Author |
Topic  |
|
sörbyängen
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 18:26:55
|
Hej! Jag heter Gustaf och är sexton år. Jag tänker köpa en ny stereo med "separata" delar, har dock aldrig haft en sådan förut och vet därför inte heller vad jag ska ha.
Jag har tittat på lite olika märken men jag vet inte vilket som är bäst. Ungefär 7000-8000 hade jag tänkt att lägga ner på, till att börja med, förstärkare, cd och högtalare. Ev. även radio.
Jag lyssnar mest på "brit-pop", ex. Oasis, the Verve.
Hur stor roll spelar kablarna? Vad är det jag ska tänka på? Vad ska jag lyssna på först?
Vänliga hälsningar Gustaf |
|
Morello
Member

928 Posts |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 18:39:10
|
Gustaf,
Det är alltid svårt att råda någon annan vad som är bra och vad som är dåligt ... Det bästa är nog att ge sig ut och lyssna och att bilda sig en egen uppfattning om vad man själv föredrar .
Morellos råd om att spana in begnad hifi är dock inte så dumt. Har du tur så kan du göra riktiga fynd!
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 18:41:40
|
Alla kablar förrutom de som följer med.. aka lampsladd gör stor skillnad. Sen handlar det ju om pris så klart... bästa är att köpa kablaget begagnat. Allt är iof bäst att köpa begagnat.. du får Mycket mer för pengarna då. Mitt råd är att köpa begagnat.. och att köpa kvalite från början.. finns ett gäng märken på marknaden som är "billiga" fast du får massor med hifi för pengarna.. exempel är Nad. Även Rotel funkar bra runt de priserna. Lycka till! Försök att få lyssna på grejerna först innan du köper!!
|
 |
|
n/a
deleted

185 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 18:41:40
|
Köp en beg-anläggning och starta med de "lakritsnören" du får med. Inte ens proffsen på denna Web,, kan ge bättre "snör"förklaringar. Välkommen till"dårarnas paradis"
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 18:42:56
|
nej starta för guda skull inte med lakritssnören det finns billiga alternativ som är rejält mkt bättre än det varför inte en billig supra eller en favorit i repris rg-62? kostar ju under hundralappen och låter grymt bra för den pengen |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 18:54:52
|
Enklast är nog att du går runt en hel del och lyssnar i olika butiker. Alltså på anläggningarna och inte nödvändigtvis på försäljaren. Då kan du få en allmänbildning om vad som finns där ute. Gå gärna till butiker som har lte mer seriöst stuk än stormarknader.
Vad du slutligen ska köpa för något, beggat eller nytt är svårt att ge råd om.
Jag föreslår att du tar med egna skivor. Tänk på att mycket popinspelningar kan låta dåligt. Det är då inte anläggningens fel. Du kan ju välja att ta med dig skivor som låter bra och som är bra musikaliskt också.
När du kollat runt lite och fått reda på mera så lär du säkert göra ett säkrare inköp.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 20:10:09
|
Man kan verkligen göra fynd på beg. marknaden, problemet är att man måste då veta vad det är man skall ha. Det är inte alltid så lätt att provlyssna beg.
Du vet kanske inte riktigt vad som är ditt "ljud" så jag rekommenderar starkt provlyssning innan köp.
Följ John Stalbergs råd, gå runt i affärer, lyssna på så mycket som möjligt. När du börjar bilda dig en bild av vad det är du söker, plocka ihop delarna och låna hem för provlyssning. Om du tycker att ljudet gör att du vill spela mer och mer musik, köp, för då har du hittat rätt.
Mvh Audionet |
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
 |
|
n/a
deleted

185 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 20:12:08
|
Sörbyengen' Som du ser, du hamnar rätt in i sk..en använd ditt eget huvud här finns ingen hjälp som du märker. "PRONTO" |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
|
tek
Member

229 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 00:17:42
|
nad c300 - 2500kr bäst i test i förra nummret av hifi & musik eller (www.hifiklubben.se) sony 570 - 2400kr (inkl frakt från netonet.se eller sonicinside.com) topptestad i what hifi? 5/5
två bra förstärkare med fjärr för lite pengar, nya med 2 års garanti.
till det köper du ett par stativ/bokhyllehögtalare t ex acoustic energy 3000kr (finns på pause i stockholm) eller monitor audio bronze 2 3400:- (finns på bestsound.se eller braskens.com)
dessa två högtalare har fått högsta betyg i alla möjliga tester, och motsvarar högtalare för långt mycekt mer pengar. stativare ger mest för pengarna samtidigt som det ger bäst ljud på mindre ytor, eftersom du är 16 antar jag att du inte sitter i en jättelägenhet. i nya hifi och musik skrev dom om monitor audio bronze 2 "kanske världens bästa högtalare i prisklassen"
kablar kan du köpa t ex supra för 15-20kr/metern. kabel mellan cd och förstärkare kan du köpa t ex teralabs 100krs (halva priset, kostar 200kr normalt) på hifiklubben.se
cd vet jag inte. ev kan du köra med dvd-spelare om du redan har en sån men det blir lite sämre. men kolla t ex nad och dom större märkena.
ska du plocka ihop både cd, förstärkare och högtalare begagnat så kan det ta sin lilla tid, du får inga garantier, folk som säljer bor på olika orter, det är jobbigt att skicka, du vet inte om det fungerar osv. dessutom behöver det inte bli billigare, en värstingförstärkare som ligger på 5-6 tusen ny, kanske ligger på 3000 beg så det blir svårt att sy ihop säcken för 7-8000kr.
nad el sony = 2500 ae el ma bronze = 3000-3400 10m kabel = 150-200kr signalkabel = 100kr cd (kolla in t ex denon, marantz och nad på hifiklubben.se) 2000-3000kr
totalt: 7750:- som billigast. tror inte du hittar bättre grejer nytt för dom pengarna. både förstärkare och högtalare motsvarare betydigt dyrare grejer. |
din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer. |
 |
|
swingpjatt
Member

338 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 07:59:06
|
Hej Gustaf, kolla på denna länken, det är beggade högtalare, jag tror att de bland dessa finns några riktiga fynd om de nu är kvar. http://www.sontec.se/fynd/fynd.html
Hälsn André.
|
Handla nu! svepningen har inga fickor. |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 08:19:02
|
Med den budgeten så ska du nog inte lägga något på kablar till att börja med. Du kan uppgradera din anläggning senare med bättre kablar.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/10/14 : 10:42:17
|
quote: Originally posted by Audionet
Man kan verkligen göra fynd på beg. marknaden, problemet är att man måste då veta vad det är man skall ha. Det är inte alltid så lätt att provlyssna beg.
Du vet kanske inte riktigt vad som är ditt "ljud" så jag rekommenderar starkt provlyssning innan köp.
Följ John Stalbergs råd, gå runt i affärer, lyssna på så mycket som möjligt. När du börjar bilda dig en bild av vad det är du söker, plocka ihop delarna och låna hem för provlyssning. Om du tycker att ljudet gör att du vill spela mer och mer musik, köp, för då har du hittat rätt.
Mvh Audionet
Ja det är ofta svårt att skaffa sig "sitt ljud" om man köper begagnat. Det ställer som sagt krav på att man vet vilket ljudideal man eftersträvar. Men om man går och lyssnar mycket i butiker så kan man ju i alla fall bilda sig en första vink om vilket ljud man föredrar. MvhKristofer |
 |
|
hififredrik
Starting Member
23 Posts |
|
|
Topic  |
|