HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ICE kylfläns känslig att jorda?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/03/10 :  17:21:00  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej!

Jag skall bygga en ny låda till mina ICE 500A. Jag har modellen utan de stora kylflänsarna, man ser alltså kretskortet... Det sitter ju dock ett aluminiumblock i mitten på kortet med några FET:ar (tror jag). Gör det nått om detta alublock kommer i kontakt med jord??? Trissorna sitter ju isolerade från blocket med såndär tejp å sånt.

Tacksam för svar...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/10 :  17:53:42  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det tor jag inte. Jag tänkte skruva mina direkt i chassit nämligen. Tror även smallsuperman har gjort så. fast då via en kopparplåt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/03/10 :  21:09:04  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag hade tänkt det också... Eftersom det är en rejäl aluplåt i botten och det kyler ju bra så... Nån med en invändning??

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/10 :  22:24:44  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Esl sa något med att man skulle vara lite uppmärksam på att man inte jordar ht-terminalerna.
Jag skall dubbelkolla allt va bygget lider.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2005/03/10 :  23:10:41  Show Profile Send perob a Private Message
Jag har mina kylblock monterade mot en större kylfläns, lådan och därmed jord. (om du med jord menar skyddsjorden till vägguttaget).
På sidan 3 i databladet (http://www.medicom.bang-olufsen.com/graphics/powerhouse/user_graphics/pdfs/ICEpower500A_datasheet_1-3.pdf) finns det en skiss hur kylblocket elektrisk är kopplat. Jag har inte upplevt några problem med detta.

Att jorda någon av utgångsterminalerna innebär en trolig rökutveckling med tanke på konstruktionsprincipen. Vi noll signalnivå ligger halva Vp (ca 35V) på båda terminalerna, och båda är "aktiva".

mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/03/11 :  22:58:29  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag vet det där med H-bryggan och total förödelse vid kortis på högtalarterminalerna... Men intressant att höra att någon testat att jorda kylblocket, jag skall testa med.

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/03/11 :  23:07:00  Show Profile Send Piggen a Private Message
Jag har också (indirekt) jordat kylflänsen till ice-power modulerna. Inga problem...

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000