Author |
Topic  |
|
rejman
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 22:16:38
|
Det står så mycket om vad olika förstärkare har i Watt men jag vet att det inte spelar någon roll... Det är hur ström starka förstärkarna är som spelar roll...
Men hur vet jag att min förstärkare klarar av att driva ett par högtalare!! Kan man kolla det på något sätt utan att prova med förstärkaren?
Tex Vill köpa en Nad C350 som har en uteffekt på 60W! Hur vet jag tex att den klarar ett par högtalare utan att testat?
Eller e det enda riktigt bra sättet att testa, att springa till butiken och testa?
//Mattias |
Varför blir man aldrig nöjd för....? |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 22:27:02
|
"Det står så mycket om vad olika förstärkare har i Watt men jag vet att det inte spelar någon roll... Det är hur ström starka förstärkarna är som spelar roll..."
Det är troligtvis helheten som spelar roll och inte bara max strömstyrka den kan lämna (varför har det blivit sån strömhysteri? )
"Tex Vill köpa en Nad C350 som har en uteffekt på 60W! Hur vet jag tex att den klarar ett par högtalare utan att testat?"
Eftersom det inte finns tillräckligt med data presenterade på de flesta förstärkare så blir det nog att låna hem och testa...
|
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/10/11 : 23:18:41
|
Du SKA alltid ta med dig din förstärkare och testa, så är det bara. Sen är inte ork allt, en beggad klen (33W) Linn Majik lär spöa skiten ur C350 trotts lägre effekt.
Det gäller att pricka in kombinationen av lagom mycket effekt och kvalité som passar just dina högtalare, och det är riktigt svårt!
|
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 10:49:15
|
Det jag undrar över varför dom mäter Watt som dom gör i tidningar!? För det är ju rätt ofta, ja i senaste Hifi & Musik, som dom Watten som förstärkaren är specad till inte stämmer överens med själva ljudtrycket. Oftast, som i nya numret, så är det rörförstärkare som verkar vara "kraftigare" än dom specer det står. Läste någonstans i någon tidning (äldre nr. av hifi & musik??) att det var själva mätningar som var fel gjorda. Att man mäter med en signal, och den stämmer inte in i verkligheten när det gäller musik. Någon som kan svara på detta?? |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 11:05:49
|
Eftersom rörförstärkare har mer distorsion än tranistorförstärkare,så blir mätningarna felvisande. Om man tar i beaktande det faktum attden distorsion som kommer från en rörförstärkare är mindre "störande" för det mänskliga örat, så går det attfå bättre mätvärden hos rörförstärkaren. MvhKristofer |
 |
|
Robin84
Member

89 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 12:40:44
|
Här är ett typisk inlägg där Morello med övriga högst teknikvetande skulle kunna göra stor nytta. Så Morello: FÖrklara nu detta på ett bra sätt. |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 20:59:25
|
Jag skulle kunna tro att det beror på att olika tillverkare specar vid olika dist. Som T.ex Naim specar relativt lågt likaså Linn men även Mark levinson och Krell tror jag specar väldigt lågt. att rörförstärkare låter högre beror på att man kan låta dom klippa rätt friskt utan att man direkt störs av det beroende på dist sammansättningen. medelnivån när man spelar brukar inte vara många Watt det är topparna som sticker iväg i amplitud och om dom skärs harmoniskt så har inte örat så ont av det. (kan det vara därför inte så många kör med effekt mätare på slutstegen längre.)
Mikael Lyly |
www.selleri.de
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 17:49:47
|
quote: Originally posted by Hepcat
Jag skulle kunna tro att det beror på att olika tillverkare specar vid olika dist. Som T.ex Naim specar relativt lågt likaså Linn men även Mark levinson och Krell tror jag specar väldigt lågt. att rörförstärkare låter högre beror på att man kan låta dom klippa rätt friskt utan att man direkt störs av det beroende på dist sammansättningen. medelnivån när man spelar brukar inte vara många Watt det är topparna som sticker iväg i amplitud och om dom skärs harmoniskt så har inte örat så ont av det. (kan det vara därför inte så många kör med effekt mätare på slutstegen längre.)
Mikael Lyly
På den senaste frågan torde svaret bli pga att det går mode i designen av all hifi. Samt att de flesta inte längre tycker att det ser häftigt ut ned stora displayer. Inte minst eftersom alla delar i en förstärkarkonstruktion måste dela på kostnaden av förstärkaren vilket gör att det går åt pengar till delar som inte gör någon nytta. Detta ger inget välljud enligt mitt sätt att se på det hela. MvhKristofer
|
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 18:08:22
|
Se till att högtalaren har en hyfsat hög och jämn impedans. Det ska de allra flesta (vettiga) förstärkare klara.
När det gäller effekten, så klipper transistorförstärkare mycket "hårdare" än rör, varför det låter mer illa. Nån enstaka kort transient kanske kräver mycket effekt och då klipper förstärkaren om du inte spelar lågt alt har lättdrivna högtalare. Det kan vara så kortvarigt att du inte medvetet registrerar klippet men ändå gillar du inte ljudet. Man ska därför inte undervärdera effekt, tycker jag.
|
markih |
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 18:18:59
|
Ponera att vi har ett slutsteg som är specat till 100W i 8 ohm. Om detta steg har en utgångsimpedans mycket nära noll samt inte har några strömebgränsningar skall det lämna:
100 W i 8ohm 200 W i 4 ohm 400 W i 2 ohm 800 W i 1 ohm 1600W i 0.5 ohm Osv.
Mycket få slutsteg klarar detta, vilket inte är speciellt konstigt. Man kan ställa sig frågan om det överhuvudtaget är en vettig egenskap om högtalaren har en rimligt jämn impedans? Har man tex Infinity Kappa 9(min 0.8 ohm) som det talades om tidigare bör man sikta på ett steg med enorm effekt även vid låda impedanser. Krell är ett alternativ. Vad man än väljer blir det dyrt.
Ett litet test man kan göra själv är att lägga ett motsåtnd på låt oss säga 2.2 ohm över högtalarterminalen. Är förstärkaren tillräckligt strömkapabel låter det fint. I sämsta fall brinner en säkring eller nått annat upp.
Jag gjorde själv detta test häromdagen. Det gick fint Naturligtvis blev steget lite varmare är vad det vanligtvis blir.
belastningstest sker på egen risk
|
Driver:https://www.sybariteaudio.se |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 13:25:01
|
Ja, det går att räkna ut hur högt högtalaren kan låta med den effekt som förstärkaren ger. Nej, jag vet inte hur men det finns säkert andra som vet:).
Ett av skälen till att slutsteg är så olika är att det är mycket dyrt att bygga så stora nätdelar som behövs för att uppnå de tal som Morello talar om. Vissa gör det och kostar därefter. De flesta kapar lite här och lite där vilket ger billigare burkar men svårt att förutse hur de trivs med olika högtalare. En jämn impedans på runt 8 Ohm gör högtalaren lite känslig för vilket slutsteg som driver det, rakt motsatt mina egna som delvis har mycket låg impedans och stora fasvinklar = kraftigt slutsteg.
För att ytterligare försvåra så "tolkar" tillverkare sina mätningar ganska generöst för att de som tittar mycket i datablad skall bli köpsugna. Vi andra har gjort våra misstag och vet att det går inte att göra våld på moder natur.
Pröva, trist men sant.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
n/a
deleted

185 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 14:00:28
|
Morello , har just beskrivet hur ett VINCENT 991+ slutsteg avger effekt/ström.
|
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 14:33:29
|
quote: Originally posted by rejman
Det står så mycket om vad olika förstärkare har i Watt men jag vet att det inte spelar någon roll... Det är hur ström starka förstärkarna är som spelar roll...
Men hur vet jag att min förstärkare klarar av att driva ett par högtalare!! Kan man kolla det på något sätt utan att prova med förstärkaren?
Tex Vill köpa en Nad C350 som har en uteffekt på 60W! Hur vet jag tex att den klarar ett par högtalare utan att testat?
Eller e det enda riktigt bra sättet att testa, att springa till butiken och testa?
//Mattias
Ja, inte är det enkelt...
Vill man veta vad man tycker om en viss kombination av stärkeri och högtalare, så måste man lyssna! Jag har full respekt för objektivitet, mätresultat etcetera, men i slutändan gäller alltid vad jag tycker! Alltså om jag tycker om resultatet eller ej!
Visst kan man mäta och siffermässigt presentera resultaten av mätningarna. Sedan kan man rangordna dessa resultat och kora en "vinnare".
Min kombination skulle säkert klassas som en riktig looserkombination: Rörstärkare på 30 watt single end och 4 Ohmshögtalare på 86 dB känslighet med 4 tumsbasar!
Jag vill inte veta hur det skulle se ut på pappret...
Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 14:56:16
|
men watt osv har väll en viss betydelse för rummet, stort rum med stora ytor, mkt luft, måste väll kräva mer, man behöver ju mer ljudtryck.. i ett mindre rum är det väl mindre kram på samma högtalare?
rätta mig gärna om jag har fel?!? |
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 15:08:11
|
quote: Originally posted by Robin Fischer
men watt osv har väll en viss betydelse för rummet, stort rum med stora ytor, mkt luft, måste väll kräva mer, man behöver ju mer ljudtryck.. i ett mindre rum är det väl mindre kram på samma högtalare?
rätta mig gärna om jag har fel?!?
Nä, det behöver nog inte rättas! Så är det rimligtvis. Men i slutänden handlar det ändå inte bara om vad rummet, högtalarna etcetera kräver. Det väsentliga måsta ju vara vad jag kräver själv! Vid vilken "punkt" blir jag nöjd?
Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 15:19:02
|
så sant så sant... har du rätt i.. |
 |
|
|