HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad anser ni ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/10/11 :  18:55:45  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Inte nu igen???????????????????????????????????????????

Man använder de kablar som låter bra. Man har förmodligen kablar av en viss längd, skaffar sig sedan monoblock och har då "för långa" kablar.... Man köper de kablar man hör skillnad på ifall 1) man har råd, 2) kan definiera att skillnaden innebär bättre ljud, 3) anser priset motiveras av ljudförbättringen.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/10/11 :  19:40:13  Show Profile Send Qvist a Private Message
Men en kille som har kablar för 70000 Kr måste väll prioritera ljudkvalite.
Så om han har för långa kablar så kortar väll man dem till det nya systemet eller skrotar dom och köper nya vilket inte blir så dyrt med tanke på längden han behöver ?

Har man bara köpt kablarna för att dom skall synas eller ?
Har fortfarande inte fått svar på frågan om långa högtalarkablar är bättre än korta ?
Vad jag vill ha en motivation till är varför somliga som har monoblock har så långa och snuskigt dyra kablar.

15 cm Isolerad ren silver el koppar eller 3,5 meter 70000 Kr kabel ?

Blir det sämmre med kortare kablar ? i så fall så borde då inte felet ligga i kabeln.

Är det inte ljudkvalite vi är ute effter ?

Edited by - Qvist on 2002/10/11 19:46:19
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2002/10/11 :  19:51:27  Show Profile Send Staffan a Private Message
Rubriken= Vad anser ni?
Jag tycker att den som vill
använda lampsladd och är nöjd
med det ska fortsätta med det
Man köper väl det man vill,det är
väl ingen som tvingar någon att
köpa en viss typ av kabel?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/10/11 :  20:03:21  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Det är vad jag skulle misstänka.
Så om han har för långa kablar så kortar väll man dem till det nya systemet eller skrotar dom och köper nya vilket inte blir så dyrt med tanke på längden han behöver ?

Att skrota en kabel för 70 lapp skulle inte vara dyrt????

Är dina frågot seriösa?
Har fortfarande inte fått svar på frågan om långa högtalarkablar är bättre än korta ?
Det verkar inte troligt. Menar du att kablarna i sig skulle vara så in i hoppsan bra bara för att dom är dyra och alltså är det bättre ju mer kabel som finns? Frågan kvarstår, är du seriös?
Vad jag vill ha en motivation till är varför somliga som har monoblock har så långa och snuskigt dyra kablar.

Om kablarna är är 1 meter eller 2,5 meter långa spelar förmodligen inte så väldigt stor roll. vad är snuskigt dyr förresten? Den mest prisvärda kabeln jag hört kostar 55 lapp per parmeter.

Jag förstår inte frågan riktigt här. Olika kabeltillverkare har olika lösningar på både material i själva ledarna, tjocklekar, isoleringens kvalitet och sort, diverse lindade, virade, tvistade och krumbuktade prytlar, med eller utan låda. Jag kan dock tänka mig att 15 cm mindre lyckad kabel låter väldigt mycket sämre än 3,5 meter bra (och förmodligen dyr) kabel.

Blir det sämmre med kortare kablar ? i så fall så borde då inte felet ligga i kabeln.

Har aldrig hört att det blir sämre med kortare kablar

Och vem påstod att det var något annat "vi" var ute efter? Om du har din inställning klar behöver du ju inte fråga.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/10/11 :  20:23:10  Show Profile Send Qvist a Private Message
Att skrota en kabel för 70 lapp skulle inte vara dyrt????

Kan ju sälja och köpa en ny

Är dina frågot seriösa?

Självklart

Det verkar inte troligt. Menar du att kablarna i sig skulle vara så in i hoppsan bra bara för att dom är dyra och alltså är det bättre ju mer kabel som finns? Frågan kvarstår, är du seriös?

Bara för att det är dyrt är det väll inte bra, men för många inebär det nog en försämmring med en dyrare kabel efftersom att dom offtast är 10 gånger längre än man behöver.

Om kablarna är är 1 meter eller 2,5 meter långa spelar förmodligen inte så väldigt stor roll. vad är snuskigt dyr förresten? Den mest prisvärda kabeln jag hört kostar 55 lapp per parmeter.

Längden jo det är sant längden har betydelse :)
55000 kr är dyrt men kan vara värt det.

Jag förstår inte frågan riktigt här. Olika kabeltillverkare har olika lösningar på både material i själva ledarna, tjocklekar, isoleringens kvalitet och sort, diverse lindade, virade, tvistade och krumbuktade prytlar, med eller utan låda. Jag kan dock tänka mig att 15 cm mindre lyckad kabel låter väldigt mycket sämre än 3,5 meter bra (och förmodligen dyr) kabel.

Kan hända men då tar man ju den bra kabeln i kortare längd.

Har aldrig hört att det blir sämre med kortare kablar

Inte jag heller varför är nästan alla högtalarkablar så mycket för långa då ?
Alla har väll inte Stereo slutsteg ?
Någon om kabeltillverkarna borde ju om dom bryr sej tillverka längder mer effter monoblock och inte nästan enbart till stereoslutsteg ?

Och vem påstod att det var något annat "vi" var ute efter? Om du har din inställning klar behöver du ju inte fråga.

Varför har då många så långa kablar ?
Om man köpt en kabel för 70000 Kr vill man väll ha kvalite på ljudet och hur man då kan ha dom 3 meter längre än vad många skulle behövt ?

Vill inte starta något krig utan jag ställer bara frågor jag vill ha svar på.
Jag vill altså höra motivationer varför.

I all välmening.

Någon som kan svara ?
Någon som håller med mej i mitt resonemang ?

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/11 :  20:29:06  Show Profile Send celef a Private Message
Hur kan jag minska oxiden på mina kopparrör?

sound pollution
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/11 :  20:44:40  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Originally posted by Ezo

Det tror jag ingalunda. Prioriterar man ljudkvalitet lägger man pengarna på sådant som påverkar just ljudkvalitet i väsentlg mening.

Man kan ju sälja också. Eller också gillar han dom ringlande absurt dyra ormarna som ligger på golvet

Ska man riktig petig bör kabeln anpassas till på ett sådant sätt att högtalaren drivs med rätt impedans. Detta är naturligtvis väldigt krångligt eftersom kabelskojarna sällan specar impedans mm

Beror nog på vem du frågar. Om man lägger 70 ppap på kablar och inte åtgärdar de mest fundamentala rumsproblmenen börjag man ju undra. Det är ju också tänkbart att vederbörande svävar i okunskap och har läst för mycket i TAS

Driver:https://www.sybariteaudio.se
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/10/11 :  20:50:17  Show Profile Send Qvist a Private Message
läst för mycket i TAS

Ursäkta mej men vad står det för ?

Ska man riktig petig bör kabeln anpassas till på ett sådant sätt att högtalaren drivs med rätt impedans. Detta är naturligtvis väldigt krångligt eftersom kabelskojarna sällan specar impedans mm

Går det altså att bygga den ultimata kabeln för en högtalare ?
Kan du mer på det där området ?
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/11 :  21:04:31  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Originally posted by Ezo

läst för mycket i TAS

Ursäkta mej men vad står det för ?

The Absolute Sound med Harry Pearson i spetsen

Går det altså att bygga den ultimata kabeln för en högtalare ?

Om du har en väldigt kort kabel kan du du ta en vanlig EKK och den tangerar troligtvis det perfekta.

Om kablar?

Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/10/11 :  21:08:44  Show Profile Send Qvist a Private Message
Om du har en väldigt kort kabel kan du du ta en vanlig EKK och den tangerar troligtvis det perfekta.

Om kablar?

Tycker du redan svarat.

Tack för din ståndpunkt i det hela :)

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/10/11 :  21:09:26  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Ståndpunkt? Var det därför du ställde frågorna?

Edited by - Pjotre on 2002/10/11 21:10:06
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/10/11 :  21:22:39  Show Profile Send Qvist a Private Message
Mycket frågor men jag hör gärna andras teorier på det hela.
Därför ställer jag dessa frågor.
Jag vill ha svar på det som jag skrivit tidigare.

Ståndpunkt vet inte hur jag då ska utrycka mej för att tacka Morello för det han skrev.
Det skall inte behöva krigas för att man har frågor och varför skall man inte kunna dela med sej och ta emot andras synpunkter inom hifi.
Det är då vad jag vill göra för att kunna utvecklas innom området.

Morello skrev (Om du har en väldigt kort kabel kan du du ta en vanlig EKK och den tangerar troligtvis det perfekta.)

Var inte det hans synpunkt.ö obs Troligtvis.

quote:
Originally posted by Pjotre

Ståndpunkt? Var det därför du ställde frågorna?

Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/11 :  21:57:49  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Observera att jag skrev "troligtvis tangerar"
Ingenting är perfekt.

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/11 :  22:36:11  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Får man fråga om Morello hör skillnad på kablar och i så fall vilka?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Robin84
Member

89 Posts

Posted - 2002/10/12 :  12:47:48  Show Profile Send Robin84 a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

På tal om elkablar borde inte kablarna hela vägen från Barsebeck påverka ljudet ofantligt mycket mer en den sist 1,5 metern?
Om man vill ha bästa resultat kanske man får flytta lysningrummet närmare ett kraftverk?

Vet inte om någon redan svarat på detta men spänningen är ju större under denna sträcka vilket medför att det inte blir lika viktigt. Om det inte skulle vara på detta sättet skulle vi inte ha någon el alls. Antagligen så var ditt inlägg totalt oseriöst men jag kanske ger någon ny kunskap med detta inlägg i alla fall.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/12 :  13:00:48  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Okay! Detta är vad jag anser, tycker, tror:

Det är det här med kablar jag har massa funderingar över, för enkelhetens skull tar vi högtalarkablar.

Varför använder somliga så långa högtalarkablar trots att man har monoblock ? (Är längre bättre eller ?)
En kort kabel är bättre än en lång. Ibland kan en längre kabel behövas för att stärkaren behöver en elektrisk kompensation. Generellt handlar det om färgning per meter sladd.
Spenderar man 70000 Kr på ett par högtalarkablar måste man ju ha en mycket kompetent anläggning.
Enligt min mening har en kompetent Hifianläggning Monoblock med enbart fördelarna det medför (merkostnaden torde ju täckas med tanke på vad man kan spara på högtalarkabel.)
Man skall aldrig spendera sådana summor på en så marginell påverkare!

Är det inte bättre att ha korta högtalarkablar och längre signakablar, i dom prisklasser vi talar om har dom flesta en balanserad överföring ?
Det är bättre att fokusera på viktigare faktorer innan man börjar fundera över de marginella!

Varför tänker ingen på kabeln i aparaterna och högtalarna.
Först en vanlig elkabel till kimber x kabel för 70000 Kr för att sedan gå över till vanlig sladd igen och slutligen komma till delningsfiltret ?
(Behöver inte exakt vara så !)
Helt i linje med min inställning! Betänk hur lång tråden i talspolen är, exempelvis...

Vad är felet med en silverkabel.Många tycker att det låter ljust och blir väsande ljudet.
Torde inte felet ligga någon annan stans eller ?
Det stora felet med en silverkabel är att den är dyr!

Varför är det kontakter på en högtalarkabel ?
Finns dom med olika ljudkaraktärer ochså eller ?
Går det inte att skruva fast kabeln betydligt bättre och mer kontaktsäkert utan ett par kontakter ?(Löda den direkt på delningsfiltret exempelvis)
Det borde vara det bästa!

Jag tror och jag hör skilnad på kablar men jag kan inte begripa hur kanske 15 cm ren isolerad silver el koppar kan låta dåligt, och en kabel som är 3,5 meter lång för 70000 Kr låter bättre ?
Jag hör också dessa skillnader, om jag anstränger mej. Men jag vill koppla av när jag lyssnar...

Låter det inte bra med den nya kabeln kanske man skall ta den i en 5 meters version ochså för att yterligare kompensera bort sin skräniga Cd spelare.
Det finns mycket billigare sätt att förstöra signalen!

Var så god!

Strmbrg,

[/quote]

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/12 :  13:46:43  Show Profile Send mag a Private Message
Tänk vad bra alla B&W ägare har det, bara att dra vanlig el kabel fram till högtalaren och ändå hålla samma kvalitet som i högtalaren. Eller kanske tweekarens dröm för dom skulle säkert låta mycket bättre med nån värsting kablel internt

Jag gillar silver sladdar men det är nog mest psykologist , men man ska va glad att man inte föredrar guld.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/10/12 :  19:44:27  Show Profile Send Neodynium a Private Message
quote:
Originally posted by Ezo

Det är det här med kablar jag har massa funderingar över, för enkelhetens skull tar vi högtalarkablar.

Varför använder somliga så långa högtalarkablar trots att man har monoblock ? (Är längre bättre eller ?)

1. Förmodligen pga att de redan hade investerat i dyra längre högtalarkablar innan de köpte monoblocken.

Spenderar man 70000 Kr på ett par högtalarkablar måste man ju ha en mycket kompetent anläggning.
Enligt min mening har en kompetent Hifianläggning Monoblock med enbart fördelarna det medför (merkostnaden torde ju täckas med tanke på vad man kan spara på högtalarkabel.)

Är det inte bättre att ha korta högtalarkablar och längre signakablar, i dom prisklasser vi talar om har dom flesta en balanserad överföring ?

Varför tänker ingen på kabeln i aparaterna och högtalarna.
Först en vanlig elkabel till kimber x kabel för 70000 Kr för att sedan gå över till vanlig sladd igen och slutligen komma till delningsfiltret ?
(Behöver inte exakt vara så !)

2. Skumma är att det ändå blir en ruskig skillnad på ljudet... inte alltid bättre så klart.

Vad är felet med en silverkabel.Många tycker att det låter ljust och blir väsande ljudet.
Torde inte felet ligga någon annan stans eller ?

3. De silverkablar jag har testat har inte låtit ljust.. det hade jag märkt på mina Mini Utopior.. de kan skrika om vi säger så. Testa Clous silver kablar..

Varför är det kontakter på en högtalarkabel ?
Finns dom med olika ljudkaraktärer ochså eller ?

4. Du vill inte ha störningar vid kontakten... de låter olika ja.

Går det inte att skruva fast kabeln betydligt bättre och mer kontaktsäkert utan ett par kontakter ?(Löda den direkt på delningsfiltret exempelvis)

5. Inte så skoj om du vill byta kablage någon dag....

Jag tror och jag hör skilnad på kablar men jag kan inte begripa hur kanske 15 cm ren isolerad silver el koppar kan låta dåligt, och en kabel som är 3,5 meter lång för 70000 Kr låter bättre ?

6. Det är en jäkla vetenskap att få ihop en bra kabel... inte bara att ta lite silver tråd och hoppas att få perfekt ljud från den.. sen är det ju Shieldsen (svensk/engelska)... en vän till mig köper färdig högtalar kablage och sätter ett gäng shields på dem (flera ledare) och sen silver tenn och bra kontakter + strumpor.. ruskig skillnad mot orginal kablen.

Låter det inte bra med den nya kabeln kanske man skall ta den i en 5 meters version ochså för att yterligare kompensera bort sin skräniga Cd spelare.

7. Du kan labba fram en ström kabel rätt lätt som tar bort det hårda i ljudet... blir lite silkigt.. dock så försvinner ju vissa detaljer..

Det var mina teorier..=)

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/10/13 :  15:32:42  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by pekka.j
... Högtalarsladdarna är 5-6 m långa, och ska de kortas eller förlängas bör man minska resp öka kabelarean för att behålla samma resistans. ...

Hej Pekka!
Ang högtalarkablars resistans och induktans så stämmer det bara om högtalarfabrikanten har designat sina högtalare efter detta, vilket är mycket ovanligt idag.

Sedan tycker jag att du är lite väl fanatisk med dina extremt korta signalkablar.

Å ena sidan bryr du dig inte särskilt mycket om längden på högtalarkablarna, men är å andra sidan väldigt noga med längden på småsignalkablar. Jag undrar således lite om det egentligen innerst inne bor en en liten "kabelfanatiker" hos dig eller inte.

För mig är kablage ett hittills outforskat område. Men jag börjar nu nå en så pass hög ljudkvalitet med apparater och rumsakustisk ombyggnad, att jag ämnar undersöka det lite närmare vad det lider. Jag har kört med samma högtalakabel (grå Subra 4 mm^2) i 15 år nu, så det börjar kännas vettigt att byta. Tidigare har det för mig varit viktigare att byta ut andra andra komponenter i kedjan.

Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/13 :  15:59:30  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Hej Johan! På debatthumör, anar jag... Jag vill nog hävda att jag bryr mig lika mycket om högtalar- som om signalkablar. Om nu detta gör mig till fanatiker... :-)
Antagandet om högtalarkabelns resistans gäller förstås allt annat lika. Nu råkar jag ju dessutom ha högtalare som tar kabelns egenskaper i beaktande. Jag ser till att antingen inte överskrida de längder som skulle införa hörbara fel, alternativt kör med större/mindre kabelarea när jag ändrar mycket.
Vad gäller signalkablarna tröttnade jag som du vet på att ha apparaterna spridda över hela rummet. Det faktum att jag inte heller kör med ett helt försteg, utan bara med en passiv attentuator före det elektroniska delningsfiltret gör att jag vill ha korta kablar. När jag nu har tre 12 cm breda lådor på varandra (D/A, passivt försteg och elektroniskt delningsfilter) känns det onödigt att stoppa in längre kablar än jag behöver. Men vissa apparater, t ex RIAA:n, driver kablar som är mer än en meter långa... Jag har ändrat en del sedan du var på besök sist.
Hmm, vi är väl ungefär på samma nivå vad gäller rum och elektronik. Du kan gärna få låna några längder vit kabel som jag har liggande under sängen...
Mvh

Pekka Johansson

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/10/13 :  16:37:55  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by pekka.j
...Du kan gärna få låna några längder vit kabel som jag har liggande under sängen...

Ja, gärna det! Obs de måste vara längre än 5 meter styck.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/10/13 :  16:46:24  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Glömde detta:

Även andra kablar kan vara intressanta. Så lättlurad är man ju inte att man inte provar fler.

Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2002/10/13 :  16:57:10  Show Profile Send JMlab a Private Message
Har du ett bra system så kan jag lova dig att du verkligen hör skillnad på olika sorters kablar det finns ju möjligheterb att
tweaka anl.dvs du kan förstärka eller undertrycka vissa tendenser.
Självklart skall du ha så korta högtalarkablar som möjligt,däremot
har det mindre betydelse om du har litet längre signalkablar så
länge som du inte går till överdrift
mvh
JMlab
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/13 :  20:58:03  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Om nu detta gör mig till fanatiker... :-)

Dom flesta är kabel fanatiker om man jämför med Johan

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/13 :  21:21:57  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Knoppen. Signalkablar har vi ju testat många gånger. Hur ska du testa nu? Eller gäller det bara högtalarkablar?

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000