HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 SACD Uppgradering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/03/23 :  17:28:49  Show Profile Send svejk a Private Message
Fick denna länk trots mina taskiga tekniska kunskaper och dito engelska (teknik termer) så tycker jag det verkar intressant.
Lite reflektioner? och kommentarer någon kanske tom gjort någon Wrights moddning?

http://www.vacuumstate.com/various/SACD_2005.pdf


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/03/23 :  18:19:06  Show Profile Send freann a Private Message
Visserligen då på engelska, men Vacuumstates moddningar diskuteras flitigt på Audio Asylum: http://www.audioasylum.com/forums/hirez/bbs.html
Allen Wright själv deltar ofta i diskussionerna.

I Stockholm finns en Sony DVP-9000ES moddat till Level 3. Vill nog påstå att det är en av de bästa spelare jag hört. Min Sony XB-940 ska moddas till Level 4.5! :-)

Edited by - freann on 2005/03/23 18:20:22
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/03/23 :  20:29:50  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Har modifierat en XB-940 till level 2 enligt Allen.

XB-940 är generellt sett en relativt medioker CD-spelare, men ger efter modden en riktigt välspelande SACD-spelare. Chipsetet håller mycket hög klass för SACD. SACD spelas med anmärkningsvärd upplösning och musikalitet - på bra skivor, förstås (det finns tyvärr massor med dåliga produktioner att köpa).

Den spelar även vanliga CD avsevärt bättre efter modifieringen, men inte tillräckligt bra. Jag byggde om en XB-920 något år tidigare efter egna idéer och den överglänser en modifierad XB-940.

Jag rekommenderar gärna Allens modifiering på en XB-940. Den är väldigt bra. Man kan tycka att den är dyr, men om man vill spela fin SACD tycker åtminstone jag att den är värd det.

/Lennart

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/03/23 :  21:10:09  Show Profile Send svejk a Private Message
Skickade du spelaren eller köptes kit för uppgradering?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/03/23 :  21:28:17  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Det köptes kit. Det spar tid och Allen är hjälpsam.
/Lennart

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/03/24 :  08:02:17  Show Profile Send Mattias a Private Message

Lenn Art, medföljer det instruktioner som beskriver implementerandet på ett bra sätt?

Verkar intressant detta

/Mattias
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/03/24 :  10:00:14  Show Profile Send freann a Private Message
...och då bir man ju nyfiken på din modifikation av XB-920..! Berätta! Bilder..?
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/03/24 :  10:10:11  Show Profile Send freann a Private Message
Kan tilläggas att stegen mellan Level 2, 4 och framförallt 4 är väldigt stora. Detta enligt Allen själv, men kanske framförallt de som uppgraderat. Level 4 sänker utnivån till 1,1V eftersom återkoppling etc. tas bort.

Vidare finns en Level 4.5 också som involverar en bätter strömförsörjning till klockan.

Level 5 lanserar i april och ska enligt ryktena vara en mega-version av 4:an - teflonkort och superkomponeter.

Edited by - freann on 2005/03/24 10:13:13
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/03/24 :  11:02:48  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Mattias:
Jadå, instruktioner med bilder medföljer. De fungerar bra om du vet vad du gör.

Det kan vara värt att tänka på att de stora digitala kapslarna är mycket känsliga för statisk elektricitet, men om du tänker på jordning av lödkolv, underlag och dig själv så går det bra. Flera av komponenterna som ska lödas in är också rätt små. Tidigare byggvana sitter alltså inte i vägen…

Hälsningar
Lennart

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/03/24 :  11:30:36  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Förlåt, jag har sagt fel: det är level 4 jag har och inget annat. (Jag beställde level 2 men fick level 4 som var rykande färsk då).

freann:
De modifieringar som ingår upp till level 4 gör mycket för ljudet. Förändringarna kan tyckas vara små, men de är väldigt väl valda. Nu finns det kanske bättre klockor än den Allen har gjort, men jag tror inte att det är någon big deal, möjligen skulle den ge lite mer med separat strömförsörjning.

Det jag kanske tror mer på är att modifieringarna gör sig ännu bättre i en finare spelare än XB-940. Men det är ju något man kan ge sig på efterhand…

Visst kan vi tala om XB-920 också, men det är väl off-topic?

Hälsningar
Lennart

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/03/24 :  13:10:12  Show Profile Send freann a Private Message
Det som är lockande med Xb-940 är naturligvis pris vs. prestanda. En 9000Es eller 777ES blir säkerligen bättre, men...

Kan du inte göra en Bildreportage-tråd om din Xb-920? Om du inte har bilder finns ju alltid DYI-sektionen :-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000