Author |
Topic  |
|
henlin
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 02:23:29
|
Jag ramlade in på en för mig tidigare okänd hifi-butik för ett par dagar sedan, Bossanova Audio här i Luleå (mkt trevlig butik var det intryck jag fick), och fick lyssna på ett par stativhögtalare, Totem Mite, drivna av en Roksan Caspian och en Naim CD5 via Kimberkablage. Det här lät i mitt tycke riktigt bra och de små lådorna efterlämnade ett inte så litet habegär. Nu har jag ingen större erfarenhet av lite bättre högtalare och ingen brådska med att handla så jag tänkte använda den samlade kunskapen här på forumet för att få tips på andra stativare i prisklassen upp till ca 7000:- som det skulle kunna vara idé att provlyssna. Högtalarna ska användas till att spela pop, hiphop, olika typer av rock, lite jazz, en del akustiskt, egentligen allt utom klassiskt. De ska fungera bra i ett rum på ca 20 kvadrat och inte vara alltför kinkiga på placering (även om jag naturligtvis inte tänkt trycka in dem i bokhyllan). Det är också ett plus om de låter hyfsat med enklare elektronik då jag till att börja med tänker behålla min H/K 3270-receiver och Pioneer PD-S 507-CD. Så om ni har några tips på högtalare, nya eller begagnade, som skulle kunna tänkas passa in på den här beskrivningen vill jag gärna veta vilka. Det vore också kul att få höra om någon annan hört Totem Mite, hur uppfattade ni dem i så fall? |
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 03:00:52
|
Lyssande på den för ett år sen nu, men jag tyckte dom lät trevliga, bra upplösning, Totem verkar annars vara ett par vältyckta högtalare av andra medlemmar  Men dom kräver nog sin elektronik för att kunna göra sitt, så frågan är om din HK reciever räcker ända fram?? |
ACCUrate PHASE |
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 08:36:32
|
har du nu lyssnat på mite och gillat dom så köp dom. dom är ju så små att man kan spela med gott resultat i en skokartong! på 20 kvm lär ju inte vara ngt problem. högtalarnas spänstiga och välupplösta karaktär passar utmärkt för jazz. gillar mite. gillar iofs allt totem gör. inte bara kompetenta. de har humor också.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
Jonas
Member

738 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 11:39:20
|
Har själv ett par Audiovector M1 stativare, tror de kostar 8400:- och rekommenderas starkt. Går även att uppgradera i tre ytterligare steg, Super, Signature och Avantgarde. Ett par begagnade Super borde gå att hitta för knappt 7000:- även om jag nog aldrig sett ett par til salu... Annars ett par begagnade Dynaudio Contour 1.1 eller nåt i den stilen för nämnda pengar?
MVH |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
 |
|
Ulkesh
Member

158 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 11:45:39
|
Du kan juh vänta på Gignos hirkar kommer, de skall kosta under 10000 kr. |
 |
|
Pelle
Member

417 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 12:09:41
|
Som Dynaudio-fantast skulle jag inte kunna sova gott om natten om jag inte rekommenderade ett par Dynaudio Audience 52. De funkar bra med enklare elektronik. Skulle du sedan känna att det är dags att uppgradera CD och förstärkare "håller" högtalarna för det. Ca pris 7500:- Finns bl.a. på http://www.referenceaudio.com/
|
[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare] |
 |
|
andar
Member

303 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 12:29:10
|
Får hålla med föregående talare. Även jag är en fantast av Dynaudio, men tycker inte Audience 52 är det ända alternativet. Varför inte ta och lyssna på 42:erna också, lite mindre, lite billigare men ack så imponerande för sin storlek. Har själv beställt ett par Contour 1.3, Vilket är en högtalare jag själv blivit riktigt kär i. Lycka till med valet. |
GAIS är tillbaka!!! |
 |
|
bubbas
Member

57 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 19:43:54
|
Har lyssnat på Totem Mite oxå. Rätt svårslagna för sin storlek och pris om man gillar rent och detaljerat ljud. Röster låter OK. Förmåga till rumslig återgivning med bra elektronik. Förvånansvärt ofärgat ljud ur den där tändsticksasken. Basen av naturliga skäl inte så djup, men den bas som finns låter OK.
Mite passar troligen ditt musikval, möjligen har den för torr bas för rock/hiphop. Perfekt för jazz, utan tvekan. Lycka till! |
 |
|
bjorre
Member

100 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 20:30:13
|
Har själv ägt ett pat Totem Mite. Mycket fina högtalare! Ångrar lite att jag sålde dem... Kan du leva med att dom inte går så djupt så är det bara att rek. dem (tyckte nog att jag fick rätt mycket bas ur dem med tanke på den ringa storleken). Hur dom funkar med H/K har jag faktiskt ingen aning om. Fick ett fantastiskt fint ljud ur dem från mitt Copland steg iaf. Ta hem å testa 
/Mvh Björn |
 |
|
|
Topic  |
|