Author |
Topic  |
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 07:09:09
|
Sladd! Jag förstår inte din invändning mot ursprungsfrågan. Den är viktig tycker jag, vad ska jag prioritera först, matta eller kabel? För det första behöver man ju inte tolka frågan och tråden som att att kablar inte betyder något, det är en diskussion om folks erfarenheter och åsikter om vilket som i allmänhet betyder mest för välljudet. För det andra så menar jag att om du är uppe och finlirar kanske du i ditt fall prioriterar kablar, men det är också din åsikt. Här kommer även andra åsikter med förhoppningsvis bra motiveringar. Att du inte gillar tek's svar diskvalificerar väl inte ursprungsfrågan?
|
markih |
Edited by - markih on 2002/10/13 07:09:56 |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 07:43:55
|
Serve, volley, smasch.
Frågan är ställd utan någon som helst referensram till anläggning, befintligt, rum, befintligt ljud, ljudpreferenser.
Endast ett gäng är säkra på att matta är bäst (medan det andra "gänget" säger att det beror på) och då fattar tek jättefort. Kan ni inte ta en fika i stället?
Naturligtvis är det enligt mitt sätt att se en form av provokation alternativt en fråga som ställs där man själv redan är övertygad över den egna inställningen. Ett forum som skådeplats för barrikadernas byggande.
Var det allt för svårt att se igenom Markih? |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 08:18:58
|
Well, så går det ju också att se på det. Likväl tycker jag att OM man generaliserar, så kan man resonera på det viset. Här på forumet finns det enligt min mening alltid ett visst mått av generaliseringar eftersom det finns så många obekanta variabler.
OJ, sorry, nu såg jag att det var Tek som ställde ursprungsfrågan. Det missade jag tidigare. Då kan jag mer förstå din misstänksamhet. |
markih |
Edited by - markih on 2002/10/13 08:32:49 |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 09:11:57
|
Varför gör det hela skillnad när just tek frågar? Jag känner inte till denna tek.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 09:24:11
|
Inte jag heller. Det var knappast poängen.
Skillnaden (eller avsaknaden av skillnad...) är att det aldrig får missas en enda öppning någon gång över att beskriva hur lite en kabel gör. En matta är bättre oavsett. En ny mugghållare till bilen är bättre (fniss), andra ljudförsämrande saker kunde ge större förstörelse eller färgning per krona än kablar (dubbelfniss).....
Barrikader. Skärp er.
Kan någon skicka ketchupen? |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 10:10:07
|
vad gör mest för ljudet - att köpa en matta för 1000kr och lägga på golvet eller köpa en kabel för 1000kr?
Medspelaren står mitt på sin planhalva och lägger upp en snäll avvägd lobb....
En tjock matta, gärna heltäckningsmatta, vinner med hästlängder, eftersom den åtgärdar ett ljudåtergivningsfel som är långt större än det som nästan vilken kabel som helst kan införa. Den största påverkan på ljudåtergivning utgörs, näst efter högtalarna, av lyssningsrummet. Golvreflexer är extremt störande, eftersom de kommer så snabbt efter direktljudet. Därför bör man dämpa golvet väl och gärna komplettera med ett soffbord som stoppar de återstående reflexerna på deras väg mot lyssnaren. Skillnaden mellan olika kablar är i sammanhanget väldigt liten. Med vänlig hälsning
-------------------------------------------------------------------------------- Pekka Johansson
Den andra medspelaren framme vid nät får en fin ballongboll att smasha in... Game set match...
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 10:15:49
|
har ni hört den förut  |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 10:50:21
|
Jag tycker Sladds reaktion på denna tråd är fullständigt obegriplig. Vaknat på fel sida kanske? |
 |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 10:54:24
|
www.låstråden.nu
|
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 11:05:51
|
Björn-Ola, jag tror inte du har hela bilden klar för dig... Vi som sitter med forumet dygnet runt ser precis vad sladd reagerar på... Tittar man in här inbland bara ser man nog inte den bilden lika klart... |
 |
|
tek
Member

229 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 11:27:03
|
Eftersom jag är ny när det gäller Hifi tycker jag det är trevligt att få lite tips på enkla och billiga lösningar som ger bättre ljud. En matta låter (!) faktist vettigt i mina öron samtidigt som det som bonus kan dämpa något åt grannarna nedanför.
Kablar fyller säkert sin funktion, men kanske inte är det absolut första man ska tänka på att handla som jag förstått det.
Mitt intryck är att folk alltid börjar gapa om "du ska lägga minst 10 procent av totala kostnaden på kablar!" det första dom gör så fort nån nybörjare har lite frågor, det är i mitt tycke intressantare med lite generella, enklare och ofta billigare, tips på hur man kan göra med själva rummet där stereon är placerad. Om detta dessutom ger bättre ljud är det ju ännu bättre (hittils har ju ingen kunnat säga motsatsen, att kablar är att föredra framför mattor)
Jag tycker allmänna diskussioner med för och emot är intressant att läsa, jag tycker det är bra om man får tips på hur man kan förbättra ljudet, trodde det var lite av poängen med ett sånt här forum.
Visste inte att det var ett så känsligt ämne, har aldrig i min vildaste fantasi kunnat tro att man riskerar att få en diskussion raderar för man diskuterar mattor och kablar.
Till nästa släktfest vet jag nu ytterligare ett ämne man inte bör ta upp - man ska inte diskuterar religion eller politik - eller kablar och mattor 
|
din hifi låter inget vidare. jämfört med värre grejer. |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 11:28:47
|
du måste hålla med om att frågan var ganska så dumt ställt då det finns situationer där det ena är bättre och sen precis tvärtom om du hade velat ha ett seriöst svar så får du nog komma med en seriös fråga |
 |
|
tek
Member

229 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 11:33:27
|
vadå för situationer? tycker det verkar som generellt är det vettigare att lägga 1000kr på en matta än 1000kr på en kabel när skulle det vara bättre att lägga pengarna på en kabel? om man redan har heltäckningsmatta? och saknar kabel överhuvudtaget? ja då är det bättre med kabel, det har du rätt i. finns det fler situationer? |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 11:36:46
|
om du redan har din åsikt klar så varför lägger du då in ett sådant inlägg du vet ju var du står räcker inte det?
dessutom så kan du nog överdämpa ett rum också eller hur all dämpning är ju knappast till det bättre medans en bättre kabel alltid förbättrar det beror ju helt på din anläggning och ditt rum och vilka kablar du hade innan och om någon synergi finns det är typ samma som att säga vilken bil är bäst en ferrari formel1 eller en subaru rally bil? tja beror på vad du har tänkt åstadkomma eller? |
 |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 11:37:38
|
tek: Matta funkade inte alls framför mina OA50.2 innan.. Har varit tvungen att möblera om lite (inte pga hifi), och nu är matta bättre. Lyssna o prova. |
 |
|
tek
Member

229 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 11:47:54
|
"om du redan har din åsikt klar så varför lägger du då in ett sådant inlägg du vet ju var du står räcker inte det?"
vadå min åsikt klar? jag undrade om mattor mot kablar, när i stort sett alla prioriterar mattor och kommer med bra argument så hjälper det att övertyga mig.
"dessutom så kan du nog överdämpa ett rum också" jovisst. men nu var det ju inte det vi diskuterade. har du ingen matta och en ok kabel är det bättre med matta än en dyrare kabel. ja snackar inte om överdämpade rum. hur många sitter på "överdämpade" rum? vad är det? när man har både heltäckningsmatta och orientmattor över varandra? dubbla gardiner? soffor med mjukisdjur? |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 11:52:55
|
du ville alltså bara bli övertygad om att du hade rätt? det var väl precis det som misstänkes
och sen så står det ingenting allt om förutsättningar i ditt första inlägg men jaja hoppas du är övertygad nu iallafall =) |
 |
|
tek
Member

229 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 11:55:57
|
ja hade funderat på mattor vs kablar, och det lutade åt att mattor verkade vara ett bättre alternativ, rent logiskt. för att få höra flera åsikter så postade jag denna tråd. efter att ha hört flera åsikter, så blev jag mer övertygad om att jag var inne på rätt spår. det är riktigt. och detta menar du, är fel?
så om jag t ex överväger att välja en typ av förstärkare hellre än en annan och det lutar åt ena hållet, men jag vill helst höra fler åsikter... då är det fel att posta ett sånt inlägg?
mycket märkligt. |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 11:57:18
|
om du vill ha förstärkarhjälp så förutsätter jag att du skriver vad du har för anläggning kablar och vad du lyssnar på för musik att posta ett inlägg utan det är ganska futile ja |
 |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 11:58:13
|
tek: du får helt enkelt låna hem lite olika mattor med olika tjocklekar o LYSSNA. |
 |
|
tek
Member

229 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 11:59:37
|
ja nästa fråga är vilka mattor som är bäst och eftersom en sån jämförelse bara gäller olika mattor och ej kablar tror jag man kan ha en sån diskussion utan att riskera att inlägget raderas! *hoppas* kablar tänker jag aldrig mer ta upp, det är som att svära i kyrkan och det kanske kan få moderatorerna att stänga ner forumet och få en hjärtinfarkt. |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 12:01:02
|
du kanske ska testa en kabel eller två också =) du kanske blir förvånad |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 12:02:38
|
quote: Till nästa släktfest vet jag nu ytterligare ett ämne man inte bör ta upp - man ska inte diskuterar religion eller politik - eller kablar och mattor
Här på hififorum bestämmer moderatorerna vad som ska stå kvar. Det kan vara bra att lära sig vad dom har för uppfattningar.
Lägg ner raljerandet över hur dumt det var att ställa en generell fråga som tek har gjort. Det är inte hur frågan är ställd eller att han redan visste vad han själv hade för uppfattning som är kärnan i problemet. Det handlar om att kablar inte skall kritiseras på annat sätt än att man vägt orden på guldvåg. Annars kan det hända att någon snabbt som attan sticker in sin fot under ens egen när man tar ett steg och sedan ropar, Aj, du trampade mig på tårna.
Oppinion från kabelskeptiker göre sig icke besvär på hififorum. Det framgår klart och tydligt när man läser sladds inlägg.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 12:04:27
|
vad är skillnaden med att man kritiserar kablar och får moderatorer mot sig och att man kritiserar sdkuddar och får ett helt band av lts-får emot sig? fastän dom inte har något med sd att göra??? kanske ska se lite på sig själv innan man lägger ett inlägg |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 12:09:17
|
Den här tråden var ju intressant.. den startade bra helt utan bråk och folk gav sin syn på saken, tills "nån" la in ett inlägg om att ursprungsfrågan troligen var nåt slags barrikadbygge..???...sen är tramsandet åter i full gång... hmm jobbigt! |
Edited by - norman on 2002/10/13 12:11:43 |
 |
|
Topic  |
|