HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Sennheiser HD-650 och X-Can V3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/03/22 :  14:12:28  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Har i veckorna som gått köpt på mig ett par Sennheiser HD-650 lurar ihop med en X-Can V3 förstärkare. Interconnect är TaraLabs Prism 2200 och cd-källa är Krells KAV-250.

Efter att ha haft igång lurar och förstärkare och satt cd på repeat i snart en vecka anser jag att både lurar och förstärkare samt kablar fått tid nog att bränna in. När jag sitter ner och skall lyssna så är jag GRYMT besviken Tunnare ljud får man leta efter. Tendens till ren djup bas finns där men den trycker aldrig igenom. Mellanregistret är också det klent och mindre fylligt. Det övre registret är det dock inget fel på, detaljerna är kristall klara.

Jag undrar nu vad jag kan göra för att få mer "kropp" till rösterna och en djupare, mer fast bas? Snälla, kom inte o börja gnälla på att valet av förstärkare är fel, nu har jag en X-Can och får leva med det. I alla fall ett tag. Kan jag byta rör? Jag vill INTE slänga 4k till på en separat strömdel, låter idiotiskt att X-Can skulle skapa en förstärkare som inte kan prestera optimalt "right out of the box", utan att en strömdel för mer pengar än själva försträrkaren krävs.

Kan tala om att jag i dagarna väntar på en Cardas kabel som skall byta ut medföljande orginalsnöre. Men om denne kabel kan hjälpa till med alla mina problem vet jag ej.

Har jag inte hunnit spela in lurarna än? (cirka 150-200 timmar)
Kräver en rörförstärkare mer inbränningstid?
Kan jag byta orginalröret och få bättre ljud?
Kan det räcka med att byta ut orginalkablage till lurarna med en Cardas?
ÄR X-Can V3 så strömsvag i ordinarie utförande att den kräver "moddning". I så fall, kan man inte bara köpa ny trafo med mer "riv" än att behöva slanta ut 4k till för en X-PSU V3.

Att källan (Kav-250) skulle sakna "punch" för bas o dylikt kan jag stryka direkt då min anläggning har en avgrundsdjup och tight bas vid spelning via högtalare.

Tips till en måttligt road som just lagt 8k på sin första lur-anläggning.

PS, har pluggat i mina Etymotic 4p lurar till förstärkaren och där finns en DJUUUUP och tight bas. Dessa är dock inte lika trögdrivna som HD-650 är, DS

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2005/03/22 14:15:03

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/03/22 :  15:11:08  Show Profile Send marbrink a Private Message
Synd att det inte blev som du tänkt dig. Jag tror nog lurarna är inspelade men vem vet, de kanske behöver mer tid.
Du har dock mycket du kan "labba" med i ditt system och med lite tålamod tror jag du kommer få till det.
Ang. utbyteskabeln kan den göra VÄLDIGT stor skillnad så den hade jag börjat med. Finns nog inga kablar som gör större skillnad än hörlurskablar, iaf enligt mig.
Jag tror inte X-canen är strömsvag, men det kan säkert bli en liten-stor förbättring med X-psu.
Rören kan nog göra ganska stora skillnader om du byter till något annat...

Så med andra ord kan du göra rätt mycket och kommer nog få till det slut.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/22 :  17:48:50  Show Profile Send Ayn a Private Message
När jag lyssnade på HD-650 + X-Can v3 hos Ljudmakarn för nåt år sen var det den klart vinnande kombinationen av alltihop. Så antingen är det något fel på dina prylar, eller så är det som så ofta att folk upplever saker olika.

Har du hört andra hörlurssystem som du tyckte lät bra? Att HD-650 + X-Can skulle låta tunt låter skumt, och undrar om det bara inte är att du inte uppskattar lurljudet helt enkelt...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/03/23 :  10:59:05  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Jag har ett par HD-500 sedan tidigare som jag använder mest när jag lirar pc spel. Men jag har ju självklart provat att spela musik även i dessa och tycker att basen är mer djup och svart jämfört med HD-650. Men detaljerna i 500 och 650 finns inte ens på samma skala, det vet alla som provlyssnat på de båda.

Jag väntar nu ivrigt på min nya Cardas kabel för att se vad som händer. Jag läste dock en tråd om X-Can V2 där ngn bytte rör och fick ett bättre ljud. Själv har jag aldrig befattat mig med rör tidigare så jag vet inte vad jag skall leta efter, hur jag matchar det som sitter i när jag letar efter ett annan fabrikat. Jag har köpt min X-Can på hifiklubben och de är gröna på just denna produkt se de kunde inte hjälpa mig.

X-Can V2 var även den "strömsvag" och det finns de som moddat just trafon för att få mer punch och djup i basen, men V3 skall ha mer kräm i botten så jag hoppades att detta inte skulle vara nödvändigt.

Jag lyssnar som sagt cirka 2 timmar på bärbart ljud med mina Etymotic lurar så jag är inte främmande för att lyssna på musik på detta sätt.

Men men, tiden får utvisa vad jag måste göra för att bli nöjd, eller om ni snart får se ett paketpris under säljes på en enligt många "super kombi".

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2005/04/22 12:24:33
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/23 :  14:28:55  Show Profile Send Ayn a Private Message
X-Can v3 är jag inte helt ointresserad av iaf

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2005/04/18 :  13:21:52  Show Profile Send Sondek a Private Message
Får du känslan av att X-Can V3 är klart bättre än din Kairn? Har föresten Kairn hörlursutgång?

Bättre och bättre dag för dag :-)

Edited by - Sondek on 2005/04/18 13:22:36
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/04/18 :  13:59:52  Show Profile Send Ayn a Private Message
Kairn har ingen hörlursutgång tyvärr. Annars skulle jag mycket troligen använt den, att döma av hur bra hörlursutgången på Majiken låter...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/04/18 :  21:03:26  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Ayn är intresserad av X-canen
O jag är intrsserad av ett par HD-650 så kan du ju på ett ganska lätt sätt bli av med sakerna om nu priset är rätt
Såg att du hade slängt ut en tråd om det under säljes.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/19 :  02:44:33  Show Profile Send Bravo a Private Message
Extern nätdel brukar vara en förbättring liksom byte av medföljande snöre, det var så i alla fall gällande X-Can V2.

Bravo
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/04/22 :  12:14:12  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Har nu lyssnat på lurarna med en lånad Cardas i cirka 1 vecka, bytte tillbaka till orginalsnöret och visst, det var lite klarare diskant och öppnare mellanregister. Men orginalsnöret får 6 på en 10 skala och Cardas får 7. Mycket mer gav det inte, jag saknar fortfarande min avgrundsdjupa bas och bredare mellanregister.

Får jag ut summan jag begär på paketet så kan jag tänka mig sälja delarna var för sig..

Låt säga 3400 för X-Can V3 med medföljande Prism2200 kabel, då återstår 2600 för lurarna.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/04/22 :  21:52:54  Show Profile Send sumo a Private Message
Jag skall säga så här i ärlighetens namn.
För en tid sedan bestämde jag mig för att uppgradera mig på hörlursfronten.
Jag var beredd att betala 5000:- om det lät bättre än det jag hade.
Jag lyssnade på det mesta inkl sennheiser.600
Jag hade mina gamla KOSS-lurar med mig för att jämföra.
Jag fick gå hem utan nya lurar

//Kjell

Edited by - sumo on 2005/04/22 22:25:08
Go to Top of Page

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2005/04/22 :  22:44:24  Show Profile Send JPL a Private Message
Jag tycker du ska prova att spela in lurarna minst 100 timmar till,och ge dom en chans.
Jag känner igen mig i din beskrivning av att basen lät klen när jag spelade in mina 650..
Ljudet i 650 är absolut inte tunt,snarare tvärt om..lite för fylligt.


mvh Patrik...
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/04/23 :  11:19:06  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Eftersom de flesta verkar tro att jag är beredd på att halvera priset bara för att jag hämtat ut prylarna till dem så drar jag mig ur. Visst, man vill ju inte betala fullpris, men att jag skulle sälja paketet för 4500, ge er..

Jag har absolut ingen nöd på pengar och jag ger hellre min 2 åriga son lurarna än säljer paketet för den summan. Men, jag skall ge dem 100 timmar till JPL

Återkommer om ngn månad med mer info om vad som hände med utrustningen ..

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/04/23 :  13:22:35  Show Profile Send Ayn a Private Message
Man kan ju vända på det och fråga sig varför folk hellre skulle köpa privat än hos handlare om priset INTE är påtagligt lägre. ...och aldrig mötas de två åsikterna...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2005/04/23 :  18:19:58  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag tycker att HD-650 lurarna spelar riktigt bra över hela registret. Jag driver mina med ett hörlurssteg från Harmony Design (Ear 90) och det är en kombination som är lyckad i mina öron.

SpLix: Med tanke på att man kan köpa lurarna för under 2600 kr hos handlare så tror jag att du får svårt att få ut 2600 kr för dom.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/04/24 :  23:50:16  Show Profile Send SpLiX a Private Message
SpLix: Med tanke på att man kan köpa lurarna för under 2600 kr hos handlare så tror jag att du får svårt att få ut 2600 kr för dom.

Jo, jag vet, men eftersom jag betalade mer än 2600 för mina blev styckprisförslaget som det blev. Blir lite avigt att sälja dem bara för att jag köpte dem på "fel" ställe. Om nu ngn köpte sina hos låt säga ljudmakarn för 4500 och skulle sälja av dem igen pga felköp, skall denne då slänga sig för halva priset som ngn hittade på E-bay lr net on net? 2600/2=1300?

Priset på lurarna var även ett förslag då ngn efterfrågade ett köp av del av ett paket, jag ville sälja allt till en och samme. Jag misstänkte annars att det skulle gå som det gick. Folk kom dragandes med minipriser från hitan och ditan, "jag har en egen interconnect så dra av en tusing till på X-can till 1200 så köper jag den" osv.

Ville bara reda ut varför jag drog tillbaka försäljnigen. Vem vet, alla de som droppa low bids kanske gjorde mig en tjänst. När jag spelat in lurar och förstärkare 100 timmar till så kanske jag kommer att hitta det jag i dagarna saknar i ljudkaraktär. Jag skulle bara gett det mer tid.

Felet här är väl att folk är för prismedvetna. Skulle aldrig satt in annons här utan annonserat på blocket lr nått. Visserligen, 5500 för allt var väl ett hyffsat pris om man nu saknar en interconnect

NOTE: För att ingen skall tro något dumt om personerna ovan nämnda angående intresset av delar, Ayn och Tobbe L är INTE några som jag diskuterat priser med. Blev mailbombad av en massa andra lyckosökare..

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2005/04/25 00:01:03
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/04/26 :  23:54:38  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Jag varken är eller har varit intresserad av de delar som SpLiX säljer, men vill ändå nämna lite om priser och begagnade varor.
Om man bor i samma stad som försäljaren som sålt en sak och det medföljer kvitto och garanti så är det värt lite mer. En handlare med rykte om bra service när saker krånglar är dock värt lite pengar också även om det är i fel stad. Annars är det väl rimligt att jämföra med det lägsta pris som någon handlare i Sverie säljer för även om det är en nätbutik.
Sedan är det väl inte rimligt att gå ned så lågt som halva priset på ett par hörlurar som knappt är inspelade. Någonstans runt 75% låter mer rimligt.
Blocket är nog inte rätt ställe att sälja High-End audio på.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000