Author |
Topic  |
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 15:43:48
|
I senaste HF så är det reklam för "Advantage" nätfilter.
En ny modell jag inte hade en susgning om. Den kostar 16'900 (har jag för mig) och har en 2.5kVA samt en 0.45kVA trafo, galvaniskt skillda.
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 15:44:27
|
Nej, den kan BELASTAS med 13A. Förmodligen blir den varm ändå ;-) Varför inte gå in på elfas hemsida & se om Du kan hitta den under störskyddstrafo, mellantrafo, 1:1trafo eller liknande? Mvh |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 15:54:16
|
Borde inte en sån traffo från Elfa vara bätre en hifitraffos för mångdubla priset, vad har dom som inte dessa industi traffos har? |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 16:10:37
|
quote: Originally posted by epkpeng
I senaste HF så är det reklam för "Advantage" nätfilter.
En ny modell jag inte hade en susgning om. Den kostar 16'900 (har jag för mig) och har en 2.5kVA samt en 0.45kVA trafo, galvaniskt skillda.
Det är inte Advantage. Den heter Terminator D.t. och är utvecklad av Olle på Hificonsult. Han har varit transformatorlindare en gång i tiden och kan den biten. Den skrev jag om i våras på Hifimagasinet då den var på gång. Iden med den är att digitalapparater på samma lindning som förstärkare stör förstärkeren. Den är inte stor nog till ett par stora monoblock men räcker till även större integrerade. Och den ersätter då en extra trafo i form av T 0,3. Till stora monoblock ger den en strömbegränsning och då ska man istället använda T1 som är på 6 KVA. Man ska alltså inte belasta en skiljetrafo fullt ut. En skiljetrafo har den fördelen jämfört med andra nätfilter att den ger ett bra åskskydd också. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 16:19:17
|
Tackar.
Visste den heter Terminator...men har inte riktigt fattat kopplingen (!).
2.5kVA borde räcka rätt hyfsat. Har man dessutom rör, klarar man sig säkert fantastiskt bra!
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
Stefan V
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 09:43:35
|
3000 V/A är den effekt man KAN belasta den med (med en 16A säkring). Med 10 A säkring går det trol att få ut 2000W vilket borde vara tillräckligt för de flesta förstärkare. min gissning är att trafon drar 100W i tomgångseffekt (egenförbrukning)
|
Once bitten.... |
 |
|
torgny3000
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 18:19:49
|
Hej
Jag har använt nätfilter i många år nu och jag köpte dem från Joseph Svalander som har lagt ut en hemsida där man kan läsa lite om varför man behöver nätfilter:
http://www.svalander.se/nfilter.htm
Själv har jag bara positiva erfarenheter av nätfilter och skulle inte kunna tänka mig att köra utan. Jag har ett nätfilter för varje apparat som är inkopplad i anläggningen. Varje nätfilter är också anpassat för hur stor transformator apparaten innehåller.
De positiva effekterna av att använda nätfilter är mycket stora och jag upplever att ljudbilden blir mycket stabilare samt mer detaljerad.
En viktig sak i samanhanget är att man vänder stick-kontakten rätt både på nätfiltret samt efter till apparaten så att transformatorn i apparaten jobbar på rätt håll. Det påverkar ljudet väldigt mycket.

|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 18:33:24
|
Visst är det viktigt! Till hjälp finns diverse "faspennor" av olika fabrikat. En sådan kommer från Basic Audio Industries i Stockholm. Välkommen, torgny3000! |
 |
|
Tifosi
Member

425 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 18:39:37
|
Jag kör just nu med ett voltexfilter och ett Clou CD-filter och en Clou nätkabel till Cdn bara. Jag märkar ingen större skilnad om ens någon. Så jag skall nog inte behålla allt då jag testar alla kablar för att få bort en störning som knäpper i CDn. Dessvärre så finns störningen kavr trots filter. |
 |
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 18:47:35
|
Mitt Voltexfilter tog "knäppningarna" från okompenserade lysrörsarmaturerna galant! Har Du kollat på Deveks hemsida så Du fått rätt filter? Dom säljer även uttagslister med transientskydd utan filter, har jag för mig. Ditt filter skall iaf. ha ändelsen j/s efter modellnumret. Mvh |
 |
|
Tifosi
Member

425 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 18:51:44
|
Jodå jag har rätt filter. Surge protection & filter unit står det på det. Störningen måste vara luftburen. |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 19:49:25
|
jag har inte testat ett nätfilter ännu.... är nog tid för det snart..=) Lyssnade på en Terminator (en äldre modell.. minns inte vilken dock).. hos en vän.. där funkade den inte dock. Hans krellar gillade inte den. Vi körde den på hans krell cd (kps 20il tror jag den hette).. och det blev en jobbig loudness effekt när den var inkopplad (filtret). Men krellarna är väl lite tjuriga med strömmen väl? Någon som vet?
|
 |
|
Topic  |
|