Hej. Finns det någon som kan tipsa på bra platser för flugfiske i Vättern efter Harr? O hur är det med rödingen? Kan den nås med fluga eller finns den bara på djupet? Jag har ofta ärende ner till Gränna. Vet att det fiskas Harr i Vättern men inte vart. Tips någon? Hur är det med fiskekort? Tack på förhand. /lenwac
Jo jag flugfiskar oxå, mest blir det regnbåge men även efter harr i Vättern då och då.
lenwac: Jag har aldrig fiskat på östsidan, men på västsidan har det blitt en del. Hade stuga utanför Brandstorp till för 10 år sen, men där är säkert fortfarande bra. Det finns säkert många ställen på både väst- och öst-sidan som liknar Branstorp där det är bra t.ex Rosenlund i Jönköping. Det ska va stenig botten med mycket träd på stranden vilket kan göra det svårt att kasta.
Hallå! Även jag är flugfiskare. Jag fiskar mest i min fiskeklubbs sjö. Det är dåligt med tid för att åka på fiskeresor runt om i landet (bor i Köping). Jag hade däremot tur 2003 då jag och min sambo var på resande fot i Centralamerika. Jag träffade en fiskearrangör i Belize och fick följa med honom på en tur för att flugfiska Bonefish ! På julafton! Gratis! Kan det bli bättre? Jag landade fyra stycken. Den största på ca 2,5 kg. Gissa om jag gick runt med ett fånigt flin i ansiktet under resten av julhelgen! / Zeke
Förra helgen var min premiär i öppet vatten efter islossningen. Isborren och pimpelspöna är nerpackade. Turen gick till en skogssjö som hyser ett bra bestånd av öring och abborre. Jag körde med UL-haspel bestående av kastflöte och en fluga. Bilderna får tala för sig själva
Spöet i ena handen och kameran i den andra Vad gör man inte för att roa sina fiskekamrater
Med gammal fiskestuga vid Hårkan i Jämtland har det blivit några Harrar och Öringar genom åren. Tidigare fiskades det med kastflöte och flugor på tafs. Sedan i fjol kör jag endast "riktigt" flugfiske. Kvalitet före kvantitet!!!
Så ännu har ingen Harr eller öring fångats på detta ädla sett men i år kanske!? Längtar efter "hugget"...