Author |
Topic  |
|
U1
Member

3319 Posts |
Posted - 2005/03/27 : 14:03:49
|
Jag sitter och funderar på att börja spela elgitarr. Jag kan tänka mig att betala max 3000:- för en gitarr. Har tittat på vendolin.se men jag behöver hjälp då jag inte har en aning om vad jag skall välja.
Eftersom jag även kan tänka mig att reta mina grannar skulle jag även vilja ha tipps på förstärkare/högtalare, typ marshall. Den skall helst vara överkomlig och ha bra tryck.
MvH Johan |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2005/03/27 : 21:02:52
|
quote: Eftersom jag även kan tänka mig att reta mina grannar skulle jag även vilja ha tipps på förstärkare/högtalare, typ marshall. Den skall helst vara överkomlig och ha bra tryck.
I händerna på nån som inte kan spela   
Marshalls mindre stärkare utan rör är inget vidare. Jag hade satsat på en beg Fender eller en Peavey. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2005/03/27 : 21:52:05
|
Mesa, eller hughes & kettner. |
No hay banda!! |
 |
|
U1
Member

3319 Posts |
Posted - 2005/03/27 : 22:41:22
|
Johan: Det är ju det som är kul! Tänk även på att jag är totalt tondöv så har du bilden
molsson: Ska se om jag kan hitta något på internet....
Tack för hjälpen men fortsätt gärna med förslag.
/Johan |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 11:11:13
|
U1, jag har varit i samma sits i 25 år, tänkt att skaffa en elgitarr, men tyvärr aldrig kommit till skott .
Har nästan samma förutsättningar som du, tondöv, klarar hjälpligt att frambringa "Gubben Noa" på munspel plus nån annan melodi som jag känner igen, men vet inte vad det är.
Grannar är inget problem. 
En annan sak är, hur vet man att gitarren är rätt stämd när man är tondöv, är detta oöverstigliga hinder för komma igång.
Jag följer tråden med stort intresse  |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 11:12:20
|
Hörlurar kopplade till en effektbox funkar bra. Alla blir glada, även dina grannar. En effektbox med en massa ljudinställningar går idag att få för runt tusenlappen, och dom har oftast ett hörlursuttag. Dessutom blir ljudet mycket bättre med hörlurar än med billiga gitarrförstärkare. Du slipper också skämmas över dina första stapplande försök. |
Edited by - Björn-Ola on 2005/03/28 11:16:03 |
 |
|
U1
Member

3319 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 16:38:56
|
Hur skulle det gå att koppla gitarren till stereon? Jag sitter redan med en massa 12" basar
Per-G Jeppsson: Jag tog steget i tonåren och köpte mig en akustisk gitarr och en bok som hette något i stil med lär dig spela gitarr på 5 lektioner. Jag trodde blint på att jag skulle bli nästa Yngve Malmsten men efter en veckas slit och inte ett ända korrekt ackord gav jag upp. Men skam den som ger sig Nu 10-15 år efter så ska jag banne mig lära mig spela gura.
Björn-ola: Kan kanske vara en bra ide för den första tiden.
/Johan |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 18:05:04
|
Jag spelar själv och använder nästan uteslutande hörlurar. Man får lägga en hel del pengar för att få en bra gitarrförstärkare, och många verkar mer vara konstruerade för att låta högt än bra. Du kan också köpa en mixer billigt ( 6 - 800:-) och koppla den till din stereoanläggning. Det kan låta riktigt bra, och bättre än en gitarrförstärkare. Då kan du också koppla in cd-spelaren via mixern och så sitter du och spelar ihop med Iron Maiden eller AC/DC eller vilka du nu vill spela ihop med. Olika gitarrtidningar skickar ibland även med cd-skivor med kända låtar där man plockat bort gitarrsolon för att du skall fylla i med ditt gitarrspel istället. Jättekul, och det blir mycket bättre än originalet. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 18:53:19
|
Det fungerar även att koppla in vissa effektboxar in i stereon. Jag har en Digitech som förutom alla effekter innehåller ett försteg och högtalarsimulering stereo/mono utgång m.m m.m. Men där är ingen mixerfunktion.
Men annars finns det INGET som slår en Marshall stack  
Per Har du bara fått A strängen att vibrera med 440 Hz så är det en barnlek även för en tondöv  |
|
 |
|
classe
Member

1625 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 21:24:07
|
vilket ljud hadde du tänkt dig på guran, ljust rock sound= fender blues o tung heavy metal ljud=gibson, och gitarr stämdosa 150kr, stärkare fender finns till rimiga priser. vill du ha lite och göra bygg en själv  det har jag, en gibson black beuty och en aukustisk martin d28 |
18 ska de va.
|
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 21:50:57
|
quote: gibson black beuty
en RIKTIG Black Beuty , ingen Epihone 
  |
|
 |
|
classe
Member

1625 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 20:35:11
|
jo en riktig har ritning på den
inte riktigt klar än
 |
18 ska de va.
|
 |
|
bliss
Member

681 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 22:50:59
|
Ibanez gör fina gitarrer till rimliga priser, men efter att ha spelat i många år och på olika modeller så säger jag att själva gitarren är oerhört personlig (Haft Ibanezer, Fender Strator och nån Gibsonkopia). Hemma har jag haft tex en 100W Marshall rörtopp med fyrtolvalåda och Peavey bandit (112?) för att ta två extremer. Den lilla Peaveyn är väl att föredra i hemmiljö och sedan komplettera med en eller ett par Boss pedaler. Har också kört ett ART SGE effektrack rätt in i stereon med ok hemmaplinkaresultat.
Edit: Tar tillbaks ADA. Även om det var rör så lät det fasen inte överdrivet bra när jag tänker efter. Svårt även att enbart köra digitaleffekter, har själv alltid blandat. Till syvende o sist gillade jag nog Marshallstacken bäst. |
Oh by the way, which one's Pink? |
Edited by - bliss on 2005/03/30 23:06:26 |
 |
|
John
Member

583 Posts |
Posted - 2005/04/02 : 19:54:08
|
Om du nu ska spela mest hemmavid, för dig själv, så rekommenderar jag att du kollar in Behringers V-amp. Har en själv och gillar den! Den simulerar alltifrån feta marshallstackar till trevliga blues-combos och du kan lyssna i hörlurar eller koppla upp till stereon. Koppla in cd:n går också bra, om du köra lite play-along, typ. Inga grannar blir störda! Fantastiskt!
Ok, den låter ju inte som en "riktig" förstärkare, men faktiskt (!) helt ok i lurar. Och dessutom så får du ju typ 32 olika förstärkare på köpet. Värt att kolla i alla fall.
/en john med en alldeles för outnyttjad strata och en likaledes les paul-kopia |
Hörlursfrilla! |
 |
|
U1
Member

3319 Posts |
Posted - 2005/04/04 : 16:16:33
|
V-amp lät kul! Den ska jag kolla på. Ang ljudet på gitarren så vet jag igentligen inte men tror nog ett rockigare sound skulle passa mig. Tack för alla era förslag.
/J |
 |
|
reeltoreel
Member

3454 Posts |
Posted - 2005/04/04 : 16:48:13
|
Tänk dig för om du kopplar in en gitarr "direkt" på din hemmastereo ! Du kan ta knäcken på vilka hifi-högtalare som helst, med lite för hög volym. Bara ett tips i all välmening !
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
 |
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2005/04/04 : 19:00:33
|
Jag kör med en zoom multieffekt. Funkar också bra hemma i lurarna. Dock är förstärkarsimulatorn inte sista skriket direkt ;) |
No hay banda!! |
 |
|
Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 14:00:28
|
Detta tarvar en hel del uppklarande, ser jag.
Marshalls stärkare låter kanon eftersom de har så usla högtalarelement, många är de som bytt till ex. JBL och upptäckt att deras kära Marshall plötsligt låter som en dålig transistorradio. Originalelementet bryter upp mjukt och fint när det distar, därför låter det som det gör. Tyvärr är ju Marshall dyra, tricket ligger i att köpa en bortglömd sak som ingen vill ha men som ändå låter bra. Det finns inte många gittarister som vill bli sedda med något som förknippas med synthar, och därför rekommenderas Roland Jazz-Chorus. De låter skitbra och kostar inte alltför mycket.
Guran på bilden är ingen Black Beauty, en sån har tre mickar och både de och mekaniken är förgylld. Kostar minst 40-50000:-.
|
Nicke the Rocker |
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 23:42:04
|
quote: Guran på bilden är ingen Black Beauty, en sån har tre mickar och både de och mekaniken är förgylld. Kostar minst 40-50000:-.
Jag reagerade med men när Classe postade bilden så sa han att den var hembyggd.
Men BB finns i en uppsjö av olika modeller och priset börjar vid 35 000 ungefär.
 Den här finns att köpa med lite olika sorters mickar.

Visste ni att Gibson har byggt en svensk Gibson på uppdrag av ett svensk företag ?? Snacka om att slösa pengar på Pr !?

|
|
 |
|
classe
Member

1625 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 07:04:14
|
jag sa det var min egen byggda gibson ska vi vara petig så kantlisten fel dotsen fel men inspiration är bb 1954 custom kompisen har en orginal 1954 bb den har två micar sorry u1 det blev ot har du köpt nån gura än? |
18 ska de va.
|
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2005/04/07 : 14:02:34
|
         .
Så går det när man tror man är säker!
Jag har feeeeeeeel! Och jag skäms! |
Nicke the Rocker |
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 12:10:43
|
Det är väl inte hela världen Du visste ju hur en av BB modellerna ser ut o det är ju inte fy skam ! |
|
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 18:33:08
|
Det finns hopp , snackade med en tjej (som spelar gitarr), vars man har en dotter, som i sin tur inte kunde spela nånting alls. Hon blev tillfrågad om hon ville vara med i ett band och ta hand om basen, hon hade svarat " men jag kan inte spela", No problems, blev svaret, de' e'inte så svårt, pröva och hör.
Nu är hon basist i bandet, och bandet är "Radio department", och de spelar både i USA och England, har själv hört de på P3.
Tjejen jag snackade med ska kolla om hon kunde hitta en lämplig el-gura med förstärkare, jag nämde att då vill jag ha en rör-Marshall, då flinade hon, och sa, en sån har jag själv, börja med nått enkelt + hörlurar.
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2005/04/08 : 19:29:43
|
Aaarrhh , jag blev galen när jag såg den 3-e guran uppifrån i Johans inlägg. -Jag missade en liknande 3-mickars Custommodell i svart på Strandqvist i Helsingborg på den tiden jag spelade. Lätt begagnad & med en prislapp stax över 4 loppor. Den hade gjort sig på väggen ( och inte minst i famnen ) idag ! |
 |
|
|
Topic  |
|