HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Norge och tullar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/03/01 :  10:08:50  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Först; "handlare i Plural". Vad jag vet är det bara jag som är handlare som varit inne i tråden om högtalarhämtning i Norge. Rydberg ansåg Sanoj vara handlare (han hjälper mig på mässor) Rydberg åker land och rike runt med prislista i handen åt ett hififöretag. (för att inte tala om den ensidiga lovsången på nätet). Med den kännedomen så är väl epitetet handlare mer lämpat på Rydberg själv i mina ögon. Jag har inget emot det, Sverige är ett fritt land men jag tycker det är tråkigt att det så ofta söks konfrontation.

Sakfrågan:

Jag blev av med ett försteg på väg in i Norge då jag inte kollat upp rutinerna för 9 år sedan. Har skrivit om detta på forumen vid två tillfällen. Förstegets värde var ca 15 - 20 tusen.

Kontrollen skedde inne i Norge, jag var privatperson, (körde en vit Volvo 244:a....) Tullen beslagtog försteget och Norska staten konfiskerade det, sålde det på auktion och jag fick böta 1000:- norska.

Att varna andra var förmodligen bara i all välmening av Sanoj som känner till historien.



mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/03/01 :  10:17:13  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Nu har jag kollat upp hur det ligger till om man är privatperson och skall hämta högtalare i Norge:

Om du köper av en privatperson:

Varan måste förtullas på väg in i Sverige. Ett enhetsdokument skall ifyllas och detta får man hjälp med. Pappersexercisen kostar några hundra, tullen är 4,5% på aktuellt värde och sedan skall moms med 25% läggas på beloppet (samt betals kontant).

Om du köper av en handlare i Norge:

Du ber handlaren att dra av den norska momsen när du betalar samt att ett grönt dokument som heter EUR 1 ifylles. Detta är ett ursprungscertifikat som anger att produkten är tillverkad i EU (vilket ju Audiovector är), då slipper man de 4,5% i tull. Man betalar dock de 25% i moms även här vid gränsen.

Källa: Tullverket telefon 0771 - 520 520

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2005/03/01 10:18:34
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/03/01 :  10:49:05  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Det är alltså 25 % på värdet plus en massa andra omkostnader. Detta kan blir dyrt
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/01 :  15:13:15  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag vet mycket väl att Sanoj inte är en säljare, det var skämtsamt skrivet, sorry om det missförstods

Bra att du tar reda på fakta, vill dock poängtera att risken är minimal att åka fast.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/01 :  15:17:18  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Rydberg åker land och rike runt med prislista i handen åt ett hififöretag.
Que? De som jag visat prislistan för är ett par killar på jobbet, mina föräldrar, ett par polare samt epkpeng och geldis vid vårt trevliga besök hos EA. Jag var i princip säker på att frågor om piP:s tekniska data skulle komma så därför tog jag med den så att jag inte skulle svara fel. Den kom till användning!!

Har du mer information om vart jag skulle ha tagit med produktkatalogen/prislistan

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/01 :  15:22:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Med den kännedomen så är väl epitetet handlare mer lämpat på Rydberg själv i mina ögon.
Är man handlar är väl målet att tjänar pengar? jag kan garanterat att jag inte tjänat ett öre på att tycka om Ino-högtalare. Sanoj har väll fått någon fom av ekonomisk kompensation för sitt arbeta på mässorna så i den aspekten är han mer handlare än jag (även om inte han heller är handlare). Dina argument är ju lika tunna som vakuum Sladd, bättre kan du väl?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/03/01 :  17:19:01  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Rydberg vilken väg tog du in och ut ur Norge?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/01 :  17:25:01  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tog E18

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/03/01 :  17:27:59  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jodå, samma här...

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/03/01 :  17:40:45  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Vad tror ni är E6:an är hårdare bevakad?

Hifi-consult: Jag skickade ett mail i går men har inte fått något svar, kom mailet fram?

Edited by - Merkurius on 2005/03/01 17:41:03
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/03/01 :  17:45:48  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Näpp, inget mailo.

Prova på hificonsult1@mac.com

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/03/01 :  18:01:44  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Nu har jag skickat ett nytt mail. Hoppas detta funkar
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/01 :  23:30:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Va!? Stannade dialogen upp Sladd, har du kört huvet i väggen? Kom igen nu, it takes two to tango!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2005/03/02 :  01:02:34  Show Profile Send Lepra a Private Message
Finns det inga småvägar genom skog och över dalar?
Fast tullarna kanske sitter o smyger i buskarna eftersom det verkar vara dålig bevakning på de stora ställena?

Själv har jag bara torskat en gång och det var i helsingborg när jag hoppade av färrjan från danmark... vad de hittade i min tygpåse var en färgglad keramikskål. Fast man blev nervös när de rev i lådorna efter gummihandskarna... de verkade inte tro på att skålen var till min mor

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2005/03/02 :  18:16:16  Show Profile Send Amund a Private Message
Om det är E6/Svinesund som ska passeras så kan man ta väg 22 som går mot Halden istället. Kommer man från Norska sidan så är det att rekomendera.

Vägbeskrivning kan skickas per PM


/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/03/02 :  18:56:09  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Amund: Okej, varför skulle man välja just den? Skicka gärna vägbeskrivning.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2005/03/03 :  00:25:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja men för helvete!

HiFiForum.nu är inte stället för att ge varandra tips om hur man enklast smiter från tull, moms, och så vidare!



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000