HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad anser ni ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/10/11 :  13:36:36  Show Profile Send Qvist a Private Message
Det är det här med kablar jag har massa funderingar över, för enkelhetens skull tar vi högtalarkablar.

Varför använder somliga så långa högtalarkablar trots att man har monoblock ? (Är längre bättre eller ?)

Spenderar man 70000 Kr på ett par högtalarkablar måste man ju ha en mycket kompetent anläggning.
Enligt min mening har en kompetent Hifianläggning Monoblock med enbart fördelarna det medför (merkostnaden torde ju täckas med tanke på vad man kan spara på högtalarkabel.)

Är det inte bättre att ha korta högtalarkablar och längre signakablar, i dom prisklasser vi talar om har dom flesta en balanserad överföring ?

Varför tänker ingen på kabeln i aparaterna och högtalarna.
Först en vanlig elkabel till kimber x kabel för 70000 Kr för att sedan gå över till vanlig sladd igen och slutligen komma till delningsfiltret ?
(Behöver inte exakt vara så !)

Vad är felet med en silverkabel.Många tycker att det låter ljust och blir väsande ljudet.
Torde inte felet ligga någon annan stans eller ?

Varför är det kontakter på en högtalarkabel ?
Finns dom med olika ljudkaraktärer ochså eller ?
Går det inte att skruva fast kabeln betydligt bättre och mer kontaktsäkert utan ett par kontakter ?(Löda den direkt på delningsfiltret exempelvis)

Jag tror och jag hör skilnad på kablar men jag kan inte begripa hur kanske 15 cm ren isolerad silver el koppar kan låta dåligt, och en kabel som är 3,5 meter lång för 70000 Kr låter bättre ?

Låter det inte bra med den nya kabeln kanske man skall ta den i en 5 meters version ochså för att yterligare kompensera bort sin skräniga Cd spelare.

Mycket frågor men jag hör gärna andras teorier på det hela.

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/10/11 :  13:41:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kontakter ger olika ljudkaraktärer.
Silver behöver inte låta ljust och skrikigt.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/10/11 :  13:48:25  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Först en vanlig elkabel till kimber x kabel för 70000 Kr för att sedan gå över till vanlig sladd igen och slutligen komma till delningsfiltret ?

Vem har påstått (förutom du) att det sitter "vanliga elkabel" i elektronik och högtalare?
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/10/11 :  13:51:40  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
siter inte "vanlig" elkabel i mina i alla fall.. defenetivt inte..
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/10/11 :  13:56:30  Show Profile Send Qvist a Private Message
Påstår inte att det är vanlig elkabel (Sorry) men jag påstår att det inte är någon kimber el annan kabel för 70000 Kr.
Det kanske finns någon tilverkare som har det ?
I dom produkter jag kikat ner i sitter det inte direkt något märkvärdigt med tanke på vad som många sätter utanför.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/11 :  13:58:11  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
På tal om elkablar borde inte kablarna hela vägen från Barsebeck påverka ljudet ofantligt mycket mer en den sist 1,5 metern?
Om man vill ha bästa resultat kanske man får flytta lysningrummet närmare ett kraftverk?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/10/11 :  13:58:59  Show Profile Send Qvist a Private Message
Vad sitter det för kabel i dina nya högtalare då el gammla ?
Vad har du för kabel utanför ?
I all välmening.
quote:
Originally posted by Robin Fischer

siter inte "vanlig" elkabel i mina i alla fall.. defenetivt inte..

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/11 :  14:01:02  Show Profile Send norman a Private Message
Eftersom frågan var: "vad anser ni?" så tar jag mig friheten att tala om att jag anser (tror, vet?) att kablars ljudliga skillnader är mycket överdriven. (Avser inte att starta en milslång debatt om vem som har rätt, jag delar bara med mig av mina erfarenheter)

"Låter det inte bra med den nya kabeln kanske man skall ta den i en 5 meters version ochså för att yterligare kompensera bort sin skräniga Cd spelare."

hmm en liten fundering: Hur vet kabeln vilket skrän som skall tas bort om man t.ex. spelar hårdrock?
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/10/11 :  14:01:02  Show Profile Send Qvist a Private Message
Eller hamna först i kedjan så att säga.Skulle nog ge en stor förbättring.
quote:
Originally posted by Alexi

På tal om elkablar borde inte kablarna hela vägen från Barsebeck påverka ljudet ofantligt mycket mer en den sist 1,5 metern?
Om man vill ha bästa resultat kanske man får flytta lysningrummet närmare ett kraftverk?

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/11 :  14:06:24  Show Profile Send Thomas A a Private Message
I min förstärkare sitter Kimber Kable och XLO internt. Supra Ply 3.4 externt, 2 x 4 meter.

Fast i högtalarna sitter ordinär kabel. Och signalkablarna ska vi inte prata om... Supra blandat med 50:- kabel från Musikbörsen och sen gratiskabel...

Ej så viktigt för mig anser jag, eftersom jag inte kan höra skillnad på kablar.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/11 :  14:08:00  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Ezo

Påstår inte att det är vanlig elkabel (Sorry) men jag påstår att det inte är någon kimber el annan kabel för 70000 Kr.
I dom produkter jag kikat ner i sitter det inte direkt något märkvärdigt med tanke på vad som många sätter utanför.

i audio analogues förstärkare sitter det kabel från just kimber.

sa
yo
na
ra

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/10/11 :  14:14:58  Show Profile Send Qvist a Private Message
Se där det viste jag inte men det är fortfarande många som inte har något specielt i lådorna.
Vore det ultimata inte samma kabel hela vägen utan skarvar och kontakter ?.
quote:
Originally posted by Per

quote:
Originally posted by Ezo

sa
yo
na
ra

Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/11 :  14:18:18  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Ezo

Se där det viste jag inte men det är fortfarande många som inte har något specielt i lådorna.
Vore det ultimata inte samma kabel hela vägen utan skarvar och kontakter ?.
quote:
Originally posted by Per

quote:
Originally posted by Ezo

sa
yo
na
ra

jo det vore väl ultimat egentligen. eller åtminstone i konsekvensens namn men det spelar nog ingen roll. vi som är lite bitna inom verksamheten tenderar ju till att byta snören med jämna mellanrum. tänk vad jobbigt det skulle bli att vara konsekvent då.

aran oyas

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/10/11 :  15:24:58  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
quote:
Originally posted by Ezo

men signalvägen e ju inte lika lång heller..
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/11 :  16:03:17  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by Pjotre

Vem har påstått (förutom du) att det sitter "vanliga elkabel" i elektronik och högtalare?

Bäste Pjotre,

ALLA B&W.modeller innehåller helt vanlig kopplingstråd, vilket fungerar alldeles utmärkt eftersom nästan ingen ser den.
I 99.999% av alla högtalare sitter det seriespolar till baselementet. Vid låga frekvenser fungerar dessa som en sisådär 10 meter lång koppartråd med max 1.9mm diameter. Spolarna syns inte heller.

Det finns till och med högtalare där kablarna till elementen inte är lödda, utan försedda med flatstift. Dom syns inte heller. Däremot syns terminalerna på baksidan, varför dessa bör vara av absurd dimension och prislapp så att det "låter fint".

mvh\Joe

Driver:https://www.sybariteaudio.se
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/11 :  16:09:41  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Kloka ord. Man borde hänga upp Sydost "snake-oil-standard" hela vägen från kraftverket. Gärna i en bifilär konfiguration samt skärm.
Sedan borde transformatorstationerna bytas ut till något mer audiofilt också. Kanske med silver-tråd för att få "lite mer bas"

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/11 :  16:12:59  Show Profile Send Rebo a Private Message
Antingen var det Von Schweiker eller så var det Vandersteen som håller med dig där Morello. Han hade typ samma motivation som du ovan till varför de använder vanlig relativt billig koppar kabel i deras högtalare.
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2002/10/11 :  16:16:36  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Vad är det för koppar i kretskorten i apparaterna då?

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/11 :  16:24:54  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Hej Ezo. Ja, du har hamnat i ett ormbo. och då menar jag inte bara hur kablarna bakom anläggningen kan komma att se ut efter ett tag... :-) Kablars egenskaper bestäms av deras elektriska karaktäristika. I mina högtalare sitter EKUA telefonkabel, mellan förstärkare och högtalare sitter EKK 2,5 mm2 installationskabel och som kontakter använder jag antingen bara isolerade ändar eller ibland guldpläterade bananer från Ljudmakarn för 25 kr st. Det finns knappast någon anledning att tro att olika kontakter skulle låta olika. Se bara till att de är tillräckligt tighta för god kontaktfunktion. Han och hon-kontakt bör vara av samma metalltyp, för att inte den ädlare metallen (oftast guld) ska orsaka oxidering av den mindre ädla metallen. När det gäller interconnectkablar har jag valt att ha ultrakorta och lågkapacitiva kablar av typen RG62 mellan mina apparater för att minimera förekomsten av den totala radiofrekventa instrålningen i anläggningen. Högtalarsladdarna är 5-6 m långa, och ska de kortas eller förlängas bör man minska resp öka kabelarean för att behålla samma resistans. Men den som har ett vettigt försteg kan förstås ha långa kablar (av lågkapacitiv typ!) mellan försteg och slutsteg. Tidigare hade jag 8 meter utan problem. Och visst kan man löda kablarna till apparaterna, men det blir så fruktansvärt opraktiskt när man ska koppla om..!
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Edited by - pekka.j on 2002/10/11 17:23:44
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/10/11 :  16:25:40  Show Profile Send Qvist a Private Message
Men kablar har ju ändå påverkan på ljudet.
Det är väll då viktigt med kablaget i högtalare ochså ?
Kanske det har mindre påverkan effter delningsfiltret ?

Det svaras lite på dom egentliga frågorna.
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/11 :  16:45:20  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by Karl Banan

Vad är det för koppar i kretskorten i apparaterna då?

Helt vanlig syrefri koppar. Ofta 35, 70 eller 100 um tjock.

Detta med syrefri koppar är ett lustigt arguemtn som kabelbranchen gärna anför; all på marknaden förefintlig koppar är av OFC-typ

Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/10/11 :  16:46:31  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Von Schweikert använder väl inte billig kabel i sina högtalare? Förstått att de nyaste använder Acoustic Zen eller nånting.

Själv skaffade jag, efter många test, balanserade Siltech signalkablar till min anläggning, utan att veta att mitt Sphinx-försteg har Siltech internt. Sammanträffande?

Samma gäller högtalare, Dunlavys Z6 kabel (som "biwire") till ett par SC-IV som har motsvarande kabel internt. Sammanträffande, eller bara önska att tro att det låter bättre?...

Personligen orkar jag nog tro på högtalarkablars skillnad, nästan oavsett vad själva lådan innehåller...

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/11 :  16:50:44  Show Profile Send Rebo a Private Message
RKL: Då var det Vandersteen i så fall. Jag brukar kunna blanda ihop dom två.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/11 :  17:40:06  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Olika tillverkare använder olika typer av kablar. Koppar finns i olika kvaliteter. Syrefri finns i mer eller mindre syrefri, men alla kallas idag för syrefri. Koppar som användes till installation förr blev efter hand grönärgad på ytan av den höga syrehalten. Kopparkvaliten beror på graden av föroreninger som finns i kopparn. Och så finns det monokristallin koppar. Silver finns i ännu fler renhetsgrad, där sterlingsilver inte är speciellt rent. Dom apparater och högtalare som jag känner till vad dom använder internt är Dynamic Precision som använder Silk internt i sina apparater. Mårten Design använder Transparents finaste kopplingstråd i dom nya Coltrane. Det är en koppartråd med hög renhetsgrad och med teflonisolering. Och Sonus Faber använder Van Huls kabel.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2002/10/11 17:41:09
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/11 :  17:51:15  Show Profile Send Rebo a Private Message
Hade jag byggt och sålt dyrare högtalare själv så skulle jag också välja att använda en dyrare märkeskabel i dom. Även om jag som konstruktör vore av den uppfattningen att det inte påverkar ljudet speciellt mycket så skulle jag i alla göra så p.g.a. att kunden antagligen förväntar sig att finna lite finare kabel i en dyr högtalare.
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/11 :  18:23:07  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
En annan kul detalj är att de flesta högtalare inbegriper seriemotstånd för att reglera nivån mellan elementen. Dessa motstånd är oftast av trådlindad, ehuru bifilär typ.

Jag roade mig för 10 minuter sedan att medelst en hammare kancka sönder ett sådant motstånd för att undersöka hur lång tråden är.
Motståndet är ett 4.7 ohm, 10W från Modulohm.
Tråden är tunn och cirka 50 cm lång och tillverkad av någon relativt högresistv metalllegering. Det visade sig att detta motstånd inte var av bifilär typ.

Proportionerna blir lustiga om man sedan börjar tala om att använda kablar för tusentals kronor per meter mellan filter och element.

detta om detta

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000