 :  12:47:52  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Hur lyckas ni som har förhållanden och "lider av dubbelsyndromet" med att hålla er partner nöjd och samtidigt ha två så tidsslukande intressen???

Dubbel? Två?

Jag hinner med att bedriva mild form av jordbruk genom att harva på gröna gräsytor också, sedan ett par till mer och mindre tidskrävande hobbys. De slumpar sig tyvärr så att de flesta bedrivs sommartid så därför är just Hifi´n mest vinterintresset.

Nu slutade jag ju sparka och springa efter en fotboll förra sommaren så några minuter har frigjorts varje vecka.

Ja har helt enkelt klargjort att vi har hela långa vintern att sitta och glo på varandra, sommaren gör jag precis de jag tycker är kul och utövar mina intressen.

Har ju faktiskt också fixat hon en fin flugfiskeutrustning, de gånger hon vill träffas så får hon följa med ut och då kan hon ju inte ha skitgrejer att fiska med.(den större öringen på bilden ovan är faktiskt fångad av henne)

Edit. Fin fisk Sebastian, de där handtaget käner jag igen på 12 fotaren.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/03/08 12:56:56
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/03/08 :  12:51:03  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag skall till alaska och fiska i juni. Pilutta er.

No hay banda!!
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/03/08 :  13:29:50  Show Profile Send SebastianG a Private Message
[quoteJag skall till alaska och fiska i juni. Pilutta er.][/quote]
Avis!

Flyfisherman
Go to Top of Page

gnutten
Member

71 Posts

Posted - 2005/03/08 :  19:02:57  Show Profile Send gnutten a Private Message
hejsan Bubbel..
vi brukar börja i kivik vid klocktornet sen bär de av till huvudet, och vik är ju me ett säkert kort. och händer de inget där så blir de en runda ner mot gislövshammar och kåseberga..själv då?
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/03/08 :  19:21:00  Show Profile Send sampix a Private Message
SebastianG>
Det var en fin fångst Jag tror mig bestämt ha fiskat på just den sträckan i Nyköpingån en gång (Det kanske inte finns så många sträckor där som lämpar sig till oss flugfiskare..).

quote:
Sampix: följer du aldrig med farsan till Em?

Känner du far min?
Jag har helt kommit av mig när det gäller flugfisket. Men jag kanske ska göra comeback nu till sommaren,..Orkla förslagsvis

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6804 Posts

Posted - 2005/03/10 :  11:37:29  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Hejsan gnutten !
Just nu är sträckan mellan vik och simrishamn aktuell men i övrigt så flackar man runt allt eftersom vinden vrider sig, ja du vet. Men just nu ligger fisket nere pga vattentempen men det vänder väl snart och då är det dags att ge sig ut. Om ni börjar vid kivik så bör ni komma norr ifrån ?

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/03/13 :  13:17:18  Show Profile Send Loopen a Private Message
HALLÅ ALLA!!

Jag missade tråden tyvärr men visst är jag fanatisk flugfiskare. Mellan fisket och hifin går det bra då man på vintern kryper upp i soffan med en bra skiva och en god singel malt och på sommaren sittar man vid sin sjö och spanar efter vak när man inte är i norra sverige eller norge för att fiska harr och öring.

Detta va en riktigt rolig tråd må jag säga.

Edited by - Loopen on 2005/03/13 13:18:53
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/03/14 :  09:21:47  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Härligt fridfull bild Loopen... Kul!!!

Mvh Sebastian

Ps: Hörde ett rykte att Loop inte skulle få sälja "sin" Looprulle mer! Nån som vet om det är sant???

Flyfisherman
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/03/14 :  11:06:52  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Ps: Hörde ett rykte att Loop inte skulle få sälja "sin" Looprulle mer! Nån som vet om det är sant???

Helt riktigt, det är så att Danielsson Innovation och Loop har upphört med sitt samarbete. Detta skedde vid några hetsiga dagar i januari och kom oväntat för många, inte minst oss handlare.

Danielsson (grundare Kurt Danielsson) heter firman i smedjebacken som tillverkar "Loop"rullarna och kommer i fortsättningen sälja rullarna under sitt eget namn "Danielsson innovation" direkt från fabrik och till mycket lägre priser. Vi pratar nästan halva priset. Det är kanonbra rullar som nu ligger prismässigt väldigt bra också.

Loop står inte handfallna utan har nya rullar på gång utvecklade i samarbete med Syrstadbröderna från Norge, kommer en komplett ny rullserie.

*** Luleå Hockey ***

Edited by - mangew on 2005/03/14 11:12:21
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/03/14 :  13:18:50  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
"Loop"rullarna och kommer i fortsättningen sälja rullarna under sitt eget namn "Danielsson innovation" direkt från fabrik och till mycket lägre priser.

Verkar klart intressant! Då kanske man skulle kunna skaffa sig en Danielsson nu...
Angående Loop, så får man väl säga att det blir lite som när GM börjar sälja omgjorda Oplar och kallar det för Saab...

Mvh Sebastian

Flyfisherman
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/03/14 :  13:50:27  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Sebastian: Jo, Danielsson rullarna (fd. Loop) har väl ansetts av många inkl. mig vara de bästa specielltför lax/havsöringsfisket. De är inte sämre nu när de dessutom ligger nästan halva priset ut till kund.

Jag jobbar lite med att få sälja Danielsson, får se hur det går.

Sen är det ju så med fiskegrejerna, de liksom med Hifi produkter är väldigt mycke OEM och asien tillverkning...Inte många som tillverkar sina egna grejer även om de givetvis finns.

*** Luleå Hockey ***

Edited by - mangew on 2005/03/14 13:52:18
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/03/14 :  15:53:19  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
SebastianG > Jag gjorde dom första stapplande försöken i Skottland sommaren -68....... Och har hållit på sedan dess. Har varit på "Mörrumspremiär" ett par gånger. Älskar att fiska Harr i norra Värmland (Höljet och Sysslebäck)! Nuförtiden en och annan havsöring i Götaälvs mynning......

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/03/14 :  18:35:21  Show Profile Send Loopen a Private Message
Är det mej ni pratar om? .......

Nä vad nu då? Skall jag byta namn till Danielsson nu då eller!!!!

Riktigt bra priser på Danielsson-rullarna nu när Loop tagit bort sitt namn.
Mer information hittar ni på http://www.danielsson-flyreels.se/sv.htm

En sådan här kostar ynka 1500:- nu.

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/03/14 :  18:45:31  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:

Riktigt bra priser på Danielsson-rullarna nu när Loop tagit bort sitt namn.

"Du" fick inte ha kvar ditt namn

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/03/14 :  19:51:09  Show Profile Send Loopen a Private Message
.....och jag som inga Loop spön har...eller förresten ett Blue Line tvåhands står ju här och skräpar.....

Snart bär det iväg till Skåne för att fiska lite havsöring. Bara den j-v vintern vill släppa greppet. Kanske skulle man ta med en stereo ifall det blir hagel och driv-is hela helgen.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/03/14 :  21:20:16  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Vilka binder sina egna flugor? samt vilka favoriter har ni?

Min absoluta favorit för laxen är en jag "uppfann" hösten -98 och tog 5 fina laxar under en sensommarvecka i Ängesån. Sedan har den fortsatt fånga fina laxar med jämna mellanrum:

Bindbeskrivning:
Tag: Oval guld
Stjärt: SLF flou gul alt. Flou fibre gul
Ribb: Oval guld
Bakkropp: Flat holographic guldtinsel
Mellanvinge: Flou orange SLF hanks, alt. Flou Orange Floufibre med 2strån holographic guld Flash
Framkropp: Kopparfärgad Flashabou el. annan kopparfärgad dubb(Ice dub)
Vinge: Orange elr Coralfärgad Ekorre
Hackel: Orange samt blå Metz
Kinder: JC

För harren har man ingen lika klar favorit även om Ismopuppan, Superpuppan, De Laila samt den slända som finns på rödingbilden för ett par sidor sedan är klara fångstgivare. Lägger upp en ismopuppa, snidd i balsaträ och färglagd:

Bindbeskrivning:
Ganska beskrivande bild, kropp i balsaträ som färgläggs och ben av plastfibrer

Och en De laila:

Bindbeskrivning:
Kropp: Virkad bakkropp med Guld undersida och lila ovansida
Thorax: Svart dubb
Ben: Rapphöna
Vingar: JC
Huvud: Guldskalle

*** Luleå Hockey ***

Edited by - mangew on 2005/03/15 10:07:12
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/03/15 :  09:22:01  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Nice Mangew!
Mycket snygga tycker jag, laxflugan är väl klart inspirerad av klassikern Thunder & Lightning... En av alla tiders snyggaste mönster! Är den bunden på Salarkrok?

Mvh Sebastian

Måste skaffa digitalkamera snart så jag kan lägga upp lite bilder också...

Flyfisherman
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/03/15 :  09:34:47  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Mycket snygga tycker jag, laxflugan är väl klart inspirerad av klassikern Thunder & Lightning...

Nja, egentligen ganska olik även om de flesta laxflugor på ett eller annat sätt är släkt med varandra. Den typ av fluga som är "mall" är egentligen Rat-serien, med skillnaden att jag konverterat den till mer humusfärgade vatten(val av färger). Jag har till och med vunnit ett litet pris för denna fluga. Jo, det är Salar guldkroken. Jag binder mest på Loop BN eller Turrall för mina fiskeflugor. Salar är mer utställningskrokar...

Har några till gångbara både för lax och harren, om någon orkar med stela flugbilder och inte bara hardcore(flitigt använt ord numer inom flugfiske) actionbilder.

Sen vill jag se era flugaskar!

Edit: uppdaterade med bindbeskrivningar ovan

*** Luleå Hockey ***

Edited by - mangew on 2005/03/15 10:01:06
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/03/15 :  10:07:36  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Meeeerrraaa!!!

Sebastian

Ps: Det är väl inte fel att vara inspirerad av "klassiker" Mangew... Som sagt fägerna: orange, brunt, guld och lite blått/grönt... mycket trevliga och nästan aldrig helt fel!

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2005/03/15 10:13:50
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/03/15 :  10:36:42  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Som sagt fägerna: orange, brunt, guld och lite blått/grönt... mycket trevliga och nästan aldrig helt fel!

Du känner väl till citatet "Alla laxflugor är bra, bara de är svarta" - Hugh Falkus

Sen är det ju så att man blir jäkla less på dessa orange, guld, svarta sakerna. Men hur gärna man än vill att en silvrig grön/lila sak ska fungera så är de inte lika bra i humusfärgade vatten.

Enda gångerna man får prova andra mönster är vid norgeresorna i klara vatten.

*** Luleå Hockey ***

Edited by - mangew on 2005/03/15 10:42:09
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/03/15 :  12:58:29  Show Profile Send Loopen a Private Message
Snygga flugor mangew....

Jag skall kolla i datorn när jag kommer hem efter lite flugor. Hehe det ligger en del timmar arbete för alla flugor som ligger i askarna. Konstigt att man måste ha massa askar med en massa olika mönster med sig när man ändå bara fiskar med ett fåtal mönster.

Just nu är det havsöringsflugor för havet som binds. Sedan börjar jobbet med att fylla upp regnbågeaskarna. Efter detta så måste man ju binda alla harr och öringflugor man skall ha med sig till norrlandsresan i slutet på juli

Tight Lines på er alla
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/03/15 :  13:18:10  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Konstigt att man måste ha massa askar med en massa olika mönster med sig när man ändå bara fiskar med ett fåtal mönster.

Detta är något jag tänkt rationalisera bort till sommaren, har flera säsonger tänkt göra det och på allvar inför förra men då man väl varit igång så kom det ena mönstret efter det andra ändå fram.

Nu ska jag till detta år begränsa mig till max 5 laxmönster, bundna på kanske 4-5olika krokstorlekar och ett par olika tubvarianter och storlek. Med detta klarar man sig garanterat i alla situationer och det blir ändå en hel del flugor.

Ser fram emot era favoriter på bild!

*** Luleå Hockey ***

Edited by - mangew on 2005/03/15 13:19:20
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2005/03/22 :  15:00:44  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Japp, flugfiskare jag med, helst harr öring och framförallt gädda. Blir att ta ledigt i vår och åka till råneälven (hemmaälven) och ta en fajt med gäddmatronorna, tar då ledigt från jobbet på Sportfiskeförbundet

ha det
micke
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/03/22 :  15:04:33  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Japp, flugfiskare jag med, helst harr öring och framförallt gädda. Blir att ta ledigt i vår och åka till råneälven (hemmaälven) och ta en fajt med gäddmatronorna, tar då ledigt från jobbet på Sportfiskeförbundet

Aha, en norrbottning till. Kanske till och med någon jag känner till då jag träffat en del folk från detta förbund.

Råneälvens fluggäddor är ju välkända, tänker i år prova detta fiske. Har tänkt det nu flera år men det brukar ej bli av.

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000