HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 nikon
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

nikon
Member

51 Posts

Posted - 2003/10/06 :  10:27:14  Show Profile  Visit nikon's Homepage Send nikon a Private Message  Reply
Då skall jag försöka och lägga till min första bild. Går det bra så lägger jag till flera bilder och beskriver mer i detalj.


Edited by - nikon on 2003/10/09 09:56:20

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/06 :  10:30:32  Show Profile Send ésm a Private Message  Reply
Det gick ju fint det där..naturligtvis blir man ju nyfiken vad du har för saker. Mer bilder o text, nu!
Go to Top of Page

nikon
Member

51 Posts

Posted - 2003/10/06 :  11:13:00  Show Profile  Visit nikon's Homepage Send nikon a Private Message  Reply
Det gick ju bra

Då börjar jag med mina högtalare.

Här ser vi framsidan av högtalaren.



Och här samma högtalare från baksidan.



Högtalaren är en DIY projekt av en kompis. Elmenten som använd är T&P (diskant) och ETON som midrange. Filtret är placerad i en egen låda som syns under mitt eminenta IKEA lack stereorack i första bilden.


Edited by - nikon on 2003/10/06 12:11:44
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/06 :  11:23:51  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Kolla här så blir det kanon! http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14296
Snygga högtalare!
Go to Top of Page

nikon
Member

51 Posts

Posted - 2003/10/06 :  12:13:34  Show Profile  Visit nikon's Homepage Send nikon a Private Message  Reply
Tack marbrink!

Nu har jag byt bilderna och visst blev det bättre.

Lägger upp lite mer info senare, måste jobba också
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2003/10/06 :  14:04:35  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Snyft.. det är så att man blir tårögd... så fint.... Det är tur att högtalarna har hittat ett sådant hem... Ett hem fyllt med kärlek...

Håll i dig Nikon! Snart kommer jag med de andra tre så att vi kan testa lite femkanals ljud!!!
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/06 :  14:20:37  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Antar att du har en Nikon-kamera..? Bilderna ser "Nikon"-ut iallfall..

Gillar högtalarna!!! Och bilderna!!!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

nikon
Member

51 Posts

Posted - 2003/10/06 :  15:11:00  Show Profile  Visit nikon's Homepage Send nikon a Private Message  Reply
Jajamensan, klart det är en Nikon!

Dock inte min, lånade min brors nikon 4300.

Priset på digitala sytemkameror är lite dyrt fortfarande...man vill ju ha nya hifiprylar också

Här är en bild på systemet framifrån.



Under IKEA bordet syns filtrerna till högtalarna.

Förstärkaren är en HK670 och som spelare en DVD25.
Go to Top of Page

nikon
Member

51 Posts

Posted - 2003/10/06 :  15:13:09  Show Profile  Visit nikon's Homepage Send nikon a Private Message  Reply
Mattiasa:

Det ser jag framemot...glöm inte storebror!!

Då får vi nästan göra ett bildreportage!


Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/06 :  16:48:23  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Nikon: Ett tips till dig är att ställa cd-spelaren under förstärkaren istället. Det dämpar lite vibrationer i cd-spelaren men det viktigaste skälet är att förstärkaren får fri ventilation vilket den inte har nu och helst ska ha.
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/06 :  17:15:06  Show Profile Send ésm a Private Message  Reply
Är det delningsfiltren som ligger i trälådorna(?) under förstärkaren och cdn?
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/10/06 :  21:33:33  Show Profile Send pricer a Private Message  Reply
Kanonsnygga högtalare!

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/06 :  22:44:55  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Jag har också en Nikon 4300! Mkt bra kamera!

Jag håller med Marbrink om placeringen av apparaterna. Det brukar faktiskt göra en del skillnad ljudmässigt, tro det eller ej.

Ang. dina stativ, vad för märke och modell? Snygga jäklar ju....

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/10/06 22:46:02
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2003/10/06 :  22:57:12  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
nikon: det är klart att storebröderna får hänga med... släktträff...

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/10/06 :  22:57:16  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Ser ut att vara ett par Empire RC24?
Riktigt bra stativ! Har själv såna

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/10/06 :  22:59:11  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Gulliga högtalare förresten

Vad är det för pluppar mellan högtalarna och stativen

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/10/06 :  23:36:17  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message  Reply
Vackert! Polaren verkar ju inte alls så taskig som hemmapulare. Är träslaget körsbär i högtalarna? Vad heter stativen?

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/10/06 :  23:59:08  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Verkligt fina bilder och vilket trevlig anläggning!

Väntar på en fortsättning, med mer info och bilder...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/07 :  01:33:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Fina högtalare det där!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

nikon
Member

51 Posts

Posted - 2003/10/07 :  09:35:35  Show Profile  Visit nikon's Homepage Send nikon a Private Message  Reply
Tack för alla kommentarer!!

marbrink:

Tack för tipset! Problemet ses i denna gamla bild, stärkaren är djupare än cd-spelaren, det bli lite problem då. Men jag på gång med att bygga en ny stereo bänk, då skall jag ha grejerna stående brevid varandra.



Mr Ekan:
Tack! Faneret är körsbär och stativen är som sampix nämde empire RC24.

Riktigt nöjda med dom, hur stabila som helst, 16kg styck utan sand eller bly!

Högtalarna är bygda av medlem mattiasa, han får gärna berätta mer om dom. Dom är ordentligt byggda i flera lager mdf. Högtalarna väger drygt 11 kg styck och delningsfiltren väger nästan 6 kg styck. Jag skall ta hem kameran snart och ta lite mer bilder på delningsfiltrerna. Kanske till och med inuti ifall mattias tillåter

ésm:
Fötterna mellan högtalare och stativen är dom numer välkända Soundcare superspikes.

Skickar även med en bild på min svarta låda som fungerar som avlastningsbord för tillfället



Har "nästan" beställt en hypex hs200 som skall driva en Peerles 10" XLS med slav som gömmer sig i lådan. Subben skall mest användas för hembio, högtalarna presterar otroligt bra bas för sin storlek och behöver egentligen ingen basförstärkning för musik lyssning.

Återkommer med fler bilder och lite tankar om hur det låter...


Edited by - nikon on 2003/10/07 09:37:30
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/07 :  10:31:33  Show Profile Send ésm a Private Message  Reply
Hmm, tror det var sampix som undrade vad det var för "pluttar". Jag undrade om det är delningsfiltren som ligger under stereobänken?
Go to Top of Page

nikon
Member

51 Posts

Posted - 2003/10/07 :  11:05:08  Show Profile  Visit nikon's Homepage Send nikon a Private Message  Reply
Ojdå! Lite morgontrött!

Jag skall försöka fixa fram lite fler bilder på filtrerna. Det är ju lite ovanligt med en sådan lösning.

/nikon
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/07 :  15:30:31  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Men en mkt bra lösning. Har du sandfyllt filterboxarna?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/10/07 15:31:04
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/10/07 :  16:05:08  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
jaja, det va jag som frågade om pluttarna

Så det är de självhäftande superspikes du använder? Har du märkt någon ljudmässig skillnad med eller utan,..dämpkuddar?
Tänkte själv skaffa något mellan mina högtalare och då toppenplattan är så pass liten på Empire-stativen, så vågar jag nog inte ha svajiga dämpkuddar

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2003/10/07 :  17:25:53  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Kan väl ge lite information om högtalarna, då det är jag som byggt dem. Elementen är T&P C11 samt Etons 5".
Lådorna är gjorda i två (sidor, botten & topp) samt tre (fram och bak) lager 12mm MDF med viskoelastiskt lim emellan. Alla kanter är körsbärslist som är rundfräst. Resten är körsbärsfanér.

Nikon tog i lite på vikterna, men de väger lite drygt 8 kilo styck.

Filtrena är hardwirade och består genomgående av bra komponenter som inte skäms för sig. CFAC spolar, Mcap samt Danotherm motstånd. Allt internkablage är silverpläterad teflonisolerad kabel. Filterlådorna är inte sandfyllda.

Filtrena väger drygt 4 kilo styck, mycket pga kopparfoliespolarna.
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2003/10/07 :  22:54:22  Show Profile Send ZAC a Private Message  Reply
Jag har samma bestyckning i mina små stativare. Byggda i 30 mm massiv
körsbär, externa filter med bra komponenter i massiva körsbärslådor.
Roligt att se att folk har smak!

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000