HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 kort fråga om rör
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2005/03/16 :  09:56:06  Show Profile Send fenwick a Private Message
bygger ihop mitt nya försteg. En 6sn7 per kanal.
Jag har ett problem. Förstärkningen är olika i de två kanalerna. Innan jag börjar leta efter felkoppling måste jag klargöra en sak.
Jag kopplar glöden till de två rören i serie och dc. Dvs i ena kanalen ligger glöden 12V över jord och i andra 6V. Har detta betydelse?
För min nyfikenhet: vad gör glödströmmen?

tacksam för svar!

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/03/16 :  18:20:03  Show Profile Send Kmj a Private Message
glöden ska du väl koppla parallellt?
Förenklat ger glöden elektronerna tillräckligt med energi för att röra sig fritt i röret. Dessa elektroner kan sedan manipuleras med anod, katod, nät osv.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2005/03/16 :  18:38:13  Show Profile Send fenwick a Private Message
Tex ett ecc83 kan man koppla glöden 6,3 eller 12,6. Är rätt säker på att det inte är detta som är haken. Tack iaf.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/03/16 :  20:17:23  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Förstärkningen i rören påverkas till viss del av glödspänningen, naturligtvis bör den ju vara samma i bägge rören.. är det mycket skillnad på förstärkningen, typ 6dB eller mer?
-väldigt förenklat kan man säga att glöden hettar upp gallret så att det svarar på de signaler du skickar in på gallre, gallret släpper igenom ström från anoden till katoden, härigenom förändras strömmen genom anoden vilket ger en förstärkt utsignal (liten insignal ger större utsignal)


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2005/03/18 :  13:43:04  Show Profile Send Martin N a Private Message
Normalt är rör ganska väl matchade, de ligger kanske inom 5% i transkonduktans, förstärkning. I en lokalt eller globalt motkopplad koppling bör skillnaden försvinna, men om du kör med helt avkopplade katoder så kan du se skillnaden. Flyttar sig skillnaden i förstärkning om du byter plats på rören?
Glöden är oxå viktig. Har du exakt samma spänning över glödtrådarna spelar det ingen roll, men att koppla glödtrådar i serie är lite vanskligt. Om trådarna är aningen olika så tar de olika spänningsfall, och förstärkningen varierar därefter. En annan tanke är att om ena tråden råkar kylas av sjunker dess resistans, vilket ger den andra tråden ökat spänningsfall med ökad värmeutveckling och ökad resistans som följd. Seriekopplade glödar skulle alltså kunna driva iväg till ett snefördelat läge.
Själv skulle jag koppla glöden i parallell, och gärna med en mjukt stigande startspänning för att undvika överströmmarna (förkortar livslängd) vid startögonblicket.

Om inget av detta hjälper får du visa schemat eller berätta var man kan titta på det.

/Martin
Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2005/03/18 :  23:27:02  Show Profile Send fenwick a Private Message
Hej.
Tack för era svar.

Förstärkningsfelet är relaterat till kopplingen. Det skiljer inget om jag bytar plats mellan rören eller rörpar för den delen.
Och eftersom det är kanalerna som beter sig olika tänker jag att det är vettigt att undersöka av som skiljer dem kopplingsmässigt sett. Det som medvetet skiljer dem åt är att de två rörens glöd ligger på olika potential över jord (pga att den är seriekopplad och jordad i en punkt). Att det ser ut så här har förstås att göra med att jag har en 12 volts lindning på trafon. Förstärkningsskillnaden är rätt stor (måste koppla ur den starka högtalaren för att höra den svaga).
Men alltså, tror ni verkligen att en seriekopplad glöd på 12 V ställer till stora besvär?


I övrigt är jag rätt nöjd (så mycket man kan vara med en grej som inte funkar som den ska (fast det ska ju bli rätt är det tänkt)). Kastar in en bild för att jag är litet stolt.




schema: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=6b45c22c845c9c470a6b5a0883fdd7fe&threadid=51060&perpage=10&highlight=&pagenumber=4

inlägg 38.
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2005/03/21 :  16:18:25  Show Profile Send Martin N a Private Message
Jag lyckas inte komma åt schemat på länken du anger.
Prova hypotesen att glödströmmen är boven, ta ett externt spänningsaggregat, och lägg glödarna i parallell. Fortfarande långsökt, men intressant.
Annars felsök; ligger alla vilospänningar lika i båda kanalerna?
Med samma signal på kanalerna, följ signalen med ett oscilloscope och se var de skiljer sig. Kan det ha smugit sig in ett felaktigt komponentvärde? (det hände mig i ett RIAA-steg, där ena kanalen lät förfärligt...)
Du får gärna maila schemat, mailadress finns snart i ditt PM.


/Martin
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/21 :  16:43:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Förstärkningsskillnaden är rätt stor (måste koppla ur den starka högtalaren för att höra den svaga).
Men alltså, tror ni verkligen att en seriekopplad glöd på 12 V ställer till stora besvär?

Så stor skillnad tror jag inte det blir av det, det är absolut något annat fel. Jag körde förresten alla småsignalsrören i serie i min gamla OTL, inga bekymmer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2005/03/22 :  16:35:32  Show Profile Send fenwick a Private Message
Hej,
Det vart en jättebra ide att man faktiskt kan mäta
Plocka fram oscilloskåket ur garderoben och ladda hem en tongenerator och vips har man ett mätlabb=)
Det är volymkontrollen som är kass (konstigt för det är den där apls typen som finns på elfa och verkar rätt robust). Jag sörjer docjk för att riva halva luftbygget (det är väldigt tight i den lilla lilla lådan) för att få in en annan jag har.

Tack för hjälpen!
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/03/22 :  18:56:21  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Det är volymkontrollen som är kass (konstigt för det är den där apls typen som finns på elfa och verkar rätt robust).

Märkligt, jag har oxå haft problem med en helt ny potentiometer av märket Alps RK18 (den fr Elfa). Då och då var det tyst i ena kanalen. Bytte ut mot RK27 - sen dess inga problem.

Edited by - ludo on 2005/03/22 19:01:12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000