HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ny dipolbas...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/26 :  23:07:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Stack emellan idag med ett annat bygge.
I morgon ska det spelas!!!
Lite bilder:









MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/26 :  23:42:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jösses... Som inte de förra du hade INTE räckte ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/06/27 00:34:21
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/26 :  23:44:55  Show Profile Send Haakan a Private Message
hur räknar man egentligen på en sån där bas?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/27 :  00:15:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Oj Haakan, det behövs elektronisk kompensering och grejer. Ju lägre frekvens desto mer effekt behövs.
Elementen ska ha låg Fs och gärna rätt högt Q. Jag provspelade lite nu, dessa går lägre än de gamla,
det hörs med en gång. I morgon ska jag testa med lite högre volym.
Jag hoppas komma ner till 22Hz eller så med full nivå.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/06/27 00:26:53
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/27 :  00:17:46  Show Profile Send Haakan a Private Message
jaså man e ute på djupt vatten med såna där med andra ord, elementen är väl ganska billiga ? (dock 4st) men kringutrustningen kanske kostar skjortan? vad spelar du dom med för nånting?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/27 :  00:23:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Elementen kostar drygt 800 kr för fyra stycken.
Just nu ett transformatorkopplat klass A rörslutsteg. Jag sålde den OTL som drev basarna och
detta spelar betydligt sämre men det funkar tills vidare. Det blir snart Icepower i stället.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/06/27 00:25:24
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/06/27 :  00:36:45  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Kul bygge. Hur pass låter den?
Har nämligen fyra sånna basar som bara ligger och är i vägen. Skulle vara kul att göra något av dem.
Så kan du bjuda på måtten så jag kan bygga något liknande?

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/27 :  00:46:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Basen är ren och bra. Det blir inte bumligt alls och dipoler sätter inte igång så många rumsresonanser
eftersom spridningen är helt annorlunda mot en lådhögtalare. Allt är i princip bättre utom storleken...
Linkwitz har ritningar på sin site. http://www.linkwitzlab.com/woofer.htm
Det blir såklart ännu bättre med så bra element som Linkwitz rekommenderar.
Det här bygget är en egen variant där jag försökt få in så mycket membranyta som möjligt i burken.
Den är 63 cm hög, 43 cm bred och 50 cm djup.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/06/27 00:50:18
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/27 :  00:54:54  Show Profile Send Haakan a Private Message
hur mycket effekt krävs det egentligen?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/27 :  00:58:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Inte speciellt mycket. 50 - 100 W räcker ganska bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/27 :  01:04:03  Show Profile Send Haakan a Private Message
oj :) då skulle jag ju kunna köra med min hemmabio reciever jag har över isf :) vad behöver man mer om man vill ha ett nytt "vardagsrumsbord" ;)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/06/27 :  10:24:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
"Haakan", "AVR7000" har satt ihop ett "vardagsrumsbord" med 8st element i en dipolsub...

Han har nog ett och annat att dela med sig av

Riktigt snyggt sågat Bernt!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/27 :  11:06:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Pac, anlitar man en duktig medhjälpare för sågningen så blir det ju bra

Det har varit fullt sjå här på morgonen med att ställa in nivån. Den här har mycket högre känslighet
än de gamla. Den verkar också gå en hel del lägre, den "känns" på ett annat sätt. Fysisk närvaro
och kraft. Låter likadant som den gamla tycker jag annars, men en bastrumma har en helt annan tyngd
och det verkar gå lättare att återge. Lyckat alltså, jag har inte märkt några nackdelar så långt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/27 :  11:16:23  Show Profile Send Haakan a Private Message
funkar sånna här basar bra till musik-lyssning, jag har som fått för mig att det i princip bara e 5000:- basar i fina slutna lådor som låter bra

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/06/27 :  11:41:10  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Hej Haakan

De låter jättebra till musik!





Jag har min enda som vardagsrumsbord, vilket gör att den kommer nära och 1.8 m närmare mig än sidohögtalarna. detta har jag löst genom att dela ganska lågt <40 Hz och tidsfördröjt den 1.8 m jmf sidohögtalarna. Integrationen är då riktigt bra och den fyller sömlöst på med välartikulerad torr djupbas! Konstruktionen och placeringen gör också att "alla" rumsresonansproblem är som bortblåsta...

Med en placering som Bernt förmodligen kommer att använda (han bygger väl två st), nära de vanliga högtalarna slipper du "problemet" med att lösa tidsfördröjningen...

Mvh

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/27 :  12:19:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jodå det blir två stycken. Här är en bild med den första på plats:



Den ska ytbehandlas och en snygg tygfront ska på, då blir det snyggt. Det ska
bli skönt att få bort de två experimentdipolerna jag haft drygt ett år nu.
De experiment som spelar riktigt bra tenderar att bli permanenta.

Om någon undrar varför det står en Edison 19 på golvet så kan jag avslöja att det är
Zalve som är lycklig ägare till den. Han vet inte ännu hur lycklig han är, han köpte
den trasig och nu har jag lagat den. Förvånansvärt bra liten förstärkare!

Översiktsbild:




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/06/27 12:21:24
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/27 :  14:48:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Plågar du min EDISON med dina DIPOLSsubar ?!? *gråter*

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/27 :  15:16:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nej, jag lovar. Den slapp undan den gången.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/06/27 :  19:55:28  Show Profile Send Peter S a Private Message
Bra jobbat Bernt
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/27 :  20:13:07  Show Profile Send Haakan a Private Message
måste man köra med 4st element i en dipol bas? kan man köra med 2st lite bättre element? jag hade lite planer på ett vardagsrumsbord isf

och tror du det går isf å driva den med min pioneer hemmabio reciever som jag fått över? måste kanske pilla ihop nåt filter isf? ¨

hur använder du subben/filter/förstärkare? aktivt lr?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/27 :  21:59:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Haakan: Två går lika bra. Testa med receivern, det kanske går bra. Jag rekommenderar att
du kollar på http://www.linkwitzlab.com/woofer.htm där finns all information du behöver.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/06/27 :  22:07:44  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Jag tror det blir ett par dipol basar med två basar i varje för mig. Nu när mina HFLS-1 är klara vill jag ha något nytt, och det här har jag både nytta av och råd med.

Tackar för länken, information och inspiration.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/06/27 :  22:57:43  Show Profile Send henricsson a Private Message
Najs!

Lite sugen på att bygga några stycken jag med.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/06/27 :  23:01:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
AVR7000, "bortblåst" var ordet!

Det är en extrem sub du har gett dig på!


Denna står hemma hos mig nu och provspelar



Det är 2 st 8ohms MDS element med hyfsad slaglängd och Q på ca 0.6 i den så detta är också en budget sub. Jag gjorde lite mätningar på den idag och den mäter faktiskt riktigt bra, rullar av riktigt välkontrollerat från ca 35Hz. Så det skall bli roligt att se vad som händer när jag börjar EQ'a

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/28 :  00:25:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så ytterst välbyggd den ser ut! Jag misstänker att ett Q på 0,6 är väldigt bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/28 :  10:19:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Pac:
Är det en spole i vänsta fickan där eller, Pac?

Klart intressant byggteknik dettahär.
Utställning på Arken?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000