Vi har precis fått in den kritikerrosade integrerade rörförstärkaren Prima Luna Prologue Two.
I senaste Stereophile testar de den mindre Prologue One ( http://stereophile.com/amplificationreviews/205prima/ ) som får lysande kritik. Prologue Two fick pris som "Product of the year 2004" i Hifi+ förra året. Prologue Two är en lite kraftigare modell med 2x45W och 4 st KT88 som utgångsrör istf EL34 som sitter i One.
Prisvärdhet får en helt ny innebörd på dessa förstärkare. Tvåan kostar 14.900:-och Ettan kostar 11.900:-
Vi håller som bäst på och spelar in Prologue Two så välkomen in till oss på Mårten Centre.
Dom är onekligen lockande... Har ni testat dom med lite olika högtalare? Vilka i så fall? Misstänker att man ska satsa in sig på några med hyfsat hög känslighet...
Rob: Menar du mina? Jag har ingen Prima Luna så... ingen aning! Men efter allt man läst så blir man ju sugen. Och så ser den ju väldigt trevlig ut också. Inte omöjligt att man blir "rörsnubbe" någon gång framöver...
Jag har lyssnat på som hastigast Dom var precis nya, och hade gått ca 30min. För att vara nua lät dom bra, och efter inspelning låter dom nog ännu bättre.
Det i kombination med priset på förstärkaren är det inte mycket att snacka om.
"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body." -Anonymous
Har varit och lyssnat lite längre på denna förstärkare idag. Högtalarna var Duke med en Freja som källa.
Mårten Designs lilla lyssningsrum lider av att det är/blir för mycket bas när man spelar. Men Leif har sagt att man kommer att åtgärda det inom kort.
Förstärkaren är välupplöst med mycket kraft i sig. Den är mycket bra i bas och bra mellan register, det jag kan ha lite invändningar emot är att förstärkaren inte riktigt når ända upp i dom högsta registren. Detta är sagt efter att jag lyssnat på Coltrane med diamantdiskant, så det är lite orättvist. ____________ Negativt: Saknar den absoluta toppen i dom högsta registren samt en för mig lite för tillbakalutad ljudbild.
Positivt: Den automatiska bias inställningen, förmågan att förmedla en upplösning där man hör varenda hostning hos publiken och det relativt låga priset
Summering: Klart värd att lyssna på som alternativ.
Hmmmm vad hade GE-Capital för tel nr?????
"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body." -Anonymous