HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nån som testat att böja massiv MDF??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/03/17 :  10:25:51  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Inför lådkonstruktion av nästa projekt....undras enligt rubriken...

Min tanke är att använda 3-4 6mm MDF skivor, radie 70-80 cm och storlek ca. 40x100.

Dessa skulle således spännas/bändas i en gigg med och limmas ihop....

Har sett projekt där man gör så med plywood.

Jag vet att det finns spårad att tillgå, men funderar i läge 1 på massiv.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/03/17 :  10:38:50  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Innan det fanns spårad så gjordes det inte några böjda konstruktioner. Det pulver som MDF består av gillar inte att böjas....

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2005/03/17 :  13:18:57  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Tror inte att MDF är böjbart...

Men OM det skulle fungera skulle jag tro att man behöver basa trät... dvs låta det ligga i vattenånga så trät blir varmt och fuktigt... MEN tror inte att MDF är lämligt till det heller.

BöjMDF fungerar ju men kolla tjockleken på den "ospårade" delen... Den är nog så tjock som det går att böja MDF(om det är samma material...)

Min tanke jag hade när jag skulle böja MDF till en cylinder (skulle bli en cool högtalare) Var att ta en skiva böjMDF med spåren ut. Sen böja en skiva med spåren in på den andra för att få en jämn yta ytters.

/Tobias
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/03/17 :  15:20:25  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Håller nog med GrodanB om det nu skulle gå så är det nog basning som gäller, om nu limmet i mdf:n håller för det.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/03/17 :  16:20:27  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Annars så funkar det alldeles utmärkt med 3mm masonite, som
limmas i flera lager på en stomme, spänner ihop med några
spännband, så gjorde jag och så här blev resultatet:



Tyvärr hade jag ingen kamera under själva byggproceduren.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/03/17 :  16:31:03  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Vilken tur att jag inte sprungit å köpt en massa 6 mm MDF då.... det lutar åt skårad d:o....hittade 9 mm skårad på K-Rauta för 525 kr st....dyrare än massiv men ändå inte så blodigt....

Tips på bra klister som fyller ut skårorna tas tacksamt emot...jag har inte tillgång till fanérpress...

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/17 :  21:12:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Tips på bra klister som fyller ut skårorna tas tacksamt emot...jag har inte tillgång till fanérpress...

Poluretan-lim. Spreja ytan med lite vatten från en blomspruta så skummar det upp sig å härdar å så. Starkt som #&(/%%# !!!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/03/17 :  23:28:55  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Acustisk lim använder jag !! Dämpar kanon .....

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/03/18 :  00:32:49  Show Profile Send weedo a Private Message
quote:
Tips på bra klister som fyller ut skårorna tas tacksamt emot...jag har inte tillgång till fanérpress...


Jag skulle använda epoxi blandat med limpulver eller (ännu hellre) microballonger.

Det finns flera fabrikat. Finns bl a i båttillbehörsbutiker. Här är ett exempel epoxiprodukter:

http://www.westsystem.se/

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/03/24 :  13:02:18  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Circlomannen: Det där tolkar jag som att man 1. smetar dit lim, 2. spratar vatten...3. Klämmer ihop, 4. väntar.... Rätt??

Wolfgang: Akustik lim ??? finnes var, egemskaper...

Weedo: Alltså epoximassa som blandas ihop med nån filler till en massa och smetas ut?. Har du testat det?

Sånt där dämplim som jag läst om på flera forum men aldrig sett, hur är det att arbeta med? Hur ser förpackningen ut och var hittar man sånt. QRS Venus är ju tydligen dämplimmad böjMDF enligt Sladd, på mässan i Sollentuna.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/03/24 :  19:09:43  Show Profile Send weedo a Private Message
quote:
Weedo: Alltså epoximassa som blandas ihop med nån filler till en massa och smetas ut?. Har du testat det?


Ja, just det.

Ren epoxi är ganska tunnflytande och duger inte till lim eller spackel och man inte mixar med något. Man får dock experimentera lite med hur mycket filler man ska blanda i.

Limpulver gör epoxin mer trögflytande men inte starkare. Arbetar man med man med masonit spelar det säkert ingen roll då epoxin är väldigt stark i sig.

Blandar man i fibrer blir det otroligt starkt! Man kan använda microballonger eller fibrer malda till ett pulver. Det senare trivs i alla fall jag bäst med. Ofta är en mindre del limpulver och lite mer microfibrer rätt mix.

Jag har använt epoxi till lite av varje. Bla till till böjda laminat, fast då använde jag flera lager tunn (2 mm) plywood. Formbart och kanonstarkt! Det är dock möjligt att masonit är ett bättre val (bättre dämpning i materialet) till högtalare.


Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000