HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Råd om stereoinköp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sörbyängen
Starting Member

2 Posts

Posted - 2002/10/13 :  18:26:55  Show Profile Send sörbyängen a Private Message
Hej!
Jag heter Gustaf och är sexton år. Jag tänker köpa en ny stereo med "separata" delar, har dock aldrig haft en sådan förut och vet därför inte heller vad jag ska ha.

Jag har tittat på lite olika märken men jag vet inte vilket som är bäst. Ungefär 7000-8000 hade jag tänkt att lägga ner på, till att börja med, förstärkare, cd och högtalare. Ev. även radio.

Jag lyssnar mest på "brit-pop", ex. Oasis, the Verve.

Hur stor roll spelar kablarna? Vad är det jag ska tänka på? Vad ska jag lyssna på först?

Vänliga hälsningar
Gustaf

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/13 :  18:30:37  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Hej!

Mitt tips är att du köper beg. prylar om du har 7-8 papp att leka med.

Håll ett öga på:

www.esoterisk-hifi.se

Ibland finns riktiga klipp i de lägre prisklasserna.

mvh

Driver:https://www.sybariteaudio.se
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/10/13 :  18:39:10  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Gustaf,

Det är alltid svårt att råda någon annan vad som är bra och vad som är dåligt ... Det bästa är nog att ge sig ut och lyssna och att bilda sig en egen uppfattning om vad man själv föredrar .

Morellos råd om att spana in begnad hifi är dock inte så dumt. Har du tur så kan du göra riktiga fynd!

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/10/13 :  18:41:40  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Alla kablar förrutom de som följer med.. aka lampsladd gör stor skillnad. Sen handlar det ju om pris så klart... bästa är att köpa kablaget begagnat. Allt är iof bäst att köpa begagnat.. du får Mycket mer för pengarna då. Mitt råd är att köpa begagnat.. och att köpa kvalite från början.. finns ett gäng märken på marknaden som är "billiga" fast du får massor med hifi för pengarna.. exempel är Nad. Även Rotel funkar bra runt de priserna. Lycka till! Försök att få lyssna på grejerna först innan du köper!!

Go to Top of Page

n/a
deleted

185 Posts

Posted - 2002/10/13 :  18:41:40  Show Profile Send n/a a Private Message
Köp en beg-anläggning och starta med de "lakritsnören" du får med.
Inte ens proffsen på denna Web,, kan ge bättre "snör"förklaringar.
Välkommen till"dårarnas paradis"

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/13 :  18:42:56  Show Profile Send ekman a Private Message
nej starta för guda skull inte med lakritssnören det finns billiga alternativ som är rejält mkt bättre än det varför inte en billig supra eller en favorit i repris rg-62? kostar ju under hundralappen och låter grymt bra för den pengen
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/13 :  18:54:52  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Enklast är nog att du går runt en hel del och lyssnar i olika butiker. Alltså på anläggningarna och inte nödvändigtvis på försäljaren. Då kan du få en allmänbildning om vad som finns där ute. Gå gärna till butiker som har lte mer seriöst stuk än stormarknader.

Vad du slutligen ska köpa för något, beggat eller nytt är svårt att ge råd om.

Jag föreslår att du tar med egna skivor. Tänk på att mycket popinspelningar kan låta dåligt. Det är då inte anläggningens fel. Du kan ju välja att ta med dig skivor som låter bra och som är bra musikaliskt också.

När du kollat runt lite och fått reda på mera så lär du säkert göra ett säkrare inköp.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/10/13 :  20:10:09  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Man kan verkligen göra fynd på beg. marknaden, problemet är att man måste då veta vad det är man skall ha. Det är inte alltid så lätt att provlyssna beg.

Du vet kanske inte riktigt vad som är ditt "ljud" så jag rekommenderar starkt provlyssning innan köp.

Följ John Stalbergs råd, gå runt i affärer, lyssna på så mycket som möjligt. När du börjar bilda dig en bild av vad det är du söker, plocka ihop delarna och låna hem för provlyssning. Om du tycker att ljudet gör att du vill spela mer och mer musik, köp, för då har du hittat rätt.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

n/a
deleted

185 Posts

Posted - 2002/10/13 :  20:12:08  Show Profile Send n/a a Private Message
Sörbyengen'
Som du ser, du hamnar rätt in i sk..en använd ditt eget huvud här finns ingen hjälp som du märker. "PRONTO"
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/13 :  23:07:58  Show Profile Send mag a Private Message
www.hifimagasinet.com finns det mycket beganat på

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/10/14 :  00:17:42  Show Profile Send tek a Private Message
nad c300 - 2500kr bäst i test i förra nummret av hifi & musik
eller (www.hifiklubben.se)
sony 570 - 2400kr (inkl frakt från netonet.se eller sonicinside.com) topptestad i what hifi? 5/5

två bra förstärkare med fjärr för lite pengar, nya med 2 års garanti.

till det köper du ett par stativ/bokhyllehögtalare t ex acoustic energy 3000kr (finns på pause i stockholm) eller monitor audio bronze 2 3400:- (finns på bestsound.se eller braskens.com)

dessa två högtalare har fått högsta betyg i alla möjliga tester, och motsvarar högtalare för långt mycekt mer pengar. stativare ger mest för pengarna samtidigt som det ger bäst ljud på mindre ytor, eftersom du är 16 antar jag att du inte sitter i en jättelägenhet.
i nya hifi och musik skrev dom om monitor audio bronze 2 "kanske världens bästa högtalare i prisklassen"

kablar kan du köpa t ex supra för 15-20kr/metern. kabel mellan cd och förstärkare kan du köpa t ex teralabs 100krs (halva priset, kostar 200kr normalt) på hifiklubben.se

cd vet jag inte. ev kan du köra med dvd-spelare om du redan har en sån men det blir lite sämre. men kolla t ex nad och dom större märkena.

ska du plocka ihop både cd, förstärkare och högtalare begagnat så kan det ta sin lilla tid, du får inga garantier, folk som säljer bor på olika orter, det är jobbigt att skicka, du vet inte om det fungerar osv.
dessutom behöver det inte bli billigare, en värstingförstärkare som ligger på 5-6 tusen ny, kanske ligger på 3000 beg så det blir svårt att sy ihop säcken för 7-8000kr.

nad el sony = 2500
ae el ma bronze = 3000-3400
10m kabel = 150-200kr
signalkabel = 100kr
cd (kolla in t ex denon, marantz och nad på hifiklubben.se) 2000-3000kr

totalt: 7750:- som billigast.
tror inte du hittar bättre grejer nytt för dom pengarna. både förstärkare och högtalare motsvarare betydigt dyrare grejer.

din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer.
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2002/10/14 :  07:59:06  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Hej Gustaf, kolla på denna länken, det är beggade högtalare, jag tror att de bland dessa finns några riktiga fynd om de nu är kvar.
http://www.sontec.se/fynd/fynd.html

Hälsn André.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/10/14 :  08:19:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Med den budgeten så ska du nog inte lägga något på kablar till att börja med.
Du kan uppgradera din anläggning senare med bättre kablar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/10/14 :  10:42:17  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Audionet

Man kan verkligen göra fynd på beg. marknaden, problemet är att man måste då veta vad det är man skall ha. Det är inte alltid så lätt att provlyssna beg.

Du vet kanske inte riktigt vad som är ditt "ljud" så jag rekommenderar starkt provlyssning innan köp.

Följ John Stalbergs råd, gå runt i affärer, lyssna på så mycket som möjligt. När du börjar bilda dig en bild av vad det är du söker, plocka ihop delarna och låna hem för provlyssning. Om du tycker att ljudet gör att du vill spela mer och mer musik, köp, för då har du hittat rätt.

Mvh
Audionet

Ja det är ofta svårt att skaffa sig "sitt ljud" om man köper begagnat. Det ställer som sagt krav på att man vet vilket ljudideal man eftersträvar. Men om man går och lyssnar mycket i butiker så kan man ju i alla fall bilda sig en första vink om vilket ljud man föredrar. MvhKristofer
Go to Top of Page

hififredrik
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/10/14 :  12:00:38  Show Profile Send hififredrik a Private Message
Har suttit i samma sits...

Inte för att jag kan mycket om HiFi, men jag tycker att detta är ett ganska "bra-ljud"-paket för överkomlig peng...

http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Cambridge/AudioA300.htm
http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Cambridge/AudioD300SE.htm
http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Wharfedale/Diamond83.htm

Vet inte exakt vad prislappen hamnar på (orkar inte räkna), men tror det kan bli ganska bra. Bor du i närheten av Linköping lr Norrköping så kan du ju alltid gå och lyssna på paketet.. :)

Mvh
Fredrik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000