HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ny TB sub :)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/03/28 :  19:46:26  Show Profile Send hobbes a Private Message
Hej !

Jag blev inspirerad av TobbeL's tråd om en TB8 med LT-krets (här.. http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37167)
och PM:ade honom om man kunde få kopiera hans krets, tyvärr var han inte klar med det men gav tips om vad som behövdes för detta.. Stort tack för detta TobbeL

Då jag hade 2 st TB8:or så misstänkte jag att större konarea och ökad känslighet skulle göra susen..

Grundmaterialet..


En första test... (Med en avancerad strömförsörjning..)


Färdig låda..




Och det låter helt ok.. Har tidigare testat BR och PR med dessa och LT låter nog bäst hitills..
Nu är det bara att bygga en låda till LT-kretsen och substeget..


Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2005/03/28 :  19:51:17  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
väldigt snyggt bygge det där. har själv varit lite intresserad av att köpa ett par TB 8:or och använda som sub. detta här inspirerar mig bara mer. berätta gärna lite mer sen hur LT kretsen funkar till dina subbar.

Musik är livet
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/03/28 :  20:22:52  Show Profile Send mattiasa a Private Message
vilken LT krets använde du dig av?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/03/28 :  20:40:01  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Najs, hur kopplar du 8:orna för att öka känsligheten?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/03/28 :  20:41:52  Show Profile Send hobbes a Private Message
quote:
väldigt snyggt bygge det där. har själv varit lite intresserad av att köpa ett par TB 8:or och använda som sub. detta här inspirerar mig bara mer. berätta gärna lite mer sen hur LT kretsen funkar till dina subbar.


Tackar.
Jag byggde LT kretsen med hjälp av Excelfilen här..http://www.pvconsultants.com/audio/eq/linktran.htm OP'n som används är OPA2134 enligt tips från TobbeL..

mattiasa :
Se länk ovan..
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/03/28 :  20:44:11  Show Profile Send hobbes a Private Message
quote:
Najs, hur kopplar du 8:orna för att öka känsligheten?


I serie.. Känsligheten blir ca. 87 dB istället för 84 dB..
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/03/28 :  21:12:45  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Tackar....
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/03/29 :  11:18:48  Show Profile Send mangs a Private Message
Hmmm

Genom att seriekoppla två identiska element ökar inte känsligheten om man räknar med att signalen in kommer från en spänningskälla på 2.83V (En förstärkare är en spänningskälla). Med volymen ställd på en nivå kommer konstruktionen spela lika högt men belastningen på varje element kommer att minska rejält och även effektuttaget från förstärkaren. Nedan följer ett exempel:

Förstärkaren lämnar 100W i 8 ohm, 200W i 4 ohm och 300W i 2 ohm. Högtalarelementet har en impedans på 4 ohm och en känslighet på 90 dB (2.83V (1W i 8 ohm))

Du ställer volympotten så att den levererar 2.83V händer följande:

1 element Känslighet 90dB,spänning över elementet:2.83V effektutveckling i högtalaren: 2.83x2.83/4= 2W , belastning på förstärkaren: 2W/ 4ohm

2 element i serie Känslighet 90dB,spänning över elementet:1.415V effektutveckling i högtalaren: 1.415x1.415/4= 0.5W , belastning på förstärkaren: 1W /8ohm

1 element paralellt Känslighet 96dB,spänning över elementet:2.83V effektutveckling i högtalaren: 2.83x2.83/4= 2W, belastning på förstärkaren: 4W/ 2ohm


Som ni ser så halveras spänningen över varje högtalare vid seriekoppling vilket medför att effekten går ner till en 1/4-del. Vilket kommer göra att högtalaren kommer ha mindre rörelse och mindre dist. Dubblar man på uteffekten från förstärkaren får man 3dB mer i ljud ut från högtalaren. Detta gäller samtliga fall ovan.

1 element ljudtryck 93dB,spänning över elementet:4V effektutveckling i högtalaren: 4x4/4= 4W , belastning på förstärkaren: 4W/ 4ohm

2 element i serie ljudtryck 93dB,spänning över elementet:2.83V effektutveckling i högtalaren: 1.415x1.415/4= 1W , belastning på förstärkaren: 2W /8ohm

1 element paralellt ljudtryck 99dB,spänning över elementet:4V effektutveckling i högtalaren: 4x4/4= 4W, belastning på förstärkaren: 8W/ 2ohm

Generellt kan man säga att ökad konarea genom att lägga till ett likadant element kan producera mer ljud oavsett hur den är kopplad om förstärkaren klarar av att lämna tillräckligt med effekt.
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/03/29 :  19:52:24  Show Profile Send hobbes a Private Message
Hej Mangs !

Tack för rättelsen...
Jag blev lurad av det tidigare nämnda Excel dokumentet där det noterades att för 1 element blev Spl 1w/1m 84,2dB och för 2 element 87,2dB...
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/03/30 :  08:07:40  Show Profile Send mangs a Private Message
Hej, hoppas du inte tyckte jag var oförskämd och kapade din tråd men i vissa fall kan ju känsligheten vara viktig i någons konstruktion och då är det bra att känna till att en seriekoppling inte höjer den.

On Topic: Snyggt bygge. Har du någon info ang. hur mycket du LT-transform du använder? Hur ser frekvensgången ut utan och med denna krets?

Är själv ute efter att bygga något liknande men med andra element. En LT-transform är ju ett smidigt sätt att få en mindre låda. Dock ökar ju kravet på slutsteg och element.
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/03/30 :  19:34:02  Show Profile Send hobbes a Private Message
quote:
Hej, hoppas du inte tyckte jag var oförskämd och kapade din tråd men i vissa fall kan ju känsligheten vara viktig i någons konstruktion och då är det bra att känna till att en seriekoppling inte höjer den.


Det var nog den mest oförskämda kapning av en tråd jag sett..!
Skojar bara, kul att ni delar med er av kunskapen när blindstyren som jag dyker upp och far med osanningar..
Lite info om subben..
Volym 20 liter utan element och stagning.
Innan LT
F3 73,46 Hz
QTC 0,53

Och det jag ville uppnå var detta..
F3 28 Hz
QTC 0,707

Och för att nå dit behövdes en gain på 10,37 dB
Jag håller på att testa med en subförstärkare på 120w/8Ohm. Var inte säker på att det skulle räcka, därför byggde jag inte in den i lådan.. Även för att kunna testa nåt roligare steg sen..
Basarna har en Xmax på 12 mm
Men det verkar funka bra, bor i lägenhet så det behövs inga våldsamma ljudtryck..
Här är en graf från Exceldokumentet.. Har inga möjligheter att mäta tyvärr ..
Röd gainen, grön målet, blå innan lt-krets...



Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/03/31 :  09:05:54  Show Profile Send mangs a Private Message
Ja det ser ju riktigt trevligt och bra ut. SOm sagt, ide flesta fallen har man inget behov av att fläska på med 120dB i hem-miljö ändå så det kommer säkert fungera alldeles utmärkt.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/03/31 :  22:08:28  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Aaaa trevligt att du fick till det.
Snyggt bygge
Jag har fortfarande inte hunnit bygga färdigt min lilla sub, men snart så

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000