Author |
Topic  |
|
rejman
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 22:19:06
|
Undrar bara vad som gäller när man köper HIFI utrustning?
Har förstår att man ska lägga 10% av totalsumman på kablage men hur ska man fördela sin pengar på CD/högtalare/förstärkare.
Finns det nåting man borde lägga lite mera på eller ska man lägga en 1/3 på vardera sak?
//Mvh Mattias |
Varför blir man aldrig nöjd för....? |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 22:35:51
|
Eftersom högtalare är dyrast att tillverka och den komponent med störst fel så är det vettigt att dom får vara dyrast. Sen är det nog vettigt att förstärkaren får vara dyrare än cd:n eftersom den är dyrare att tillverka. Sen faller hela den här teorin eftersom det säkert skiljer ganska mycket i kvalite/krona hos olika apparater... |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 22:54:48
|
sånt där beror på...
Köper du några "kompromisslösa" stativare, typ contour 1.3SE eller sonus faber så kan du hänga på vad som helst: en Linn CD12 med krell-förstärkeri.
Sen finns det folk som låter en förhållandevis billig Amplifix driva ett par Martin Logan för ca.60lök och det funkar utmärkt.
Välj helst ut högtalarna först så att de passar ditt lyssningsrum, sen tar du lämplig förstärkeri och till sist prövar du cd-spelarna. Eller så gör du tvärtom . Eller så ställer du en fråga om livets mening, den hamnar i samma "obesvarbarhets"-klass som din fråga...
|
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 22:58:17
|
Jag håller med dig Yalpa, inget påverkar ljudet så mycket som högtalarna och det rum dom står i. När man hittat rätt där är det andra en lätt sak  Hur mycket pengar det blir kvar till CD beror ju på hur mycket stärkare högtalarna kräver! |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 23:27:34
|
Jag skulle kört på CD12an och sedan sett vad som blev över. till det andra.
Mikael
|
www.selleri.de
|
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 23:36:18
|
Glömde nämna att det nog är mycket vettigt att lägga en del av totalkostnaden på att fixa akustiken i rummet! (man kan nog fixa det billigt och snyggt genom att möblera vettigt och ha stora soffor m.m. (och sån där röd porrplysch på väggarna )) |
Edited by - norman on 2002/10/11 23:37:12 |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 23:40:16
|
Läsa mycket böcker och ha dom i hifirummet är ingen dum investering för bätre akustik heller, och så mycket trevligare att ägna tiden åt en fula dämpmattor. |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 13:23:39
|
Fördelningen beror ju även på hur mycket man tänkt spendera. |
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 16:01:50
|
quote: Originally posted by Alexi
Läsa mycket böcker och ha dom i hifirummet är ingen dum investering för bätre akustik heller, och så mycket trevligare att ägna tiden åt en fula dämpmattor.
det där var bland det vettigaste jag läst på hififorumet någonsin. hjärtliga gratulationer.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 16:20:44
|
quote: Originally posted by Alexi
Läsa mycket böcker och ha dom i hifirummet är ingen dum investering för bätre akustik heller, och så mycket trevligare att ägna tiden åt en fula dämpmattor.
Bokhyllor med böcker är en bra dämpning/diffusering av hifirummet. Oljemålningar är bra också. Speciellt en gammal Rembrandt lär vara bäst. Jag har dock inte provat med Rembrandt ännu.  |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 16:30:41
|
quote: Originally posted by Jorma Bokhyllor med böcker är en bra dämpning/diffusering av hifirummet. Oljemålningar är bra också. Speciellt en gammal Rembrandt lär vara bäst. Jag har dock inte provat med Rembrandt ännu. 
svårt att få plats med batavernas sammansvärjning hemma alltså! 
sajjonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 16:35:04
|
Mitt förslag : 40% på högtalarna, 25-30% på förstärkaren, 15% på cd, 1-5% på kablar och resten på rummet.
Väldigt generellt! I själva verket finns det inga säkra regler, varken då det gäller fördelning, pris eller prestanda. |
markih |
Edited by - markih on 2002/10/12 16:37:08 |
 |
|
storyboard
Member

134 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 16:35:27
|
Eftersom jag är lite lat så citerar jag ett inlägg på AVS av Tom Bombadil som ganska bra sammanfattar mina åsikter/erfarenheter: citat: I used to not know which end of the equation was more important. But that was before I ran a lot of double-blind comparisons of amps, preamps, CD players, DACs, processors and wires.
My findings: - Wires make essentially no difference. - The differences between amps is significantly less than what I would have ever thought from my sighted listening comparisons. We had people who couldn't tell $500 Rotels from $20,000 Mark Levinsons. And any amp above a low-end receiver was very hard to tell apart. - Preamps could make differences, especially tube preamps. But the differences between solid state preamps was slight. Again, way less than I would have ever thought. - CD players, DACs, and processors had differences. Several positive DBT outcomes. But several failed DBTs too, including comparisons between sub-$500 players and $3000 players. The differences could have a strong impact on the overall listening experience & so sometimes spending a lot on a processor can make a big difference. OTOH, when people are watching movies, they tend to not notice subtle audio differences, processing the video consumes too much of your sensory capabilities. In fact most non-audiophiles never noticed a difference when a video track was playing along with the audio.
By far and away the BIG differences were in room acoustics and speakers. To the point of nearly overwhelming all other differences. In a good room, a good set of speakers could sound fantastic with very average quality front-end electronics. For example, using a $250 NAD CD player and a $350 NAD integrated amp, with a great set of speakers that could be driven with the 35 or so watts of the NAD, resulted in high-end audiophile quality sound. I once heard a setup with all mid-priced Adcom electronics on the front and a very expensive set of speakers where the sound was breath-taking.
My recommendation is if you are buying a new system then never, ever spend less than 50% of your total dollars on speakers. And 60% is better. And you should seriously consider 70%. Exceptions might be that if you found a well-priced set of speakers that you love, a la the new Onix Rockets, and you wanted lots of features in your system, a la a Denon 5803, then that might be a match made in heaven for you.
|
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 17:05:11
|
Klart att det är störst skillnad mellan högtalare, det beror på att de kan byggas på så många olika sätt, dessutom är de enda komponenten som behöver "samarbeta" med rummet.
We had people who couldn't tell $500 Rotels from $20,000 Mark Levinsons ---ja, det där är det deras "förlust". Förmodligen användes nå datorhögtalare vid jämförelsen. 
En regel finns iaf: ju billigare hela systemet är, desto mer ska man lägga på högtalarna, denna balans bör förskjutas mot 30-30-30-10% i takt med att priset på systemet ökar. Det är min uppfattning iaf.
sen kanske man hittar några små stativare som passar rummet perfekt (sonus faber extrema), då kanske det blir svårt att gå upp i pris, allternativet är att lägga allt krut på annat, då kanske högtalarkablarna får kosta mer än högtalaren...sjukt va? men så kan man göra...och man är inte dum för det. |
Edited by - yalpa on 2002/10/12 17:14:01 |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 17:27:53
|
Apropå fördelning.jag har lämnat in S1:an för uppgradering samt montering av instickskort för analoga ingångar.
I kväll blir det alltså spis med Avanti 3 drivna av Amplifix och CDFIX. Snören till högtalarna är Audioquest Dragon och balanserade tåtarna mellan SAT-maskinerna är Valhalla.
Ganska kul penningfördelning..... |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 17:46:54
|
quote: Originally posted by yalpa
Klart att det är störst skillnad mellan högtalare, det beror på att de kan byggas på så många olika sätt, dessutom är de enda komponenten som behöver "samarbeta" med rummet.
We had people who couldn't tell $500 Rotels from $20,000 Mark Levinsons ---ja, det där är det deras "förlust". Förmodligen användes nå datorhögtalare vid jämförelsen. 
En regel finns iaf: ju billigare hela systemet är, desto mer ska man lägga på högtalarna, denna balans bör förskjutas mot 30-30-30-10% i takt med att priset på systemet ökar. Det är min uppfattning iaf.
sen kanske man hittar några små stativare som passar rummet perfekt (sonus faber extrema), då kanske det blir svårt att gå upp i pris, allternativet är att lägga allt krut på annat, då kanske högtalarkablarna får kosta mer än högtalaren...sjukt va? men så kan man göra...och man är inte dum för det.
Sa du små stativare. Sonus Faber Extrema är inte små. Och dom kräver mycket effekt, gärna bortåt 1000 Watt/kanal, så förstärkaren går det inte att spara in på med dom högtalarna.
|
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 18:06:27
|
hehe, jag menade inte så utan till den fysiska storleken, kan ju inte jämföras med Martin Logan eller Kappa 9. Extrema är de grymmaste stativarna jag känner till...de förtjänar toppelektronik som kostar mångdubbelt mer, speciellt om man har ett litet rum och inte kan slänga in några elektrostater och feta subbar. |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 18:18:47
|
quote: Originally posted by yalpa
hehe, jag menade inte så utan till den fysiska storleken, kan ju inte jämföras med Martin Logan eller Kappa 9. Extrema är de grymmaste stativarna jag känner till...de förtjänar toppelektronik som kostar mångdubbelt mer, speciellt om man har ett litet rum och inte kan slänga in några elektrostater och feta subbar.
OK! Jag har bara sett dom hos Timbre, men aldrig hört dom. Här är en bild av Timbres högtalare. Bilden är tagen av honom himself. Lägg märke till räfflorna som kom på Kharmas högtalare senare  |
Edited by - Jorma on 2002/10/12 18:20:36 |
 |
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 18:21:00
|
Jag skulle lägga 50% på CD, 20% på förstärkare och 20% på högtalare. Resten på bänk och kablar. Ju billigare anläggning desto mer på källan.
/Erik |
Blås på! |
 |
|
Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 18:47:50
|
quote: Originally posted by erik
Jag skulle lägga 50% på CD, 20% på förstärkare och 20% på högtalare. Resten på bänk och kablar. Ju billigare anläggning desto mer på källan.
/Erik
Stolle ;-) Snacket om att det skulle vara viktigare att ha hög kvalitet i början av kedjan är helt grundlöst. Det är lika illa var felet än introduceras. Felet växer inte på vägen.
Nej, man ska lägga pengar där pengar gör mest skillnad på ljudkvaliten, dvs på de komponenter som omvandlar mellan mekanisk rörelse och elektrisk signal och vice versa. Högtalarna alltså. För vinyldiggaren är det också ytterst viktigt att kosta på sig en riktigt bra pick-up, kan det vara därifrån den utbredda missuppfattningen om signalkällans unika betydelse kommer? / K
|
Farbror Kjell alias Kajsa |
 |
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 19:35:39
|
Nog kan jag vara stolle men jag skulle tveklöst satsa på källan, oavsett om det är CD el vinyl. När det gäller vinyl så köper jag först ett värsting-verk (typ rega P9 el en naimad LP12a) med billig p-u för att sedan byta upp mig på p-u. Att köpa dyra högtalare till en medioker anläggning är som att köpa dyra däck och lättmetallfälgar till en SAAB V4. |
Blås på! |
 |
|
JPL
I have a girl

292 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 19:47:10
|
quote: En regel finns iaf: ju billigare hela systemet är, desto mer ska man lägga på högtalarna, denna balans bör förskjutas mot 30-30-30-10% i takt med att priset på systemet ökar. Det är min uppfattning iaf.
Jag håller nog med yalpa.. Det går att tillverka vettiga CD-spelare för några tusen..men det är svårare att tillverka vettiga högtalare för dom pengarna..iaf om man vill ha golvhögtalare.. |
mvh Patrik...
|
Edited by - JPL on 2002/10/12 19:48:15 |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 20:06:21
|
det där var det sinnsesjukaste jag sett i hela mitt liv...måste vara världens porrigaste stativare ...jag skulle dock velat haft stativ av svart marmor!!!
jag har inte heller hört dem, men däremot har fått berättat för mig att de är helt sannslösa...nån snubbe som hade dem i Sthlm ihop med mark levinsons största slutsteg osv. De var till salu...för 35lök...tror de är borta nu... |
 |
|
Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 20:16:36
|
quote:
Att köpa dyra högtalare till en medioker anläggning är som att köpa dyra däck och lättmetallfälgar till en SAAB V4.
Tja, why not? Sulorna gör nog mer för prestanda och väghållning än vad t ex förkromade batterikabelskor skulle göra. / K |
Farbror Kjell alias Kajsa |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 20:21:01
|
Jag håller med Erik även om jag kanske inte skulle naima en LP12a jag har aldrig hört en naimad Lp12a men vet vad det är är det nån som har en Naimad Lp12a i GBG eller i närheten.
Obs verket är viktigare än Pickupen som Erik skrev en Lp12a med budget pickup.
MVH
Mikael Lyly |
www.selleri.de
|
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 20:25:45
|
quote: Tja, why not? Sulorna gör nog mer för prestanda och väghållning än vad t ex förkromade batterikabelskor skulle göra.
Tja jag har en bil med kromad ventil kåpa och en utan kromad ventilkåpa och den med kromad ventil kåpa går bättre, fast det är ju klart det var ju inte kromade batterikabelskor, kanske skulle förgylla batteri kabelskorna.
     Mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
|
Topic  |
|