HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 "HFLS-golvare" förslag till delningsfilter önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/03/22 :  19:42:16  Show Profile Send karvid a Private Message
Hej,
Eftersom jag nybörjare på konstruktion av delningsfilter skulle jag behöva lite hjälp med att konstruera delningsfilter till 2 st Vifa PL18-element..

Eftersom jag förstått att målet med basmodulen till HFLS-1 inte överensstämmer med mitt mål, dvs jag önskar "enbart" större "kropp" i ljudet . Inte nödvändigtsvis gå lägre i frekvens.. Kraftfullare ljud likt en golvare är målet.

Tänkte mig eventuellt ett PL18 element till mellanregister och ett annat PL18 till Bas (alternativt ett PL22 som bas). Diskanten är oförändrad, en Vifa DX25.

Hur ser ett filter ut eller finns det något program, website eller dyligt som kan kan ge tips????

Annat alternativ vore om man enkelt kunde ha ena PL18-elementet som slav på något sätt till det 1:a elementet (detta skull i och för sig inte "avlasta" mellanregistret vilket jag tror mellanregistret skulle vinna på.)?

TACKSAM för förslag & tips !

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2005/03/22 21:11:12

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/23 :  09:12:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Eftersom jag förstått att målet med basmodulen till HFLS-1 inte överensstämmer med mitt mål, dvs jag önskar "enbart" större "kropp" i ljudet . Inte nödvändigtsvis gå lägre i frekvens.. Kraftfullare ljud likt en golvare är målet.
Tror du tror fel. Men jag är inte säker.

quote:
Kraftfullare ljud likt en golvare är målet
Det lär du få med basdel till HFLS-1. Även mer kropp.

Förlåt, men jag tror du är fel ute. Sorry!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/03/23 :  09:53:24  Show Profile Send karvid a Private Message
EngelholmAudio:
Det hela handlar om upplevelsen.
Jag har ett par golvare som inte spelar lika djupt (i frekvens) som mina HFLS-1:or men har en ljudbild som är oerhört mycket större!! Mycket större "kropp" i ljudet!
Dessa golvare(3-vägare) har 2 stora parallella baselement (7") som jag tror ger detta stora "trycket".. Trots att de inte spelar under 40Hz (vilket mina HFLS-1:or gör)!

Det handlar alltså inte enbart om frekvenser!

Hur som helst tänkte jag prova... Har inte helt bestämt om jag skall komplettera med PL22 (som ju kan spela ned till 25 Hz (vilket är djupare än många golvhögtalare gör) borde man få frekvensgång så det räcker och blir över...
Har jag fel eller har jag fel?

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2005/03/23 10:09:40
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/23 :  10:11:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ok!

Jag tror (är faktiskt övertygad) att kropp och storhet kommer med renare ljud, bland annat via ett avlastat PL18. I HFLS-1 fallet PLUS basmoduler är ju ambitionen att både få renare ljud samtidigt som högtalaren som helhet skall nå djupare i frekvens.

Men jag skall inte tjata!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/03/23 :  10:25:21  Show Profile Send karvid a Private Message
OK,
EngelholmAudio:
Jag är faktiskt övertygad om att vi är eniga!

Jag vill "slippa" aktiva filter.. Når inte ända ned i frekvens kanske men det är inte det primära för mig som jag sa.

Har du något förslag/råd hur jag går vidare för att avlast PL18 elementet från basen och låta ett annat element ta denna (med t.ex ett PL18 element)???
Kör idag med filter enligt originalspec.

Filter är mycket hokus pokus för mig (dvs jag kan det inte!). alla verkar rita mha program som simulerar filter var hiottar man dessa program?

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2005/03/23 10:27:24
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/23 :  10:32:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag tror att den mest rimliga vägen fram för att avlasta PL18 är aktiv delning, runt 80 Hz, brant filter (minst 3'e ordningen) med stöd från ett dedicerat baselement, exempelvis Vifa PL22 4 ohm.

Filterprogram finns det många av. Bättre och sämre. Dock skall man vara MYCKET klar i att det rör sig om filtersimuleringsstöd och inget annat. Dvs man måste fortfarande veta vad man håller på med.
Jag själv använder LSPCad. Kostar runt 1000kr har jag för mig.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/03/23 :  10:40:47  Show Profile Send karvid a Private Message
OK,
Antag att jag vill prova konventionellt (passivt) filter.
Först måste man "klippa" mellanregistret i originalfiltret vid 80-100Hz Hur kan man göra detta?
Därefter skapa ett nytt filter som tar vid vid drygt 100Hz.

Tips? Hittar man lösningar någonstans på webben som kan "trimmas"..?
Har hittat en website med PL18 som bas (dvs 2 st PL18 element och en tweeter.

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/23 :  11:48:02  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Karvid: Jag tror inte jag förmår förklara hur man bygger en högtalare. Sorry.

I korta drag handlar det om att skapa ett HP filter till HFLS-1, minst av 2'a ordningen, gärna 3'e. Skall du göra detta passivt kan du "se fram emot" filterkomponter för runt 1000kr, stora som cdskivor eller knytnävar. För basen skall du göra samma sak, fast ett LP-filter. Filterkomponenterna springer iväg här också och blir skitstora samt med en prislapp på runt 1000kr.

Detta är inte LEGO med delar man kan byta mot andra hur som helst. Det är komplicerat som bara den.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/03/23 :  12:02:20  Show Profile Send karvid a Private Message
Jo, jag vet!
Jag har satt ihop ett antal filter vid detta laget...
Även modifierat befintliga, men aldrig konstruerat ett från 0.
Det är en konst så länge man inte kan det, när man väl kan det är det ingen konst!

Antar jag får utgå från ett koncept på internet och modifierar det så det passar min applikation.



PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2005/03/23 12:10:10
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/03/23 :  13:52:30  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Engelholm är det stor skillnad på en 3-vägare där man har ett "dedikerat" mellanregister och en 2-vägare där man både har bas och mellan?
Förklara gärna skillnaden om du orkar.

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/23 :  13:54:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det gör jag gärna om du förklarar vad du menar med "och en 2-vägare där man både har bas och mellan".

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/03/23 :  14:36:57  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
he he
Lite dåligt beskrivet kanske.Baselementet i en 2vägs konstruktion spelar både bas och mellanregister frekvenser.Sen kanske diskanten blir så lågt delat att den tar mellanregister frekvenser också????
Hoppas att du förstår vad jag menar

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/03/23 :  15:12:35  Show Profile Send Hasse a Private Message
Intressant förslag, jag var inna på samma sak innan jag byggde mina HFLS. Jag har för mig att PL18 finns i 4ohm verision. Om man kopplar dom i serie Kanske man inte behöver ändra för mycket i filtret. Eventuellt bygga 2,5 vägare.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/03/23 :  15:13:17  Show Profile Send Hasse a Private Message
Intressant förslag, jag var inna på samma sak innan jag byggde mina HFLS. Jag har för mig att PL18 finns i 4ohm verision. Om man kopplar dom i serie Kanske man inte behöver ändra för mycket i filtret. Eventuellt bygga 2,5 vägare.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/23 :  17:45:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
balrog: Ok. Jag tolkar dig som att du vill jämföra en normal 2-vägare (med två element, ett bas/mellanregister och en diskant) mot en normal 3-vägare (med tre element, ett bas, ett mellanregsiter och en diskant). Korrekt?
Din fråga lyder:
quote:
Engelholm är det stor skillnad på en 3-vägare där man har ett "dedikerat" mellanregister och en 2-vägare där man både har bas och mellan?
Först och främst en svår fråga att svara på då den är generellt skriven.

Som jag ser det, andra högtalarkonstruktörer kanske har andra åsikter, handlar det om att ge mer. En 3-vägare skall enligt mig kunna prestera bättre (= ge mer) i följande punkter:
* känslighet
* frekvensomfång
* spridning (off axis egenskaperna)
* effekttålighet
* kan ha missat några punkter i all hast

Detta kräver självklart en bra design. Vissa 2-vägare kan vara bättre än 3-vägare, det vill säga 3-vägare är per definition inte bättre än 2-vägare, men 3-vägare har bättre förutsättningar än 2-vägare.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2005/03/23 :  18:10:02  Show Profile Send brumel a Private Message
Kanske en filler driver HFLS med dubbla pl 18 skulle va nat om det diskuteras 3-vagare. Da avlastar man ju elementen, vinner kanslighet och dessutom kraver det inget komplicerat filter da Pl 18 inte har nagra elaka uppbrytningar.

Fast det kraver avancerad matutrustning for att fa ihop 3 filterkurvor. Och diskanten maste tala en del grovjobb eftersom den filtreras flackt.
En fillerdriver ar alltsa tva flacka kurvor av typen 2 ord Butterworth som inverteras sa att det blir ett stort gap. Detta gap summeras ihop med en tredje mellankurva av 1 ord sa att summan blir en valdigt frekvenslinjar och snabb hogtalare da impulsresponsen blir god.
I teorin kan en fyrkantvag passera oformarkt genom filtret eftersom fasfel inte existerar.

Men det ar mest bara en teori, jag har inte sett nagra kommersiella fillerdrivers.
Eftersom elementen overlappar varandra ganska friskt blir offaxisresponsen sarskilt den vertikala lobingen nagot ojamn.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2005/03/23 18:33:58
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/03/23 :  18:26:31  Show Profile Send karvid a Private Message
Hittade en bra site som beskriver just TMM alternativet med dubbla PL18-element.
http://www.d-web.com/dbrown/db771/db771.htm

Vad tror ni, jag tycker det verkar lockande..

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/03/23 :  18:52:39  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Engelholm.Ja det var det skillnaden jag var ute efter
Jag har sett dig skriva i andra inlägg om att ha ett avlastat mellanregister,så jag var lite nyfiken på fördelarna i en 3-vägare.

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/03/23 :  20:09:37  Show Profile Send karvid a Private Message
Har forumet någon uppfattning om hur nära slutgiltigt filter man kommer med LSPWin (av Gabriel Karlsson) ?

Även om en del säkert kan diskuteras innehåller sidan (http://www.drkrupp.se/hifi/) en hel del nyttigt för en nybörjare..

Åsikter?

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2005/03/23 20:10:52
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/03/23 :  22:27:20  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
karvid:
Min erfarenhet är att du inte kommer särskilt nära ”det slutgiltiga filtret” med något simuleringsprogram. Se programmen som verktyg - jämför med skiftnycklar.

Datorprogrammen kan inte designa högtalare och filter. De kan däremot effektivt göra beräkningar och visualisera en mängd storheter och deras frekvensberoenden. Beräkningarna baseras dock på ekvationer som alla är härledda under vissa förutsättningar. Om du har andra förutsättningar så gäller inte beräkningarna.

Det är tyvärr fortfarande så att man måste veta både vad man är ute efter (vilka krav är det som ska uppfyllas) och vad man sedan gör (vilken lösning blir bäst). Mitt tips är nog att du bör skaffa ett program som är lätt att använda och som ”känns bra”. Kolla också med andras åsikter. Kör programmet och prova dig fram till vad du kan göra med det.

Jag har byggt en och annan högtalare och vågar påstå att avståndet mellan kurvorna och lyssningen är ganska stort – givetvis beroende på vilka krav du ställer. Men jag vill absolut inte svartmåla, tvärtom. Simuleringsprogrammen är fantastiska - använd dem, men gärna med en smula sund skepsis. Det är både kul och spännande.

Fast kurvorna visar inte hur det låter…

Hälsningar
Lennart

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/03/23 :  22:39:22  Show Profile Send karvid a Private Message
Lenn Art:
Du bekräftar det jag själv anar. Jag har kört mycket simuleringsprogram "i mina dar" (dock ej inom audio) och min erfarenhet är samma som din. Man kommer till rätt område men inte ända fram...

Däremot inbillar jag mig att justera ett filter för att driva två identiska parallelkopplade element och få samma som för ett singelelement borde vara möjligt att beräkna..
Typ 2:a gradens lowpassfilter i HFLS-1.. Eller?


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2005/03/23 23:11:24
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/24 :  08:45:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Mycket av det Lenn Art skriver skriver jag under på direkt. Däremot känner jag inte fullt igen mig i denna formulering:
quote:
...och vågar påstå att avståndet mellan kurvorna och lyssningen är ganska stort...
Jag finner stor korrelans här mellan, men tror iofs att jag skulle skapa en (felaktig) högtalare med "fint" frekvenssvar men kasst ljud.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/03/24 :  10:29:23  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
EngelholmAudio:
Visst finns sambandet. Men jag påstår heller inte motsatsen. De allra flesta högtalare som låter bra har mycket riktigt snygga mätvärden.

Det trista för oss DIYare är att det omvända förhållandet inte gäller. Därför kan vägen från den snygga ljudtryckskurvan till det goda ljudet vara rätt lång. Inte alltid, men tillräckligt ofta för att man inte kan ta något för givet…

Hälsningar
Lennart

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/03/24 :  10:46:13  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
karvid:
Att justera filtret för två element i stället för ett är givetvis ingen stor övning – så länge vi ser det från den elektriska sidan.

På den mekaniska och akustiska sidan händer dock några saker när du kopplar ytterligare ett element parallellt med det befintliga. Till exempel: Vas fördubblas, impedansen halveras, känsligheten fördubblas och kon-utslagen halveras. Jag är rätt säker på att du också behöver titta igenom lådans design…

Hälsningar
Lennart

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/03/24 :  11:12:51  Show Profile Send karvid a Private Message
Lenn Art:
Verkar som om jag är tillbaks i ruta 1 och min 1:a tanke.
Dvs bygga ett par HFLS-1 ytterligare och enbart utelämna diskantelement och highpass filter.

Mvh
Kenneth

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/03/24 :  11:58:31  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Inte nödvändigtvis. Delar av det jag säger här ovanför gäller om du sätter båda elementen i samma låda. Jag missade din tanke på att bygga ytterligare lådor, ledsen för det.

Däremot tror jag inte att du vinner så mycket på övningen i alla fall. Resultatet blir att du fördelar den inmatade effekten på två högtalare (halva effekten till varje) i stället för till en (hela effekten). Kanske är det inte just det du är ute efter?

Hälsningar
Lennart

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000