Author |
Topic  |
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 00:00:05
|
Jag har bara hört dom som snabbast , nån med mer erfarenhet? För o nackdelar ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 12:06:33
|
KOM IGEN NU DÅ Alla vill väl inte ha slimmade 2 vägare eller ? |
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 21:02:07
|
Ja, jag har följt ett par Infinity Sigma och deras vandring från en kompis till en annan. Har aldrig ägt några själv, men har lyssnat en hel del. För att göra en lång historia kort, följande förstärkeri har använts: Pathos "In Control" monoblock Plinius SA-250 Mk IV Classé CA-400 Krell KSA-250 Samtliga förstärkare passade bra, men bäst blev det med Krellsteget tyckte alla som var med. Numera står dom lätt invinklade med ungefär två meter till bakvägg, två meter till respektive sidovägg, uppställda på Black Diamond Racing Pucks och drivna med just detta Krell KSA-250. Behöver jag intyga att det låter bra?
|
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 21:06:16
|
Hej!
Jag har lyssnat en del på ett par IRS sigma hos en god vän. Jag tror att dessa är till salu. Kan kolla om de fortförande är det om du vill.
Jag upplevde basen som tämligen artikulerad.
Lyssning skedde med Classé Omgea samt ett mindre Classé-steg. |
Driver:https://www.sybariteaudio.se |
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 14:15:34
|
Tack för svaren killar , det är så att vi kanske ska flytta om ett tag. Och då till ett större vardags rum. Sen har jag lite känningar på både sigma/omega. Vi får se vad som händer Tack igen |
|
 |
|
CH
Member

1474 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 14:45:36
|
Se bara till att dom är hela...nya EMIM o EMIT går inte att få tag på... Således skall man inte betala allt för mycket för dessa högtalare... Har haft både IRS Sigma o Epsilon, har även hört Omega en del... Föredrar nog Sigma i de flesta fall...lättare att driva, räcker med ett steg till skillnad mot Epsilon som måste bi-ampas...betydligt högre finish oxo än Epsilon...Sigman är ju byggd i Danmark... Omegan ser ut som en moddad Kappa 100...
Ett par Sigma för runt 20-25 tusen är ett mycket bra köp men så var det ju det här med reservdelar... |
 |
|
SvenKessler
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 18:55:26
|
LN(?)Högtalarservice i Göteborg (Sisjön) reparerar EMIT och dom kunde få tag på nya så sent som i våras. Självklart reparerar dom även vanliga högtalarelement. Dom limmar om kanterna vilket är bra att göra efter några år då limmet har åldrats. |
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 19:09:50
|
quote: Originally posted by CH
Se bara till att dom är hela...nya EMIM o EMIT går inte att få tag på... Således skall man inte betala allt för mycket för dessa högtalare... Har haft både IRS Sigma o Epsilon, har även hört Omega en del... Föredrar nog Sigma i de flesta fall...lättare att driva, räcker med ett steg till skillnad mot Epsilon som måste bi-ampas...betydligt högre finish oxo än Epsilon...Sigman är ju byggd i Danmark... Omegan ser ut som en moddad Kappa 100...
Ett par Sigma för runt 20-25 tusen är ett mycket bra köp men så var det ju det här med reservdelar...
Tycker du att det e så illa ? Fast jag håller med om att Sigmas trä ram på fronten e snyggare än vad helsvarta Omega är. Vi får se vad det blir , plånkan får styra lite med tyvärr. Men jag kommer att ha plats för dom iaf , även med akustik förebyggande åtgärder. Så jag kommer få jobba endel med det , fast det är där nöjet ligger.
Är Omega tyngre att driva än Sigma ?
Omega

Sigma
 |
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 19:17:25
|
på hifistället i gbg står ju en 2delat pjäs en som ser ut som dom där men mkt smalare och sen ett bastorn också det kanske vore något? hehe |
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 19:20:10
|
quote: Originally posted by ekman
på hifistället i gbg står ju en 2delat pjäs en som ser ut som dom där men mkt smalare och sen ett bastorn också det kanske vore något? hehe
IRS Beta alltså ? , har INTE råd med dom antagligen Fast dom har en massa år på nacken , men låter UNDERBART i stora rum. Du vet inte vad dom ska ha för dom ?
 |
|
Edited by - johan.björklund on 2002/10/13 19:27:52 |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 19:44:52
|
har ingen aning men kan ju inte skada att fråga 031-133535 tror jag dom är rätt så läckra
det var dom på din bild alltså |
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 19:51:15
|
quote: Originally posted by ekman
har ingen aning men kan ju inte skada att fråga 031-133535 tror jag dom är rätt så läckra
det var dom på din bild alltså
Det kan du räckna med !! Tack för tipset |
|
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 16:21:52
|
NEJ !!
SÅLDA   |
|
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 16:28:32
|
Håller med om att dom gamla Infinity håller sig än idag. Jag vill verkligen återanvända mina Emit-diskanter från mina Referens Standard 8b! |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 16:35:26
|
quote: Originally posted by johan_björklund
NEJ !!
SÅLDA  
varför inte köpa ett par Renaissance 90, i mitt tyckande låter dessa bättre än de dyrare modellerna och passar utmärkt i stora rum och dessutom till en billigare peng Mvh Lars |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 16:48:08
|
Jag tycker att det skulle vara spännande att följa din jakt på Infinityhögtalare i det här segmentet. Har du bara rätt rum med möjlighet till placeringsval i förhållande till bakväggen, kan det ju bli hur bra som helst... Avståndet till sidoväggarna är inte lika känsligt på grund av spridningsmönstret och med rätt elektronik kan det sluta med en riktig höjdare. Samtidigt som IRS Beta fanns ju IRS Delta och IRS Gamma också. Har en gammal prislista från ISAB om du är intresserad av att veta vilka nypriser som gällde när det begav sig. Som du förstår, var jag stor Infinitybeundrare ända tills Arnie Nudell & Co. lämnade skutan. |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 17:46:29
|
quote: Originally posted by Timbre
Jag tycker att det skulle vara spännande att följa din jakt på Infinityhögtalare i det här segmentet. Har du bara rätt rum med möjlighet till placeringsval i förhållande till bakväggen, kan det ju bli hur bra som helst... Avståndet till sidoväggarna är inte lika känsligt på grund av spridningsmönstret och med rätt elektronik kan det sluta med en riktig höjdare. Samtidigt som IRS Beta fanns ju IRS Delta och IRS Gamma också. Har en gammal prislista från ISAB om du är intresserad av att veta vilka nypriser som gällde när det begav sig. Som du förstår, var jag stor Infinitybeundrare ända tills Arnie Nudell & Co. lämnade skutan.
Ja du , vi får se vad som hittas. Hifi stället hade tydligen lite på gång kanske. Men om jag hittar ett par Delta så står jag nog över då dom saknar Servo till basen. Men man måste vara på uppmärksammad om väl hittar ett par Delta/gamma/beta , det är inga nya grejjer o det kostar MÅNGA slantar att laga.
Jag tog nån timme med Omega kopplad till Advantage s-1 o det äldre svarta 250 watts steget. Efter lite pillande så lät det juh riktigt hyggligt. (tro fan det) När det kommer till Renaissance serien så tycker JAG att den låter ganska kasst men det e JAG det. Glömmer aldrig Technics säljaren som försökte sälja nya steg till Hifi center. Dom driver ALLT ! Jasså , även Kappa 9 ? INGA PROBLEM ! Han kom aldrig tillbaka den där killen. Men iaf jag letar o ser vad jag kan hitta , är bara priset ok och grejerna är hela så slår jag till omedelbums.
Ps Priserna ? Gick inte delta/gamma för lite över 120 000 kr o Beta kostade över 200 000 Kr IRS 5 var väl närmare 500 000. Har för mig att det såldes iaf ett par av 5 i sverige |
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 17:51:29
|
Skall kolla upp det när jag kommer hem. |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 17:51:46
|
ajdå tråkigt att dom var sålda =( |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 19:20:00
|
Prislista från ISAB Electronics per 92-03-17. Ca-priser inkl. moms: IRS Delta 79000:- IRS Gamma 98000:- IRS Beta 169000:- IRS V Pris på begäran...
När jag ändå var nere i Infinityarkiven ( ), hittade jag en trevlig åttasidig broschyr på "IRS Series". Med specifikationer och allt. Hade nästan glömt bort hur läckra dom va´...   |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 19:24:50
|
Timbre, är det dem som är på bilderna? |
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 19:27:06
|
Prislista från ISAB Electronics per 92-03-17. Ca-priser inkl. moms: IRS Delta 79000:- IRS Gamma 98000:- IRS Beta 169000:- IRS V Pris på begäran...
När jag ändå var nere i Infinityarkiven ( ), hittade jag en trevlig åttasidig broschyr på "IRS Series". Med specifikationer och allt. Hade nästan glömt bort hur läckra dom va´...  
Då var det inte så farligt ändå , roligt hur ens minne kan spela spratt med en. Men att 20 000 kr i skillnad mellan Delat och Gamma är lite magstarkt med tanke på att det är bara servot som skiljer.
Men visst e dom URLÄCKRA !   O att det sen låter UNDERBART gör det bara bättre
Tack för infon Timbre |
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 19:40:22
|
Vi tar det väl från början:
IRS Gamma/Delta beroende på servostyrning eller ej.

IRS Beta

IRS System V

|
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 21:42:55
|
Vi tar det väl från början:
IRS Gamma/Delta beroende på servostyrning eller ej.

IRS Beta

IRS System V

Jo jag vet ?! Skrev jag fel nånstans ? |
|
 |
|
bmwpower
Starting Member
38 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 02:53:39
|
Kan avslöja lite hemligheter det kommer att finnas ett par omgea som har varit i utställningshallen i danmark till salu i en butik i sverige för 30000kr om dom inte redan är sålda. Sen kan jag bara säga att jag har sett limningar som dom gjort på ln högtalar service. Det var det jävligaste jag skådat det var på ett par infinity men genomskinlig kon vet inte vad dom heter, Dom hade kletat svart lim lång utanför och vridit skum kanten så tal spolarna skrapade. Dom var inte centrerade och dom hängde i upphängningen. |
 |
|
Topic  |
|